نوشیروان کیهانی زاده: یکم اردیبشهت‌1332 در تهران رسما اعلام شد که سرتیپ افشارتوس، رئیس شهربانی ایران (پلیس همه کشور) ربوده شده و ناپدید است.

 دکتر مصدق، افشارتوس را سی‌ام بهمن‌1331 به ریاست شهربانی منصوب کرده بود. در آستانه ناپدید شدن افشارتوس، هندرسون، سفیر آمریکا در تهران به‌طور غیرمنتظره به واشنگتن رفته بود و ابوالقاسم بختیار دست به یاغی‌گری زده بود. مقامات دولت وقت، ربودن افشارتوس را کار ژنرال‌هایی که به تصمیم دکتر مصدق بازنشسته شده بودند ازجمله مزینی و زاهدی و نیز چند سیاستمدار مخالف  از جمله دکتر مظفر بقایی نماینده مجلس اعلام کرده بودند و مدعی شده بودند که هدف از این کار، تضعیف دولت و گسترش نگرانی مردم بوده است.

این مقامات باور نمی‌کردند که افشارتوس کشته شود که ششم اردیبهشت جسد او در غار تلو (ارتفاعات لشکرک) به دست آمد و دستور بازداشت همه ژنرال‌های بازنشسته و سیاستمدارانی که نسبت به آنان سوء‌ظن وجود داشت صادر شد و وزیر دادگستری شخصا از مجلس خواست که از دکتر بقایی سلب مصونیت کند تا بشود او را بازداشت کرد. در پی به دست آمدن جسد افشارتوس، دکتر مصدق ژنرال بهارمست را از ریاست ستاد ارتش برکنار و سرتیپ تقی‌ریاحی افسر ملی‌گرا را به جای او منصوب کرد و سرتیپ مدبر نیز رئیس شهربانی شد. پرونده ربایندگان افشارتوس با اینکه برخی از آنان اعتراف‌هایی کرده بودند پس از براندازی 28مرداد بسته و برای متهمان قرار منع تعقیب صادر شد!

کودکستان و دبستان در ایران باستان

«فردریک فروبل»، آموزشگر بلندآوازه آلمانی و مؤسس کودکستان‌های تازه (کیندرگارتن) در جهان 21‌آوریل‌1782 به دنیا آمد و در تالیف خود «تاریخ عمومی آموزش و پرورش» نوشت که ایرانیان در قرن ششم پیش از میلاد مبتکر ایجاد کودکستان و دبستان برای کودکان و نوجوانان پسر بودند. به نوشته فروبل، در مدارس ایران باستان به کار «پرورش» توجهی بیشتر می‌شد و از جمله راستگویی، نیت خوب داشتن و کار خوب انجام دادن، احترام به سالخوردگان، دفاع از وطن، تیراندازی، سواری، شنا و کوهنوردی. در کودکستان‌ها و دبستان‌های ایران باستان به نوباوگان تأکید می‌شد خدا انسان را نیافریده که نسبت به انسان دیگر ظلم و تعدی و بدگویی کند. شادی جاویدان نتیجه نیکوکاری، خدمت و درستکاری است.

فروبل ایرانیان باستان را همانند سایر آرین‌ها، تنها انسان‌های روی زمین نوشته است که بت‌پرست نبودند و بت‌پرستان و معتقدان به خدایان متعدد را انسان هوشمند و کامل نمی‌پنداشتند حتی یونانیان را که خدایان زنانه و مردانه هم داشتند و صحرانشینان که از سنگ و چوب برای خودشان بت می‌ساختند و این بتان دست‌سازشان را پرستش می‌کردند و... . فروبل نوشته است: کوروش بزرگ پیش از ساختن تالار پذیرایی در پاسارگاد، خواسته بود که در این شهر (پایتختش)، نخست و ترجیحا به حد کافی کودکستان و دبستان بسازند. (پارسیان باستان این شهر را «پاتراگاد» تلفظ می‌کردند و «پاسارگاد» تلفظ یونانی آن است که جهانی شده است).

فرضیه‌پرداز اقتصادی «ایجاد نظام بین‌المللی پول»

جان‌ام. کینز اقتصاددان بزرگ و پدر مکرواکونومیکس (ماکرو) 21 آوریل 1946 پس از 63‌سال زندگی کردن درگذشت. طراح «کنزیان اکونومیکس» پنجم ژوئن‌1883 در انگلستان به دنیا آمده بود. دکتر کینز در سال‌1936 فرضیه عمومی اشتغال، بهره و پول را نوشت و آن را در کتابی تحت همین عنوان منتشر ساخت و اصل «بیزنس سایکل» را به دست داد. وی بود که مداخله دولت برای رساندن کشور به مرحله اشتغال کامل (به هر بها) و جلوگیری از رکود را امری لازم و ضروری اعلام کرد. دکتر کینز قواعد متعدد برای اصلاح ساختار اقتصاد به دست داده است.

این فرضیه‌پرداز اقتصادی ایجاد نظام بین‌المللی پول را مورد تأکید قرارداد و به همین دلیل، بسیاری از اصحاب نظر، او را پدر صندوق بین‌المللی پول می‌خوانند. کینز علاوه‌بر تدریس اقتصاد، سردبیری یک نشریه تخصصی (اقتصادی) را هم برعهده داشت.از دکتر کینز در زمینه‌های اجتماعی- اقتصادی ضرب‌المثل‌های متعدد و جالب باقی مانده است. وی عقیده دارد که اگر یک مرد، با محاسبات تمام و دقت فراوان و با توجه به برنامه‌های آینده خود و متناسب با این برنامه‌ها همسرگزینی نکند؛ در زندگانی اقتصادی موفق نخواهد بود. به عبارت دیگر، ازدواج سرسری و فوری مانع پیشرفت اقتصادی یک مرد خواهد شد.

کد خبر 105516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز