گروه محیط‌زیست – اسد افلاکی: در نخستین همایش ملی مقابله با بیابان‌زایی و توسعه پایدار مناطق کویری ایران که طی روزهای 26و 27 خرداد ماه جاری ( همزمان با 17 ژوئن، روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی) در کویر میقان اراک برگزار شد،

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و ‌آبخیزداری کشور از برگزاری نخستین اجلاس وزرای منطقه درگیر با پدیده گرد و غبار در تهران خبر داد.فرود شریفی، با اعلام این خبر افزود: در این اجلاس که مهرماه امسال، به میزبانی ایران برگزار می‌شود وزرای کشورهای ترکیه،  عراق، عربستان، اردن و سوریه در تهران گرد هم می‌آیند تا ضمن تبادل یافته‌های علمی و تجارب خود، برای شناسایی کانون‌های گرد و غبار و کاهش خسارات ناشی از این پدیده اقدام کنند.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع در همایش ملی مقابله با بیابان‌زایی  که جمعی از سفرا و نمایندگان سازمان ملل و فائو نیز حضور داشتند، تصریح کرد: طی 50 سال اخیر، بیش از 2 میلیون هکتار از مناطق تخریب شده و کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در کشور احیا و کنترل شده و بر اثر این اقدامات، بخش قابل‌توجهی از مناطق صنعتی و مراکز جمعیتی از هجوم ماسه‌های روان در امان مانده است.

به گزارش خبرنگار همشهری، در این همایش، نماینده موقت فائو در ایران، گفت: آمارها نشان می‌دهد حدود 75 میلیون هکتار از اراضی ایران در معرض فرسایش آبی و
20 میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی قرار دارد و در نتیجه، 5 میلیون هکتار از اراضی ایران با خطر تخریب، ناباروری و شوری مواجه شده است.

نماینده فائو،  افزود: براساس سندی که تا پایان تیر ماه امسال نهایی می‌شود، پروژه‌ای با همکاری فائو، جف (تسهیلات زیست‌محیطی جهانی)، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مؤسسات تحقیقات کشاورزی و ذینفعان، با هدف احیا و بهبود تنوع زیستی در اراضی تخریب شده و مناطق مستعد فرسایش بادی در 2 استان کشور به اجرا در می‌آید.

خانم ویدال، نماینده سازمان ملل متحد در ایران نیز در این همایش گفت: جمهوری اسلامی ایران عضوی از اعضای کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی و کنوانسیون تغییر آب و هوای سازمان ملل است و ما امروز شاهدیم که ایران اقدامات مثبتی برای مهار بیابان‌زایی انجام داده است.

وی افزود: سازمان ملل و برنامه عمران ملل متحد خصوصا با همکاری دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع، طرح‌هایی را برای مدیریت پایدار امور آب و خاک به اجرا درآورده است.
در این همایش که امام جمعه اراک، مقامات محلی و شمار قابل توجهی از دوستداران طبیعت حضور داشتند،

از پروفسور پرویز کردوانی،به  عنوان میهمان ویژه همایش، به پاس خدمات علمی وی در زمینه کویر و کویر شناسی قدردانی شد. کردوانی زمانی پشت تریبون قرار گرفت که وزش باد شدت گرفته بود و شرکت‌کنندگان در همایش ناگزیر با دستمال صورت خود را پوشانده بودند.

وی پیش از هر چیز گفت: چه خوب بود وزش باد شدت می‌گرفت و سقف جایگاه را با خود می‌برد تا پدیده گرد و غبار برای حضار کمی ملموس‌تر می‌شد. وی ادامه داد: متأسفانه هنوز در کشور ما بسیاری از افراد، تفاوتی بین کویر و بیابان قائل نیستند

و این دو را مترادف هم می‌داننداما هم بیابان و هم کویر موهبت الهی است و قابلیت‌های فراوانی دارد که استفاده از آن می‌تواند برای جوامع محلی و کشور درآمد‌زا باشد. استفاده از انرژی باد و خورشید ازجمله این قابلیت‌هاست که تا امروز از آن غفلت شده است.

کد خبر 109931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز