نوشیروان کیهانی زاده: در پی انتشار خبر پرواز 2هواپیمای انگلیسی بر فراز جزیره ایرانی «تنب » که در صفحات اول روزنامه‌های تهران به چاپ رسیده بود (23اردیبهشت 1332) مقامات دولت وقت، احزاب و مردم دست به اعتراض زده و روزنامه‌ها سرمقاله‌های خود را به محکوم کردن اقدام انگلستان اختصاص داده بودند.

آن دو هواپیمای انگلیسی ظاهرا به حمایت از ادعای حاکم رأس‌الخیمه که خود انگلیسی‌ها محرک او بودند تا دولت مصدق را با مسئله تازه‌ای درگیر سازند، از بحرین به پرواز درآمده بودند. یک روز پیش از پرواز این دو هواپیما، یک ناوچه انگلستان به جزیره تنب نزدیک شده بود که در پی این رویداد، واحدهای هوایی و دریایی ایران و لشکرهای خوزستان، فارس و کرمان به حالت آماده باش کامل درآمدند و به لشکر اصفهان و تیپ کرمانشاه دستور لغو مرخصی‌ها داده شده بود.

 جنبش بومیان آمریکا

 جنبش بومیان ایالات متحده (ای. آی. ام) 13 می‌1973 به ایستادگی هفتادویک‌روزه خود در «ووندد نی (داکوتای جنوبی)» در برابر ماموران دولت واشنگتن پایان داد. این جنبش که در سال 1968 توسط دنیس بانکس (از بومیان ایالت مینه‌سوتا) و 5همفکر او تأسیس شده است تاکنون به چند اقدام چشمگیر ‌- با هدف نشان دادن اعتراض‌ها و خواست‌های بومیان آمریکای شمالی به جهانیان ‌- دست زده است، ازجمله تصرف اداره امور بومیان در شهر واشنگتن در سال 1972. این جنبش می‌خواهد که جهانیان فراموش نکنند که قاره آمریکا متعلق به آنان است و مهاجران پیشین به وطن آنان تعرض کرده و ضمن کشتار آنان برجایشان نشستند و در ایالات متحده آنان را به رزرویشن (اراضی محصور تحت مراقبت پلیس فدرال) فرستادند و ستم‌ها روا داشتند.

تا اوایل دهه 1980، دولت‌های مسکو و پکن از آنان حمایت می‌کردند که ریشه بومیان قاره آمریکا را از کشورهای خود می‌دانند که در فاصله هزاره اول و دوم میلادی ‌- ازطریق آلاسکا ‌- مهاجرت کرده‌اند و چوئن لای، نخست‌وزیر وقت جمهوری خلق چین در کنفرانس باندونگ (غیرمتعهدها) حتی گفته بود که تمامی چینیان مهاجر ‌- از هر زمان ‌- را صرف‌نظر از محل اقامت کنونی، از اتباع خود می‌داند؛ با همه امتیازات یک تبعه.

رشد سریع توان مغزی انسان در دهه‌های اخیر

پژوهشکده «ماکس پلانک» 13 می‌2008 اعلام کرده بود که طبق نتایج به دست آمده از آزمایش‌ها و بررسی‌های این انستیتو، رشد توان مغزی (قدرت تفکر، درک و قضاوت) انسان در چند دهه گذشته سریعا در حال افزایش بوده است و دسترسی انسان به اطلاعات و نیز معلومات عمومی برای تحلیل این اطلاعات و نتیجه‌گیری، به رشد نیروی مغز که «قضاوت درست» بخشی از آن است در دهه اول قرن 21 شتاب بیشتری داده است. افزایش توان مغز، انسان را منطقی‌تر، قانونمندتر و برخلاف تصورقبلی، اخلاقی‌تر می‌کند.

این انستیتو ششم می‌2010 نیز کشف تازه خود درباره آدم‌نیاندرثال (تلفظ فرانسوی؛ ناندرتال) را اعلام کرده است. اسکلت باقیمانده آدم‌های معروف به ناندرتال، برای نخستین بار در دره «نیاندر» در ناحیه دوسلدورف آلمان به دست آمده بود که به این نام خوانده می‌شوند. «ثال» به زبان آلمانی یعنی دره. ناندرتال‌ها در پیش از 30 هزار سال قبل در اروپا، آسیای مرکزی و آسیای غربی زندگی می‌کردند. اثری از آدم ناندرتال در آفریقا دیده نشده است. طبق کشف تازه پژوهشکده ماکس پلانک، در نزدیک به  4درصد نفوس کنونی «اوراسیا» ژن آدم ناندرتال وجود دارد.

زادروز دافنه دوموریه

بانو «دافنه دو موریه» داستان‌نگار انگلیسی 13 ماه می 1907 به دنیا آمد و 82 سال عمر کرد. وی با نوشتن ده‌ها داستان جالب از موفق‌ترین داستان‌نگاران قرن 20 به‌شمار می‌رود. دافنه چند کتاب داستان کوتاه هم دارد. داستان «ربکا» که در سال 1938 انتشار یافت، دافنه را مشهور جهان ساخت. نخستین داستان دافنه در سال 1931 انتشار یافت و آخرین کتابش که حاوی بیوگرافی‌‌اش بود و نیز نامه‌های جالبی که دریافت داشته بود در سال 1995 به زیر چاپ رفت. دافنه 19 آوریل سال 1989 فوت شد.

کد خبر 107244

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز