همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان ملل متحد همزمان با روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی (۱۷ژوئن برابر با ۲۷خردادماه)، طی پیامی اعلام کرد که بیش از یک میلیارد و ۵۰۰میلیون انسان که اکثریت آنان کشاورزان خرده‌پا هستند، از زمین‌های در حال فرسایش امرارمعاش می‌کنند.

بیابان

در پيام بان كي‌مون آمده است: فرسايش زمين‌هاي حاصلخيز به‌گونه‌اي فزاينده در سرزمين‌هاي خشك جهان مشهود است؛ در عين حال 80درصد اين پديده در ساير مناطق كره زمين رخ مي‌دهد. در گزارشي كه مركز اطلاعات سازمان ملل متحد- تهران به نقل از دبير كل سازمان ملل متحد منتشر كرده، آمده است: درحالي‌كه جمعيت جهان در حال افزايش است، ضروري است روي منابع مولد زمين و جوامعي كه به آنها وابسته هستند سرمايه‌گذاري كنيم. بان كي‌مون گفت: ما بايد پايداري زمين را مديريت، از فرسايش زمين جلوگيري و سرزمين‌هاي صدمه ديده را بازسازي و آباد كنيم. وي تأكيد كرد: بيش از 2ميليارد هكتار زمين توان بالقوه براي احيا و بازسازي دارد و ما بايد اقدام فوري براي رونق اين سرزمين‌ها به عمل‌آوريم.

در ايران نيز بنابه اعلام رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري 100ميليون هكتار از 164ميليون هكتار عرصه‌هاي كشور به‌دليل بي‌توجهي به مديريت جامع حوضه‌هاي آبخيز، برداشت بي‌رويه آب‌هاي زيرزميني و برداشت بيش از حد خاك براي توسعه در معرض بيابان شدن است.

کد خبر 262942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha