گروه شهری: ظرف 5 سال آینده قرار است هر 6ماه به‌طور مستمر گزارشی از وضعیت مصرف دخانیات در تهران به شورای شهر تهران ارائه شود.

به گزارش همشهری، در جلسه دیروز شورای اسلامی شهر تهران، نخستین گزارش در باره نحوه اجرایی شدن مصوبه  شهر بدون دخانیات ارائه شد.این گزارش از سوی علی اصغر فرشاد، نماینده ایران در تنظیم کنوانسیون جهانی دخانیات و عضو کمیسیون سلامت شهرداری تهران تهیه و اعلام شد.

وجود 4 هزار ماده شیمیایی خطرناک در هر سیگار

نماینده ایران در کنوانسیون جهانی دخانیات در گزارش خود به شورای شهر اظهار داشت: مصرف سیگار یک اپیدمی است که مستمرا در حال گسترش است.وی ضمن اعلام اینکه در جهان سیگاری‌ها 8 برابر دیگران آلوده به انواع مواد‌مخدر می‌شوند، گفت: این رقم در کشور ما 100 درصد است زیرا هر فرد معتادی حتما از سیگار شروع کرده است.

فرشاد همچنین از افزایش مصرف سیگار در بین خانم‌ها سخن گفت. این درحالی است که به گفته وی مصرف سیگار نقش زیادی در تاخیر باروری،  سرطان دهانه رحم، مرگ نوزاد، زایمان زودرس و... در بانوان دارد.وی در بخش دیگری از اظهاراتش ادامه داد: مناطق یک تا 7تهران بیشترین زنان سیگاری را دارد.

به گفته فرشاد روند رشد مصرف دخانیات درمیان خانم‌ها نگران‌کننده است و این در حالی است که زنان طبقات پایین شهر نسبت به زنان شمال شهر گرایش کمی به سیگار دارند. وی این روند مصرف را درمیان مردان برعکس دانست؛ به‌گونه‌ای که مردان طبقات پایین شهر بیشتر از مردان بالای شهر سیگار می‌کشند.

وی در این‌باره به آماری اشاره کرد که براساس آن در سال‌های 70 تا 78 مصرف قلیان در میان 8/1 درصد نوجوانان(13 تا 15سال) رایج بود اما این رقم در سال‌های منتهی به 82 بــه 14 درصد و در سال 86 در هر دو جنس (دختر و پسر) به 6/26 درصد رسیده است.

به گفته عضو کمیسیون سلامت شهرداری تهران،  در بعضی از خانوارهای ایرانی مصرف دخانیات تا 40 درصد درآمد خانواده‌ها را به‌خود اختصاص داده است.

فشارهای غیرضروری و محدودیت‌ها، جوانان را افسرده کرده است

در ادامه جلسه دیروز مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با اشاره به مصوبه شهر بدون دخانیات گفت: ما زمانی می‌توانیم شهری بدون دخانیات داشته باشیم که مصرف دخانیات را به جهت عرفی به ضد‌ارزش تبدیل کنیم.وی همچنین تصریح کرد: ما نباید بگذاریم اجرای مصوبه شهر بدون دخانیات در حالت شعار بماند و در شیب‌های اداری و بوروکراسی اداری‌گیر کند.

معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز روند برخورد و نظارت ارگان‌های مسئول در مورد تولید و عرضه سیگار در کشور را بسیار ضعیف خواند و گفت: علاوه بر روند گسترده قاچاق سیگار و مواد‌مخدر، کشت تنباکو نیز در کشور بسیار زیاد شده است.

از سوی دیگر ابتکار با انتقاد از این رویکرد‌های موجود درنحوه برخورد با جوانان افزود: فشارهای غیرضروری و محدودیت‌های جوانان آنها را افسرده کرده و موجب تمایل آنها به سمت سیگار و اعتیاد شده است. به گفته ابتکار،  آنقدر که به‌دنبال نهی از منکریم اقدامی در جهت رفتار معروف،  ملاطفت و مهربانی و شادی جوانان نکرده‌ایم.

کد خبر 108815

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز