نوشیروان کیهانی زاده: 29 ماه می سال 585 پیش از میلاد روز وقوع خورشیدگرفتگی بود که طالس، دانشمند یونانی آن را 25 سال پیش از وقوع پیش‌بینی کرده بود.

وی یک ماه پیش از خسوف، ساعت وقوع آن را هم خبر داده بود. هوخشترا، شاه وقت ایران (پدر بزرگ کوروش) از دودمان مادها (نیمه غربی ایران از محور «ری» به سمت غرب و شمال غربی) که در پی یک اختلاف مرزی دیرپا به لیدی لشکر کشیده و سرگرم نبرد بود، با مشاهده خسوف با ترک مخاصمه با دولت لیدی (بخشی از آناتولی، غرب ترکیه امروز) موافقت کرد و پس از یک رشته مذاکرات یک ماهه قرار شد رودخانه «هالیس» مرز دو کشور باشد.

پادشاه لیدی (لیدیا) که از پیش‌بینی طالس دانشمند شهر میلتوس درباره وقوع چنین خورشیدگرفتگی اطلاع یافته بود، پس از اینکه احساس کرد نیروهای او بیش از آن تحمل مقاومت ندارند به شاه ایران پیام داد که خدایان با ادامه جنگ موافق نیستند و اگر خونریزی قطع نشود، خورشید را تیره خواهند ساخت و ظلمت همه جا را فراخواهد گرفت. شاه ماد که یگانه پرست بود و جز اهورامزدا وجود خدای دیگری را باور نداشت، این پیام را خدعه جنگی پنداشت و به نبرد ادامه داد ولی پس از شروع خورشیدگرفتگی دچار تردید شد و پیشنهاد ترک مخاصمه را پذیرفت.

شرایط دولتمرد شدن از دیدگاه فارابی

امروز زادروز مایکل رابرتز، تاریخدان انگلیسی است که در می1908 به دنیا آمد، 12کتاب تاریخ نوشت و 89سال عمر کرد. وی تأکید بر اهمیت استفاده از تجربه گذشتگان داشت. رابرتز نوشته است: فارابی اندیشمند ایرانی   شرایط دولتمردشدن را ترسیدن از خدا، معتقد بودن به روز جزا و کیفر الهی (معاد) قرار داده و من ترسیدن از «قضاوت تاریخ» را بر آن اضافه می‌کنم. قضاوت تاریخ ممکن است حتی یک روز پس از انجام یک کار انجام گیرد و حکم آن «مشمول عفو و بخشودگی قرار نخواهد گرفت» اعلام شود. به نوشته رابرتز، وقوف بر تجربه بشر در زمان گذشته به قدری اهمیت دارد که اگر قدرت داشت شرط نامزد شدن برای مقام‌های انتخابی و داوطلب‌شدن برای پست‌های انتصابی را قبول شدن در تست (امتحان) تاریخ قرار می داد.

سالگرد درگذشت خواجه نصیر طوسی

«به‌سال ششصد و هفتاد و دو، به ذیحجه- به روز هجدهم، اندرگذشت در بغداد». روز درگذشت خواجه نصیرالدین طوسی، حکیم، ریاضیدان، فضا شناس و ادیب ایرانی در شعری که در بالا آمد و به تقویم قمری است مشخص شده است. وی برای انتقال مابقی کتب و ابزارهای رصدکردن ستارگان به بغداد رفته بود که در آنجا در 28 می سال 1273 میلادی (مطابق سال 652 هجری خورشیدی) در 76 سالگی درگذشت.

ابوجعفر نصیرالدین محمد (خواجه نصیر‌الدین) در جهرود (استان قم)

به دنیا آمده و در طوس و نیشابور تحصیل کرده بود و سال‌ها در آشیانه‌های (دژهای کوهستانی) اسماعیلیه می‌زیست. یکی از دلایل اقامت او در این آشیانه‌ها به‌ویژه در میمون دژ، مطالعه کتاب‌های موجود در این دژها و استفاده از ابزارهای رصد ستارگان بود. به علاوه، ناصرالدین عبدالرحیم ابی‌منصور، رئیس وقت اسماعیلیه در قهستان از او خواسته بود که چند کتاب را از عربی به فارسی ترجمه کند.

 سالمرگ دکتر آذر، وزیر فرهنگ دولت مصدق

امروز سالروز درگذشت دکتر مهدی آذر ملی‌گرای برجسته قرن 20 ایران است که در خرداد 1373در 94سالگی درگذشت. وی در کابینه دکتر مصدق وزیر فرهنگ بود. دکتر آذر که از نخستین دسته محصلان اعزامی به فرنگ است در اروپا (فرانسه و انگلستان) درس پزشکی خواند و طرح ادغام وزارت بهداری، سازمان‌های بهداشتی و دانشکده های پزشکی و پرستاری از اوست که پس از انقلاب به اجرا درآمده است.

دکتر آذر پس از شهریور 1320 و احساس وزش باد تغییر، به مؤسسان حزب ایران که عمدتا محصلان اعزامی سابق بودند پیوست و پروانه روزنامه این حزب به نام او صادر شد.

کد خبر 108440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز