چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: در این روز در سال 1331 دکتر مصدق، نخست‌وزیر وقت عازم لاهه شد تا از حقانیت ایران در ملی‌کردن نفت خود دفاع کند.

دکتر مصدق که استاد حقوق در دانشگاه بود قبلا رسیدگی دادگاه لاهه به شکایت انگلستان از ایران را مغایر حاکمیت ملی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل خوانده و گفته بود که به لاهه خواهد رفت تا صدای ایران را که قریب یک قرن و نیم تحت نفوذ و سلطه اجانب بوده به گوش جهانیان برساند و تاکید کرده بود که دفاع او در لاهه در عین حال دفاع از کشورهای ضعیف و استعمارزده در برابر قدرت‌های جهانی خواهد بود. اظهارات آن روز دکتر مصدق در رسانه‌های جهان اینگونه تفسیر شده بود که رئیس دولت ایران حتی مخالف چند قطبی بودن جهان است و معتقد به‌وجود یک قانون بین‌المللی حاکم بر روابط ملت‌هاست، نه وجود هرگونه قدرت جهانی دیکته‌گر.

 255 کشته تلفات گردباد سن لوئی

در روز دوم ژوئن 1896 تلفات گردباد شهر سن لوئی آمریکا و حومه آن که 27 می‌(6‌روز پیش از آن) روی داده بود اعلام شد. این گردباد شدید (تورنیدو) 255 نفر را کشته میلیاردها دلار زیان وارد ساخته بود. شهر سن لوئی در ایالت میسوری آمریکا واقع شده است. ایالت‌های مرکزی و جنوبی آمریکا به سبب وضعیت اقلیمی دائما در معرض گردباد هستند که گاهی سرعت باد به بیش از 200کیلومتر در ساعت می‌رسد و سالی نیست که این مناطق از این تلفات و زیان‌ها نداشته باشند.

شهر سن‌لوئی (سنت لوئیس) که گردباد 27 می‌1896 در آنجا روی داد در سال 1764 توسط دو فرانسوی در محل تلاقی دو  رود «می‌سی‌سی‌پی» و «میسوری» ساخته شده و نام لوئی نهم،  پادشاه وقت فرانسه بر آن گذارده شد. «لا سال» فرانسوی بعدا سراسر دره می‌سی سی پی و مناطق مرکزی ایالات متحده امروز ـ از شیکاگو تا نیوارلئان- را لوئیزیانا و متعلق به فرانسه اعلام کرد.

دولت فرانسه در پی جنگ‌های هفت ساله اروپا، این منطقه بسیار بزرگ را به اسپانیا باخت که ناپلئون با تصرف اسپانیا باردیگر آن را مالک شد و در سال 1803 به دولت واشنگتن فروخت. از آنجا که مهاجران انگلیسی شرق آمریکا (ایالات 13 گانه) از مسیر سن لوئی به غرب و ساحل غربی کوچ می‌کردند، سن لوئی به دروازه عبور (گیت وی) معروف شد و به این مناسبت در قرن 20 یک طاق بسیار مرتفع در آنجا ساخته شد. سن‌لوئی که همچنان در معرض گردباد (تورنیدو) قرار دارد با حومه‌اش دارای 3 میلیون نفر  جمعیت است. واژه «تورنیدو = گردباد» در زبان انگلیسی از کلمه «توناره» لاتین (در پارسی تنوره) گرفته شده که اسپانیایی‌ها «تنورادا» می‌گویند.

سرانجام سلطه‌گری ؛  غارت و تخریب شهر رم

وندال‌ها (آلمانی‌های شرقی) که موفق به تصرف شهر رم شده بودند از دوم ژوئن سال 455 میلادی غارت و تخریب این شهر را که 8قرن بر اروپا و شمال آفریقا تا شرق مدیترانه آقایی می‌کرد آغاز کردند که 2هفته طول کشید. مورخان نوشته‌اند  این بود سرانجام شهری که از سلطه بر ملل دیگر ساخته و ثروتمند شده بود. وندال‌ها به قدری خرابی در رم ایجاد کردند که نام آنان به‌صورت واژه تخریب وارد زبان‌های اروپایی از جمله انگلیسی شده و به کار بردن آن، عمل تخریب به‌صورت از چهره انداختن را می‌رساند. امپراتوری روم در غرب که با تصرف شهر «رم» به دست وندال‌ها رو به اضمحلال گذارد از دیر زمان دچار حمله و تعرض طوایف هون و ویزیگوت بود.

این طوایف که سال‌ها ستمگری رومیان را تحمل کرده بودند پس از اینکه احساس کردند این دولت به سبب تقسیم به دو منطقه شرقی و غربی و جنگ‌های بی‌پایان تضعیف شده، به نوبت بر آن تاخت بردند و نابودش ساختند.

مرگ 19 افسر اطلاعاتی انگلستان در یک سانحه هلی‌کوپتر

دوم ژوئن 1994 بر اثر سرنگون شدن یک هلی‌کوپتر که از شهر بلفاست (ایرلند شمالی) به پرواز درآمده بود 19 افسر اطلاعاتی انگلستان وابسته به اینتلیجنس سرویس این کشور (سازمان‌ام.‌ای – 5) کشته شدند. در این حادثه 6 افسر ارتش و پلیس نیز جان سپردند. هلی‌کوپتر 29 سرنشین داشت. رسانه‌های لندن درباره این حادثه نوشته بودند که
 19 افسر اطلاعاتی مقتول از زبده‌ترین ماموران جاسوسی و ضد‌جاسوسی انگلستان بودند. علت وقوع این حادثه اعلام نشد ولی روزنامه‌ها و نمایندگان مجلس انگلستان تا مدت‌ها این سؤال بدون پاسخ را مطرح می‌کردند که چرا باید این همه افسر اطلاعاتی ارشد و باتجربه در یک هلی‌کوپتر حمل می‌شدند.

کد خبر 108741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز