نوشیروان کیهانی زاده: 17 خرداد 1338 با برپایی مراسمی با شکوه، از مجسمه «ابوالقاسم فردوسی» در میدان فردوسی شهر تهران پرده‌برداری شد.

 مورخان متفقا ابوالقاسم فردوسی را تنها فرد در سراسر تاریخ بشر خوانده‌اند که بدون هرگونه دریافت و چشمداشت، همه عمر خود را صرف زنده‌کردن تاریخ وطنش (ایران)، خصلت‌های نیک هموطنان (ایرانیان) و زبان نیاکان (زبان پارسی) و شناساندن فرهنگ و تمدن کهن میهنش کرد و به نوشته مرحوم دکتر رضا‌زاده شفق، 60هزار بیت شعر گفت تا شکوه ایران باقی بماند و باعث افتخار و دلگرمی نسل‌های بعد باشد تا بدانند که چه میراثی گرانبها و با عظمت برایشان باقی مانده است و با همه توان بکوشند که این میراث همچنان سربلند، بزرگ و عزیز باقی بماند. فردوسی به سال‌1020 میلادی در توس درگذشت و ایرانیان هر روز که می‌گذرد بیشتر متوجه عمق و عظمت خدمات بی‌دریغ وی می‌شوند. مهرماه سال‌1313 کار نوسازی آرامگاه فردوسی در توس پس از 6سال به پایان رسید و بیستم این ماه طی مراسمی کم نظیر با مستشرقین و ایران‌شناسان سراسر جهان، ادیبان کشور و مقامات فرهنگی و دولتی گشایش یافت.

حکومت سیده ملک خاتون بر ری

هفتم ژوئن سال 988 میلادی (دوران فردوسی) یک بانوی باتدبیر رئیس ایالت ری و سایر مناطق مرکزی ایران از جمله اراک شد. بانو ملک خاتون (سیده ملک خاتون) پس از درگذشت شوهرش علی دیلمی، ملقب به فخرالدوله، با صلاحدید افسران سپاه و بزرگان منطقه به این سمت دست یافته بود. سمت این بانو قبلا به تایید پسرعموی شوهرش، شرف‌الدوله دیلمی حکمران بغداد رسیده بود. در آن زمان، جز خراسان و سیستان بقیه نقاط ایران به‌دست دیلمیان اداره می‌شد. حکومت‌های سیستان و خراسان بزرگ‌تر نیز در دست 2دودمان ایرانی دیگر بود.

واگذاری حفظ نظم تهران به یک ژنرال روس!

محمد علیشاه قاجار در پی استقرار در باغ شاه (پادگان حر) و بازداشت گروهی از سران کشور و تبعید پاره‌ای از آنان به خراسان و اشغال نظامی سازمان‌های پست و تلگراف، از 17‌خرداد 1287 هجری خورشیدی حفظ نظم تهران را به پالکونیک، ژنرال روس و نیروی قزاق سپرد. در برابر، مجاهدان مسلح مشروطیت هم در بهارستان و مجلس سنگربندی کردند تا از نمایندگان حفاظت کنند و به این ترتیب، شهر تهران در داخل حصار و باروی خود چهره یک منطقه نظامی را به‌خود گرفت. این اقدام محمدعلیشاه سقوط او را تسریع کرد.

روزی که تاسیسات اتمی عراق بمباران شد

2دسته هواپیمای نظامی از اسرائیل هفتم ژوئن 1981 خود را به 20 کیلومتری جنوب شرقی بغداد رسانیدند و تاسیسات اتمی عراق را که در این ناحیه با کمک فرانسویان به‌وجود آمده بود بمباران کردند. قبلا و در سی‌ام سپتامبر‌1980 (چند روز پس از تعرض نظامی عراق به ایران)، 2فانتوم ایران (جت نظامی از نوع اف-4) این تاسیسات را بمباران کرده بودند. فرانسویان بر این تاسیسات نام اوسیراک (مخفف دو کلمه اوسیریس ـ خدای مصری یونایی عهد باستان ـ و عراق = ایراک) گذارده بودند ولی دولت وقت عراق آن را تموز (نام یک ماه بابلی‌ها) می‌خواند. گفته شده است که فرانسویان نقشه تاسیسات را به اسرائیلی‌ها داده بودند! این نخستین تاسیسات اتمی با رآکتور فعال در طول تاریخ بوده که بمباران شده است. تاسیسات اتمی عراق زیر زمینی نبود که از گزند بمباران مصون باشد.

زادروز داستان نگار ترک

امروز زادروز «اورهان پاموک» داستان نگار ترکیه‌ای است که هفتم ژوئن 1952 در استانبول به دنیا آمد. وی که برنده جایزه نوبل ادبی سال 2006 است اینک در دانشگاه‌های آمریکا فنون داستان نویسی و ادبیات تطبیقی تدریس می‌کند. داستان‌های اورهان به بیش از 50زبان ترجمه شده و 7کتاب از تالیفات او جمعا 8میلیون نسخه فروش داشته‌اند. اورهان چند سال پیش پس از اینکه در نطقی به کشتار ارمنیان توسط عثمانی‌ها اشاره کرد، متهم به خیانت به وطن شد و تحت تعقیب قضایی قرارگرفت.

کد خبر 109025

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز