گروه محیط‌زیست- اسدالله افلاکی: معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور در آستانه روز جهانی مقابله با بیابانزایی (27خرداد)، نقش عوامل انسانی اعم از اجرای طرح عمرانی، سدسازی، دام مازاد در مرتع، تغییرکاربری اراضی ملی و طبیعی و جنگل زدایی را در بیابانزایی 40 تا 60درصد عنوان کرد و گفت: گرچه آمار دقیقی دراین زمینه وجود ندارد اما آنچه مسلم است عوامل انسانی بیش از عوامل طبیعی در تخریب سرزمین و بیابانزایی نقش دارد.

به گزارش همشهری، پرویز گرشاسبی که روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شده بود تا گزارشی از عملکرد سازمان متبوع خود در زمینه مقابله با بیابانزایی به‌دست دهد، در آغاز نشست به شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابانزایی اشاره کرد وگفت: امسال کنوانسیون جهانی مقابله با بیابانزایی شعار «پایداری حیات درگرو خاک سالم» را برای این روز انتخاب کرده که بیش از هرچیز نشان‌دهنده اهمیت خاک وحفاظت از آن است؛ زیرا خاک علاوه برآنکه نقشی انکار ناپذیر در تولید غذا دارد بزرگ‌ترین منبع تولید آب است؛ براین اساس، اگر امروز ما در کشور با کمبود آب مواجهیم علتی جز فقر خاک ندارد.

برگزاری همایش منطقه‌ای در ایران

وی با اشاره به اینکه در سال 1389 کارگروه ملی مقابله با بیابانزایی با تصویب هیأت دولت به ریاست وزیر جهادکشاورزی و با عضویت 11 وزارتخانه و چهار سازمان مرتبط تشکیل شد، خاطرنشان ساخت: در پی شکل‌گیری این کارگروه که در واقع امور هماهنگی برای مقابله با تخریب سرزمین را دنبال می‌کند، ریاست بخش آسیایی کنوانسیون جهانی مقابله با بیابانزایی به ایران سپرده شد؛ براین اساس، جمهوری اسلامی تشکیل مرکز مطالعات و آموزش منطقه‌ای مقابله با تخریب سرزمین را در دستور کار قرار داد که طی هماهنگی با یونسکو مقدمات شکل‌گیری این مرکز فراهم شده است. همچنین قرار است همایش منطقه‌ای کشورهای آسیایی پاییز امسال در شهر اصفهان برگزار شود که بحث مقابله با گردو غبار یکی از دستور کارهای این همایش است.

گرشاسبی در ادامه ضمن انتقاد از برخی آمارهای اعلام شده درباره مساحت بیابان‌های کشور و میزان فرسایش خاک تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود سالانه دودرصد به بیابان‌های کشور افزوده می‌شود فاقد وجاهت علمی و آماری نادرست است؛ ضمن اینکه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تنها منبع و مرجع رسمی در این زمینه است؛ در عین حال اگر منتقدی آماری اعلام می‌کند انتظار، آن است که منبع آمار را نیز منتشر کند.

وی با اشاره به اینکه ایران با 50 سال سابقه یکی از دو کشور موفق آسیا(به همراه چین) در زمینه مقابله با بیابانزایی است، گفت:مساحت بیابان‌های کشور 32 میلیون هکتار است که از این میزان 6 میلیون و 400 هزار هکتار کانون بحران است برهمین اساس، با تمهیدات مختلف از جمله عملیات بیولوژیکی، قرق و مالچ پاشی مهار این کانون‌های بحرانی دنبال می‌شود. علاوه بر این، تا‌کنون برای 10 میلیون هکتارکانون، طرح مقابله بابیابانزایی تهیه شده است. به گفته گرشاسبی، تا‌کنون 235 هزار هکتار از کانون‌های بحرانی با مالچ پاشی تثبیت شده اما سازمان جنگل‌ها اقدامات بیولوژیکی را به مالچ نفتی ترجیح می‌دهد و مالچ جایگزین را در دست مطالعه دارد.

وی اجرای پروژه 80هزار هکتاری تثبیت کانون‌های بحران بیابانزایی با همکاری وزارت نفت (به‌ویژه در خوزستان) و اجرای طرح «ترسیب کربن» با مشارکت مردم در حسین‌آباد بیرجند را از جمله فعالیت‌های شاخص سازمان جنگل‌ها طی سال‌های گذشته در زمینه مقابله با بیابانزایی عنوان کرد وافزود: علاوه براین اقدامات، سال گذشته طرح ترسیب کربن در خراسان جنوبی، کرمان و تهران آغاز شد و امسال نیز این طرح در استان البرز، هرمزگان، سمنان و اصفهان به اجرا در می‌‌آید. گرشاسبی در بخشی از سخنان خود، میانگین فرسایش خاک در کشور را سالانه 16 تن در هر هکتار اعلام کرد وگفت: این آمار مستندی است که از 329 ایستگاه رسوب‌سنجی که کل رودخانه‌های کشور را شامل می‌شود به‌دست آمده است.

این آمار نشان می‌دهد میزان رسوب در این ایستگاه‌ها 4/2 تن در هکتار است و این میزان در واقع 20درصد کل رسوب را نشان می‌دهد که با احتساب 80درصد، رقم 16تن فرسایش در هر هکتار در سال را به‌دست می‌دهد. در عین حال به گفته این مقام مسئول در سازمان جنگل‌ها در بعضی از مناطق کشور میزان فرسایش خاک به 100تن درهکتار هم می‌رسد. معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: طی چهاردهه گذشته فرسایش خاک در 24میلیون هکتار از اراضی کشور با عملیات آبخیزداری کنترل و دومیلیون و 400هزار هکتار هم با جنگل کاری تثبیت شده است اما در حال حاضر رویکرد سازمان جنگل‌ها تغییر کرده و کار با مشارکت مردم برای تثبیت بیابان در دستور کار قرار گرفته است. به گفته وی امسال علاوه بر 40میلیارد تومان اعتبار سال قبل، ردیف اعتباری جدیدی به میزان 34میلیارد تومان برای مقابله با بیابانزایی اختصاص یافته که انتظار می‌رود با این اعتبار ملی و اعتبارات استانی، گام‌های بزرگی برای مهار بیابانزایی برداشته شود.

حتی یک ریال هم ندادند

وی درباره مقابله با گرد وغبار هم گفت: سال گذشته مقرر شد 1000میلیارد تومان از محل درآمدهای مازاد نفتی برای کنترل آب‌های مرزی و مهار گردوغبار به سازمان جنگل‌ها اختصاص یابد اما با وجود آنکه سازمان جنگل‌ها طرح‌های مرتبط پیشنهاد داد که اجرای آنها به840 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت حتی یک ریال هم به این سازمان اختصاص داده نشد و در نتیجه این طرح‌ها در مرحله طرح باقی ماند.

کد خبر 173928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز