همشهری آنلاین: رئیس‌‌جمهوری برزیل و نخست‌وزیر ترکیه نسبت به سخنان وزیر خارجه آمریکا درباره توافق‌نامه تهران، به‌دشت از خود واکنش نشان دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «رجب طیب اردوغان»، نخست‌‌وزیر ترکیه در واکنش به سخنان «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا درباره توافق‌نامه تهران گفت: «از افرادی می‌شنویم که درباره جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح‌های هسته‌ای صحبت می‌کنند، اینها که هستند که درباره مخالفت با داشتن سلاح‌های هسته‌ای صحبت می‌کنند.»

نخست‌وزیر ترکیه که در برزیل به سر می‌برد، گفت: «آنهایی که این‌گونه صحبت می‌کنند باید سلاح‌های هسته‌ای را در کشورهای خودشان نابود کنند. این تنها شیوه برای قانع‌کننده بودن است.»

هیلاری کلینتون پیش از این مدعی شده بود که توافق‌نامه تهران «برای ایران زمان می‌خرد و جهان از این رهگذر بیشتر خطرناک‌تر می‌شود و نه کمتر».

کلینتون همچنین مدعی شده بود که ایران از برزیل «سوءاستفاده» می‌کند و واشنگتن «بر سر دیپلماسی برزیل در مورد ایران اختلافات بسیار جدی» با این کشور دارد.

در واکنش به این ادعاها، «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس‌جمهوری برزیل، در کنفرانس «ائتلاف تمدن‌ها» سازمان ملل متحد در ریو دوژانیرو، گفت: «وجود سلاح‌های کشتار جمعی آن چیزی است که جهان را خطرناک‌تر می‌کند.»

«احمد داود اوغلو»، وزیر خارجه‌ ترکیه در نشست مشترک خبری با «سلسو آموریم»، همتای برزیلی خود گفت: «این توافق‌نامه موفقیتی برای ترکیه و برزیل بوده است و در عین حال موفقیتی برای سیاست گفت‌وگوی رئیس جمهوری آمریکا محسوب می‌شود.»

وی افزود: «ماموریت ما حل و فصل مسئله تبادل اورانیوم بود. آینده مسئله هسته‌ای ایران باید بین این کشور و گروه 1+5 و همچنین آژانس انرژی اتمی مطرح شود؛ ما مسیری را برای این گفت‌وگو گشوده‌ایم.»

داود اوغلو ادامه داد: «چنانچه ایران به قوانین ان‌پی‌تی احترام بگذارد و با آژانس همکاری کند، حق استفاده از تکنولوژی هسته‌ای را خواهد داشت.»

آموریم نیز در این‌باره گفت: «غنی‌سازی 20درصدی بخشی از پیشنهاد اصلی گروه 1+5 و به‌ویژه گروه وین به ایران نبوده است.»

وی ادامه داد: «ایران از آژانس بین‌المللی خواسته است تا اورانیوم 20درصد غنی شده را در قالب ملیه‌های سوختی دریافت کند؛ این حقی است که در چارچوب ان‌پی‌تی تضمین شده است.»

وزرای خارجه ترکیه و برزیل همچنین اعلام کردند که توافق‌نامه‌ تهران به اعتمادسازی با ایران کمک کرده و راه را برای مذاکرات آینده گشوده است. مقام‌های دو کشور تاکید دارند که مسئله‌ غنی‌سازی اورانیوم موضوعی جداگانه است که باید در گفت‌وگوهای آتی با مقام‌های ایران مطرح شود.

برمبنای بیانیه تهران، ایران پذیرفته است که یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده خود را برای مدت یک سال در ترکیه به امانت بگذارد تا دربرابر ، ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی برای رآکتور تهران دریافت کند.

کد خبر 108489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز