نوشیروان کیهانی زاده: جایگاه «آندری توپولف» در تاریخ نه تنها به خاطر اختراع و ساخت 100نوع هواپیما (بیش از هر مخترع و سازنده دیگر در جهان) بلکه به دلیل وطن‌دوستی اوست.

 زیرا وی در زمانی که یک زندانی سیاسی بود، در زندان برای وطنش بمب افکن سنگین دو موتوره ساخت که سریع‌ترین بمب افکن وقت و قادر به شیرجه، هنگام بمباران بود. مهندس توپولف متولد دهم نوامبر 1888 از دهه سوم عمر، به ساخت هواپیمای غیرنظامی دست زده بود. وی اواخر دهه 1930 از انگلستان و آلمان دیدن کرد و در بازگشت به روسیه چندبار از ناسیونالیسم روس سخن به میان آورد که به گوش استالین رسید. استالین، توپولف را به اتهام ناسیونال‌سوسیالیست (هم‌عقیده هیتلر و موسولینی) شدن به زندان افکند. استالین، گرجی بود و نمی‌خواست که ناسیونالیسم روس زنده شود و او را از اریکه قدرت به زیر بکشد. به‌علاوه، کمونیسم «جهان وطنی» را تبلیغ می‌کرد.

توپولف در سال 1940 به مجازات زندان محکوم شد و تا 1944 محبوس بود. با وجود این، تعرض آلمان به روسیه را حدس زده بود که زود یا دیر آغاز می‌شد. بنابراین، در زندان-  داوطلبانه و بدون کمک دولت- طرح یک بمب‌افکن سنگین را  که دولت‌های دیگر فاقد آن بودند تهیه کرد و 26می‌1941 به دولت داد و این هواپیما ظرف مدتی کمتر از یک سال ساخته شد و 29 ژانویه 1942 به‌پرواز درآمد.

بمب‌افکن‌های سابق باید طبق محاسبات ریاضی، بمب‌های خود را پیش از رسیدن به هدف رها می‌ساختند و بمب‌ها بر پایه فرمول سهمی (ریاضیات- بادرنظر گرفتن ارتفاع، سرعت، وزن بمب و شرایط جوی) مسیر خود را می‌پیمودند که با شیرجه بمب افکن نیاز به این کار نبود. تعرض آلمان به روسیه از تابستان 1941 آغاز شد.  بمب افکن طرح مهندس توپولف به نام «تی یو ـ 2» کمک بزرگی به  ارتش شوروی  کرد. طرح بعدی،  بمب افکن «تی یو ـ 4» بود. توپولف که در 1955 از او اعاده حیثیت شد در سمت رئیس انستیتوی هوانوردی شوروی طراح نخستین جت غیرنظامی سوپرسونیک (مافوق سرعت‌صوت) جهان به نام «تی یو ـ 144» است که به دست پسرش ساخته شد و سرعتش 2400کیلومتر در ساعت است.

بمب افکن «تی یو ـ 95» ساخت توپولف قادر به دورزدن کره زمین بدون سوختگیری است. پس از متخصصان انگلیسی، توپولف سازنده دومین جت مسافربر جهان بود که در سال 1955 به‌پرواز درآمد. توپولف همچنین سازنده نخستین جت مسافربر دوطبقه (مشابه جمبو جت‌ها) جهان به نام «تی یو ـ 114» است. «تی یو ـ 154» که در ایران پیرامون آن سر و صدا شده است از جمله جت‌های ساخت توپولف است که چهارم اکتبر 1968 (42 سال پیش) به‌پرواز درآمد و از نهم فوریه 1972 به حمل مسافر پرداخته و در ارتش‌های چند کشور از جمله چین نیروبری می‌کند.

رواج بازی شطرنج در غرب با یک پیام

«شارلمانی» امپراتور قدرتمند وقت غرب، 26 می‌ سال 800 میلادی یک پیام و یک دستگاه بازی شطرنج از هارون الرشید خلیفه عباسی که در عصر خود  امپراتور قدرتمند شرق به‌شمار می‌آمد دریافت کرد. راهنمای استفاده از دستگاه بازی شطرنج که به‌عنوان هدیه برای شارلمانی ارسال شده بود ضمیمه آن بود. هارون الرشید در این راهنما یاد آور شده بود که کسری (خسرو انوشیروان ساسانی) این بازی را که مبتکر آن هندیان بوده‌اند به‌منظور تقویت حافظه و قوای مغزی ایرانیان و تسریع محاسبات ریاضی، در قلمرو خود رواج داده و ملت را به انجام این بازی تشویق کرده و جایزه معین ساخته بود. با ارسال همین دستگاه، بازی شطرنج در غرب رواج یافته است.

انحصاری‌شدن معاملات قندوشکر در ایران

قانون انحصار معاملات قندوشکر در دست دولت که با هدف تثبیت بها و زمینه آن در بازار به تصویب مجلس رسیده بود از پنجم خرداد 1304 به اجرا گذارده شد.این قانون به‌دلیل حفظ منافع مردم (مصرف کنندگان) از قوانین خوب ایران به‌شمار می‌رود. دولت‌هایی که با نظام «سرمایه‌داری خالص» اداره می‌شوند به‌ویژه آمریکا، پس از جنگ جهانی دوم همواره تلاش کرده‌اند که این انحصارات در کشورهای دیگر از میان برود.

سالروز نبرد گرانیکوس

در‌سال ۳۳۴ پیش از میلاد نیروهای ایران در شمال غربی قلمرو این دولت و در کنار رودگرانیکوس (شمال غربی ترکیه امروز و به فاصله‌ای کم از تنگه‌داردانل) از سپاه اسکندر مقدونی که از نظر شمار کمتر از آنان بود شکست خوردند. شاید این روز، نخستین «روز سیاه» در تاریخ ایرانیان باشد. علت شکست این بود که اسکندر با تاکتیک نوینی که برای افسران ایرانی تازگی داشت (کشاندن میدان جنگ به میان رودخانه) و نیز تسلیحات نوظهور از جمله نیزه‌های بلند 5متری وارد جنگ شده بود. پلوتارک، سی‌ام می ‌آن سال و آریان، مورخ یونانی- رومی 23 می‌(7 روز اختلاف پس از تطبیق تقویم‌ها) را سالروز این جنگ یکروزه دانسته‌اند ولی مورخان معاصر در تالیفات خود 26 می‌ را ذکر کرده‌اند.

کد خبر 108176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز