نوشیروان کیهانی زاده: قطعنامه نخستین نشست سراسری استانداران ایران، پس از انقلاب یکم خرداد‌1358 در روزنامه‌ها انتشار یافت که برخی از توصیه‌های آن از این قرارند:

- اموال لوکس همه ادارات و سازمان‌های دولتی فروخته شود و این سازمان‌ها از آن پس اجازه نیابند چنین اشیائی را (که غیرضروری هستند) به نام ملزومات اداری خریداری کنند. -  استخدام کارمند برای دولت محدود شود و تنها به جای هر کارمند که بازنشسته یا مستعفی یا اخراج قطعی شود یک کارمند تازه از میان داوطلبان (پس از انتشار آگهی استخدامی) و از طریق مسابقه (امتحان معلومات و استعداد) به کار گرفته شود.
- رادیو و تلویزیون‌های هر منطقه کشور (در جوار مدیریت خود) دارای یک هیات امنای انتخابی مرکب از افراد همان محل شوند.

- تنها به کسانی که ثابت کنند دارای خانه نیستند و استطاعت خرید زمین نقدی ندارند (مستضعفان) از زمین‌های بایر دولتی داده شود و اگر ظرف یک سال آن را برای بهره‌برداری شخصی آماده نکنند، این زمین (که غیرقابل واگذاری بودن آن به فرد دیگر در سند باید قید شود) از آنان پس گرفته شود.

- زمین‌های بایر دولتی ترجیحا برای ساختن مدرسه و مؤسسات دولتی استفاده شوند. ساختمان‌های مدارس دولتی به بهانه کاهش دانش‌آموز در یک محل نباید واگذار شوند. باید ترتیب انتقال دانش‌آموزان از نقاط دیگر شهر به آنجا داده شود (تأمین وسیله انتقال).
این نشست یک هفته‌ای آخر وقت 31 اردیبهشت پایان یافته بود.

کشمکش میان یونان و عثمانی بر سر ازمیر

یونانیان که درصدد احیای دنیای هلنیک باستان برآمده بودند 22 می ‌1919‌ شهر بندری ازمیر را تصرف کردند. حمله به این شهر 15‌می‌ آغاز شده بود. در حمله به ازمیر صدها تن کشته یا مجروح شدند. برخی از کتاب‌ها، شمار تلفات حمله نظامی یونانیان به ازمیر را محدود به 350 تن نوشته‌اند. شکست عثمانی در جنگ جهانی اول به یونانیان این فرصت را داده بود که در رسیدن به آرزوی دیرین خود و انضمام مناطق یونانی‌نشین قدیم به تعرض نظامی متوسل شوند ولی این تعرض که از مناطق غربی قلمرو عثمانی در تراسیا (تراکیا) آغاز شده و به مناطق ساحلی آناتولیا گسترش یافته بود نتیجه معکوس داد و آن، تحریک حس وطن‌دوستی ترک‌ها و متحد شدن‌ آنها بود که به ایجاد جمهوری ترکیه انجامید.

ورود نخستین چاپخانه مدل گوتنبرگ به ایران

تاریخ ورود نخستین چاپخانه به ایران را 22 ماه می سال‌1640 میلادی (370‌سال پیش در روزی چون امروز) نوشته‌اند. این ماشین چاپ (مدل گوتنبرگ) توسط یک ایرانی ارمنی به‌منظور نصب در جلفای اصفهان وارد ایران شده بود. در آن زمان شهر اصفهان پایتخت ایران و شاه صفی رئیس کشور بود.

گوتنبرگ آلمانی که یک زرگر بود دستگاه چاپ خود را در دهه 1440 تکمیل کرده بود. قرن‌ها پیش از او، چینی‌ها دستگاه چاپ بلوکی ساخته بودند.

اعزام محصل به فرنگ، ولی...

یکم خرداد سال 1307 (82‌سال پیش در این روز) قانون اعزام محصل به اروپا به تصویب مجلس شورا رسید. طبق این قانون قرار شده بود که هر سال دست کم یکصد محصل ایرانی برای تحصیل در دانشگاه‌های کشورهای اروپایی به این قاره اعزام شوند.

این قانون سال‌ها اجرا شد ولی محصلان اعزامی عمدتا از خانواده‌هایی بودند که ثروتی داشتند. از این محصلان پس از بازگشت استفاده لازم به عمل نیامد و دست‌هایی در کار بود که این فارغ‌التحصیلان به جای فعالیت در رشته تحصیلی خود، به امور سیاسی و سیاست‌بازی درگیر شوند یا در پی کسب مقام اداری باشند و از تخصص آنان استفاده نشود و عملا هرز و هدر روند.

گذشت زمان نشان داده است که ایران از اعزام محصل به کشورهای دیگر نتیجه مطلوب نگرفته است! دولت ژاپن تنها یک بار محصل به اروپا فرستاد و به این همه پیشرفت نایل آمد.53‌سال بعد از تصویب قانون اعزام محصل، در همین روز (سال‌1360 و در جریان جنگ عراق با ایران) دولت وقت به امید بازگشت دانشجویان ایرانی پس از فراغت از تحصیل به وطن، با وجود مضیقه مالی با ادامه ارسال ارز برای 18‌هزار دانشجو که از سال‌های پیش در خارج بودند موافقت کرد ولی دیدیم که شمار کمی از آنان بازگشتند!

کد خبر 107875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز