معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در بحث تثبیت شن‎های روان توانمندسازی جوامع محلی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

شن های روان

خسرو شهبازی با اشاره به ضرورت توسعه زراعت چوب در کشور، گفت: به‌علت حل مشکل کشور در زمینه جلوگیری از قطع جنگل‎ها، توسعه زراعت چوب باید مدنظر جدی قرار گیرد که در این راستا استان زنجان دارای 18 هزار هکتار طرح توسعه زراعت چوب است.

به گزارش ایسنا وی افزود: در سال‌جاری براساس قانون بودجه 10 درصد از صندوق ذخیره توسعه ملی به بخش کشاورزی، منابع طبیعی و آب و خاک اختصاص یافته که امیدواریم بتوانیم بیشترین استفاده را در سال‌جاری از تسهیلات صندوق ببریم.

شهبازی با بیان اینکه در دنیا آمار تخریب بیش از احیاست، ابراز کرد: از عوامل اصلی این تخریب‎ها می‎توان به تغییرات اقلیمی، افزایش گازهای گلخانه‎ای، نوسانات درصدی حرارت که با گرم شدن کره زمین خود را نشان داده است، اشاره کرد که این عوامل شکنندگی و آسیب‌پذیری منابع طبیعی در کل دنیا را به‌دنبال داشته است.

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: کشور ما در منطقه خشک دنیا قرار گرفته است و میزان بارندگی در کشورمان یک سوم کل دنیاست و به این علت شکنندگی منابع طبیعی در آن زیاد است و ضرورت دارد که اقداماتی جهت حفظ منابع طبیعی انجام شود که باید سعی شود در مرحله اول ظرفیت موجود حفظ شود.

وی گفت: برای تثبیت شن‎های روان 4 قرارداد بین‌المللی با سازمان‎های مختلف منعقد شده است که در این عرصه باید بیشتر به توانمندسازی جوامع محلی توجه شود، زیرا عرصه‎‎های منابع طبیعی بسیار وسیع است و تنها با کار دولتی نمی‎توان نسبت به حفظ آنها اقدام کرد.

این مقام مسئول با اشاره به برون‌سپاری امور یادآور شد: کارهای نهایی در زمینه برون سپاری انجام شده است که باید پس از تایید وزارتخانه توسط وزیر اجرا شود زیرا برون سپاری یکی از راه‎های جبران کمبود نیروست. وی افزود: از سربازان یگان حفاظت منابع طبیعی جهت جلوگیری از سوءاستفاده از مراتع طبیعی و حفظ و حراست آنها کمک گرفته می‌شود و همچنین سهمیه به کارگیری ناظرین نیز امسال 10 هزار نفر است و اقدامات لازم جهت جذب آنها صورت می‎گیرد.

شهبازی با اشاره به تعامل سازمان جنگل‌ها با محیط زیست، گفت: تعامل خوبی با محیط زیست داریم و هیچ گونه اختلافی بین این دو سازمان وجود ندارد. کار منابع طبیعی حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری از منابع طبیعی است و محیط زیست جنبه حفاظتی دارد که در برخی مراتع به‌علت شکننده بودن، محیط زیست به‌طور ویژه وارد عمل می‌‎شود.

 

کد خبر 219797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز