نوشیروان کیهانی زاده: ششم خرداد‌1309 (27ماه می1930) دولت وقت امتیاز چاپ اسکناس‌های ایران را که تا آن زمان منحصرا در دست انگلیسی‌ها بود لغو و بابت این اقدام خود، 200‌هزار لیره به انگلیسی‌ها غرامت پرداخت کرد!

 و همچنین اجازه داد که انگلیسی‌ها بانک خود را در تهران و شعب آن را در استان‌ها داشته باشند تا دهانشان بسته شود و اعتراض نکنند. انحصار چاپ و نشر (به جریان‌گذاری) اسکناس ایران به‌مدت 40سال در دست بانک انگلیسی بود که بعدا تحت عنوان فریبنده بانک شاهنشاهی به کار بانکداری در ایران ادامه داد.

این بانک انگلیسی با اینکه از سال‌1949 تغییر نام داده بود، در سال‌1952 (1331) به دست دکتر مصدق، رئیس دولت وقت، منحل شد که دو دهه بعد از آن، باردیگر و این بار به نام بانک خاورمیانه انگلستان تجدید حیات کرد! و ثروتمندان ایرانی در روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی از طریق آن صدها میلیون لیره از کشور خارج ساختند. ناصرالدین‌شاه قاجار امتیاز فعالیت بانک انگلستان (شعبه شرق) را به لندن داده بود و ملکه ویکتوریا در 1889 فرمان(!) فعالیت بانک و نشر اسکناس (پول کاغذی) ایران را توسط آن که حساس‌ترین حق غیرقابل انتقال یک ملت حاکم است صادر کرده بود.

 از ششم خرداد‌1309 (27‌می 1930) دولت ایران، خود (نخست از طریق بانک ملی و بعدا پس از تأسیس بانک مرکزی، توسط آن) کار چاپ اسکناس‌های ملی وطن را به دست گرفته است.

نبرد تهران- پیروزی بر بزرگ‌ترین ارتش آن زمان

سپاهی مرکب از ۳۰‌هزار داوطلب ایرانی که از خراسان به حرکت درآمده بود تا مأمون را که از جانب مادر، ایرانی بود خلیفه عباسی کند و به این ترتیب، ایران به استقلال ملی خود نزدیک شود، 27 می‌813 میلادی در حاشیه شهر ری (تهران امروز) سپاه امین به فرماندهی علی‌بن‌عیسی‌بن‌ماهان را درهم شکست و به همدان فراری داد.

این داوطلبان ایرانی که مجال نشان دادن شایستگی، دلاوری و میهن‌دوستی یافته بودند در جنگ ۱۲‌ژوئن ۸۱۳‌میلادی در همدان نیز ارتش ۹۰‌هزار نفری عرب را تار و مار کردند که ضمن آن علی بن عیسی کشته شد.

داوطلبان ایرانی نظامیان فراری‌امین را تا بغداد دنبال کردند و ۲۵‌سپتامبر سال‌۸۱۳، پایتخت عباسیان را تصرف و امین را که در حال فرار بود دستگیر کردند و سر او را برای مأمون به خراسان فرستادند و به این ترتیب مأمون خلیفه شد؛ اما به وعده‌هایی که داده بود عمل نکرد.

سی‌ساله شدن مجلس شورای اسلامی

مجلس شورای اسلامی ششم خرداد 1359 آغاز به کارکرد و برجای شورای انقلاب نشست. از پیروزی انقلاب اسلامی تا آن زمان کار قانونگذاری برعهده شورای انقلاب بود که به مجلس انتقال یافت. در نخستین جلسه مجلس پس از بررسی و تصویب اعتبارنامه‌ها که چندان آرام نبود اعضای هیات رئیسه انتخاب شدند. شورای انقلاب در طول فعالیت خود قوانین مهم و جالبی به تصویب رساند؛ ازجمله قانون اراضی موات که صاحبان یک خانه و یک آپارتمان را از دریافت پروانه ساختمان برای زمین دیگر ممنوع می‌ساخت و در قانون مطبوعات مصوب خود تصریح کرده بود که اگر هیات نظارت ظرف 3ماه به تقاضاهای وارده ترتیب اثر ندهد متقاضی می‌تواند به دادگاه دادخواست دهد و حکم دادگاه قطعی است.

انحصاری شدن معاملات قندوشکر در ایران

قانون انحصار معاملات قندوشکر در دست دولت که یکم خرداد 1304 با هدف تثبیت بها و زمینه آن در بازار به تصویب مجلس رسیده بود از روزی چون امروز در 82 سال پیش به اجرا گذارده شد.

 این قانون به‌دلیل حفظ منافع مردم (مصرف کنندگان) از قوانین خوب ایران به‌شمار می‌رود. دولت‌هایی که با نظام «سرمایه داری خالص» اداره می‌شوند به‌ویژه آمریکا، پس از جنگ جهانی دوم همواره تلاش کرده‌اند که این انحصارات در کشورهای دیگر از میان برود. به گواه «تاریخ» فساد و بوروکراسی دولتی در این کشورها، به این فشار خارجی کمک کرده است.

نخستین چاه ایران به نفت رسید و دشواری‌ها آغازشد

از به نفت رسیدن نخستین چاه در ایران در منطقه مسجد سلیمان (‌27‌مه‌1908) 99 سال گذشت. این چاه با رسیدن به نفت،  دشواری‌های تازه‌ای هم برای ایرانیان به همراه آورد!. امتیاز نفت ایران از نخستین سال قرن بیستم در اختیار انگلیسی‌ها بود. درست ربع قرن پس از رسیدن نخستین چاه مسجد سلیمان به نفت (هفتم خرداد 1312 = 28 مه 1933) مجلس تنها با 8 رای مخالف و ممتنع تمدید قرارداد نفت را که امتیاز آن در انحصار انگلستان بود تصویب کرد. 18 سال بعد در همین روز (7 خرداد 1330) به مناسبت سالروز تصویب این قرارداد، ایران شاهد بزرگ‌ترین تظاهرات تاریخ خود تا آن زمان بود و تظاهرات‌کنندگان ضمن محکوم کردن این اقدام مجلس خواستار محاکمه و مصادره اموال آن دسته از نمایندگان ــ چه مرده و چه زنده ــ شدند که به این قرارداد رای موافق داده بودند. مردم شعار می‌دادند: سالروز «تصویب خیانت».

کد خبر 108267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز