شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده هشتم ماه می سال ۲۰۰۱ گروه باستان‌شناسان انگلیسی، ایتالیایی و یونانی اعلام کردند که آبراه خشایارشا را که در سال ۴۸۰ پیش از میلاد در خاک یونان ساخته شده بود، کشف کرده‌اند.

خشایارشا در جریان لشکرکشی خود به اروپا، برای تسهیل عبور کشتی‌های نظامی ایران از یک سوی شبه جزیره یونان به سوی دیگر آن، این آبراه را ساخته بود که به مرور زمان زیر خاک پنهان شده بود. باستان‌شناسانی که این آبراه را کشف کرده‌اند گفته‌اند که مهارت مهندسان آن زمان در ساختن این آبراه دست کمی از امروز نداشته است.

 عرض آبراه در قسمت زیرین کمتر از بالا بوده و 2کشتی به راحتی از کنار هم می‌توانستند عبور کنند. طول آن قسمت از این آبراه که از دل خاک خارج شده بود 1600 متر و عرض آن در بالا 34 متر اعلام شده بود.

 کشف بیماری پارکینسونز

بیماری پارکینسونز به اسم دکتر جیمز پارکینسون (1828- 1755) است که هشتم می سال۱۸۱۷ از آن نام برد و گفت که یک بیماری مزمن مربوط به سلسله اعصاب است.
علائم اولیه آن به‌گونه‌ای است که ممکن است دکتر تشخیص بیماری دیگری را بدهد و این علائم که با بیماری‌های دیگر مشابه است از این قرارند:  خیرگی در نگاه کردن یعنی کمتر از گذشته پلک‌ها را به هم زدن، حرکت یک دست بیش از دست دیگر، هنگام ایستادن کمی خمیده به‌نظر آمدن، هنگام راه رفتن اندکی کشیده شدن یک پا به زمین، احساس منجمدشدن یک شانه (حرکت آن سخت و دردآور می‌شود)، نرم شدن تکلم (از دست دادن زمختی صوتی همیشگی)، گهگاه حرکت غیرارادی بعضی از اندام‌ها و....

روزی که «لاوازیه» پدر شیمی نوین را گردن زدند

هشتم ماه می 1794 (دوران انقلاب فرانسه) آنتوان لاوازیه که به پدر شیمی نوین (شیمی تجربی) معروف است به حکم یک دادگاه انقلاب با گیوتین گردن زده شد! اشتباه لاوازیه این بود که پس از کسب شهرت علمی وارد سیاست شده بود و در سال 1791 عمل دولت وقت (پادشاهی) را در افزایش مالیات‌ها به‌منظور رفع دشواری‌های دولت تأیید کرده بود. افزایش مالیات یکی از علل انقلاب بود، مخصوصا کشاورزان از این عمل به خشم آمده بودند.
 لاوازیه هنگام اعدام 51 ساله بود. وی قبلا راه تهیه آب از ترکیب 2گاز اکسیژن و هیدروژن را به دست آورده بود و همچنین ثابت کرده بود که حیات، بدون اکسیژن غیرممکن است. واژه «اکسیژن» را لاوازیه بر این گاز گذارده است.

سقوط دژ «دین بین فو» و پایان استعمار فرانسه در هندوچین

هشتم می ۱۹۵۴ و چند ساعت پس از سقوط دژ  دین بین فو  دولت فرانسه به شکست نیروهایش اعتراف کرد. داوطلبان مسلح ویتنامی مرکب از کمونیست‌ها و ناسیونالیست‌ها با هدایت ژنرال جیاپ، نابغه جنگ‌های میهنی و نامنظم، این دژ را متصرف شده و هزاران تن از ورزیده‌ترین افسران و سربازان فرانسه را به اسارت گرفته بودند که با این فتح به استعمار طولانی فرانسه بر سراسر شبه‌جزیره هندوچین پایان داده شد.

 جیاپ، متولد 1911 درجوانی دبیر تاریخ در دبیرستان‌ها بود. وی در طول 4دهه، ژاپن، فرانسه و آمریکا را یکی پس از دیگری به زانو درآورد. جنگ میهنی ویتنام که از 1944 آغازشده بود 30آوریل 1975 با تصرف شهر سایگون به دست کمونیست‌ها و تأمین وحدت ویتنام پایان یافت.
 جنگ ویتنام تنها جنگی بوده است که آمریکا در آن شکست کامل خورد. جیاپ، طراح و برنده این جنگ اینک در 99 سالگی همچنان به ویتنامی‌ها (دولت ویتنام) اندرز می‌دهد.

کد خبر 106849

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز