نوشیروان کیهانی‌‎زاده: 25 آوریل 1980 عملیات نظامی «مافوق سرّی» آمریکا علیه ایران، در صحرای طبس با کشته شدن 8نظامی آمریکایی و از دست رفتن یک هواپیمای سی ـ 130 و چند هلی کوپتر با شکست روبه‌رو و ادامه آن لغو شد.

 جیمی کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا همان روز مسئولیت این شکست را برعهده گرفت و گفت که به‌منظور خارج ساختن گروگان‌ها (کارکنان سفارت) از تهران، این عملیات برنامه‌ریزی شده بود. قراربود این نظامیان پس از تجدید سوخت هلی‌کوپترها در صحرای طبس، خود را به تهران و بازداشتگاه‌های گروگان‌ها برسانند. در پی اعتراف کارتر، سایرس ونس وزیر امورخارجه آمریکا از سمت خود کناره‌گیری کرد و گروگان‌ها تا آخرین لحظه حکومت کارتر آزاد نشدند. همین اقدام کارتر باعث شد که در انتخابات نوامبر آن سال از رونالد ریگان (ریگن) نامزد حزب جمهوریخواه شکست بخورد.

اخراج انگلیسی‌ها از شمال ایران

تروتسکی کمیسر ارتش سرخ (نیروی نظامی بلشویک‌های روسیه) در آوریل 1920 چند واحد ضربتی را با کشتی روانه بندر انزلی کرد تا انگلیسی‌ها را از شمال ایران برانند. این یگان‌ها 25 آوریل گام به خاک ایران گذاردند و تا بیستم ماه می (پایان اردیبهشت 1299) ماموریت خود را پیروزمندانه به انجام رساندند. انگلیسی‌ها پس از سقوط حکومت تزاری روسیه درصدد بلعیدن همه ایران برآمده بودند. قبلا 2دولت طبق موافقت‌نامه آگوست سال 1907 سن پترزبورگ ایران را به سود خود به 2منطقه نفوذ تقسیم کرده بودند و هرکدام از آنها در منطقه نفوذی، نیروی نظامی داشت. با پیروزی انقلاب بلشویکی و لغو سازشنامه سن پترزبورگ و خروج نظامیان روس از ایران، انگلیسی‌ها یکه تاز میدان شده بودند. انقلابیون گیلان (جنبش جنگل) پیش از رسیدن نیروهای تروتسکی، کار مبارزه با انگلیسی‌ها را در شمال ایران آغاز کرده بودند.

خواستگاری از فوزیه

دربار سلطنتی ایران پنجم اردیبهشت 1317 اعلام کرد که خواستگاری ولیعهد وقت (محمدرضا پهلوی) از فوزیه شاهزاده خانم مصری (خواهر ملک فاروق) پذیرفته شده و به‌زودی نخست‌وزیر در صدر هیاتی برای تعیین روز عقدکنان به قاهره خواهد رفت. این هیات 9 روز بعد عازم مصر شد. محمدرضا پنجم اسفند (10 ماه بعد) برای عقد نکاح و آوردن عروس به قاهره رفت.

جنگی که دولت واشنگتن را در مسیر امپریالیستی قرارداد

دولت واشنگتن 25 آوریل سال 1898 به اسپانیا اعلان جنگ داد. این دولت قبلا از اسپانیا خواسته بود که مسئله کوبا را از راه مسالمت‌آمیز حل کند (که تاریخ‌نگاران، این کار را یک «حرکت روابط عمومی» در جهت طی کردن مراحل مربوط نوشته اند). برخی از کوبائیان از مدت‌ها پیش خواهان استقلال بودند و چندبار بر ضد‌اسپانیا دست به انقلاب و عملیات مسلحانه زده بودند. انفجار یک کشتی نظامی آمریکایی که نام «ایالت مین» این کشور برآن نهاده شده بود در آب‌های هاوانا، بهانه مناسبی به دست دولت واشنگتن داد تا با اسپانیا وارد جنگ شود. مورخّان،  این جنگ را سرآغاز «امپریالیست شدن دولت واشنگتن» نوشته‌اند که با ورود به جنگ‌های یکم و دوم جهانی آن را ابرقدرت کرد.

جنگ دولت واشنگتن با اسپانیا که از 25 آوریل تا 12 اوت 1898 (به‌مدت113 روز) ادامه داشت به شکست اسپانیا انجامید و طبق قرارداد پاریس، سرزمین‌های فیلیپین، گوام، پرتوریکو و کوبا را به آمریکا داد. دولت آمریکا در سال 1902 اداره امور کوبا را به دولت محلی این جزیره واگذار کرد. فیلیپین نیز پس از جنگ جهانی دوم استقلال به دست آورد ولی گوام و پرتوریکو هنوز وابسته به آمریکا هستند. کوبا که یک مهاجرنشین اسپانیایی بود از سال 1942 به‌مدت بیش از 4قرن از مستملکات اسپانیا به شمار می‌رفت. فیلیپین که نام پادشاه وقت اسپانیا بر آن نهاده شده از زمان دیدار ماژلان از این مجمع الجزایر در عداد مستعمرات اسپانیا قرارگرفته بود.

هدف روسیه از جنگ با عثمانی

جنگ‌های روسیه با عثمانی که نزدیک به 2سال طول کشید از 25 آوریل 1877 آغاز شد. بهانه جنگ، نجات اسلاوهای بالکان از سلطه عثمانی بود ولی هدف باطنی روسیه رساندن خود به مدیترانه بود. روسیه می‌خواست که صربستان و بلغارستان استقلال یابند و چون هم‌نژاد روس‌ها هستند، نفوذ روسیه از طریق آنها تا مدیترانه گسترش یابد. در پی فروپاشی اسرارآمیز شوروی، غرب (ناتو) جای دولت مسکورا در سرزمین‌های اسلاونشین اروپایی گرفته است .

کد خبر 105795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز