شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: جمع‌آوری کتاب‌های قبل از سال 84 از غرفه‌های ناشران همچنان ادامه دارد و مشخص نیست ملاک این جمع‌آوری چه قانون و یا آیین‌نامه‌ای است.

به گزارش همشهری‌آنلاین،حسن کیائیان ،مدیر نشر چشمه و رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ضمن انتقاد از این نوع برخورد با ناشران و اهل قلم به همشهری‌آنلاین گفت: در سال‌هایی که اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران متولی امور اجرایی نمایشگاه کتاب بود، در‌ آیین‌نامه برگزاری نمایشگاه و به دلیل کثرت ناشران و کمبود فضا مقرر شد که میزان متراژ اختصاص یافته با هر ناشری بر مبنای میزان تولیدات سه سال آخر آن ناشر باشد. اما وقتی غرفه به ناشر اختصاص می‌یافت وی این اختیار را داشت که هر عنوان از کتاب‌های خود(چاپ قدیم یا جدید) را روی ویترین خود قرار دهد.

به گفته کیائیان اگر هدف گسترش کتاب وکتابخوانی است،‌طبیعی است که برخی از کتاب‌های چاپ گذشته که بسیار ارزشمند هم هستند به دلیل کمبود ویترین نتوانسته‌اند به خوبی در معرض نگاه خریداران قرار بگیرند ، در این نمایشگاه فرصت‌دارند که چنین امکانی را تجربه کنند و ضمن آنکه مخاطبانی هم که به دنبال این کتاب‌بوده و در بازار پیدایش نمی‌کردند این امکان را دوباره به دست می‌آورند که کتاب را خریداری کنند.

به گزارش همشهری‌آنلاین ، پیش از این قطب‌الدین صادقی هم به جمع‌آوری کتاب‌های چاپ گذشته انتقادداشت.[از نمایشگاه بیست و سوم-4]

در سوی دیگر اما نگاه دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه به جمع‌آوری کتاب‌ از زاویه‌ای دیگر است اما محسن پرویز- معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس بیست وسومین نمایشگاه کتاب تهران- در گفت وگویی کوتاه با خبرنگار ایسنا در پاسخ به این که در ضوابط نمایشگاه آمده که کتاب های قبل از سال 84 اجازه حضور در نمایشگاه را ندارند، گفت: بله این موضوع درست است.

 او درباره این که آیا واقعا همین طور است یا طبق اظهار برخی ناشران، کتاب هایی که مورد تایید یا وثوق هستند، اجازه عرضه دارند; اما آثار برخی نویسندگان نه، گفت: این درست نیست. اصلا موضوع به «برخی نویسندگان» ربطی ندارد. این ضابطه که آثار از یک سالی به قبل مجاز به حضور نیستند، حدود 10 سالی هست که در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران جزو مصوبات است.

 او در ادامه افزود: اگر کسی تخلف کند، جزو تخلفاتش است و در تخلفات ثبت می شود. اگر ماموران نمایشگاه متوجه شوند، با او برخورد می کنند. این هم جزو پوئن های منفی است که برای فرد درنظر گرفته می شود و در سال های آتی، طبق آیین نامه، برای اعطای غرفه اعمال خواهد شد. این به کتاب «این» یا «آن» ربطی ندارد. رییس نمایشگاه کتاب تهران سپس درباره این که گفته می شود تذکرهایی که ناشران و غرفه داران در این دوره دریافت کرده اند، به نظر زیاد بوده است، گفت: به نظر من کم بوده است. او درباه این که این موضوع در پی صحبت با غرفه داران مطرح می شود، گفت: من هم دارم همین را عرض می کنم. ببینید دلیلش این است که گروهی از ناشران در سال های گذشته ضوابطی را که برای حضور در نمایشگاه امضا کرده بودند، اجرا نمی کردند و آن ها را زیر پا می گذاشتند که بعدش ما متهم می شدیم که چرا این کار صورت نمی گیرد; مثل همین موردی که اشاره شد; یعنی از یک طرف، می گویید کتاب های قبل از سال 84 دارد عرضه می شود. همچنین برخی از غرفه های ناشران ممکن است کتاب های ناشر دیگری را عرضه کنند که تخلف است.

 پرویز عنوان کرد: سوال داشتن و شبهه ایجاد کردن یک جمله  است; رفع شبهه کردن به پاسخ تفصیلی نیاز دارد و بعد از این که مثلا متوجه شدیم ناشری دارد خلاف می کند، اگر به او متذکر شویم داری خلاف می کنی و اگر خلاف کردی، برخورد می کنیم، سوال می کنند چرا به ناشر اعلام می کنید؟ ببینید این ها ضابطه دارد. اگر پی عدالت هستید، قاعدتا اول ببینید این موضوعی که به ناشر ابلاغ شده، خلاف ضوابط بوده است؟ آیا ناشر تخلف کرده و به او گفته اند داری این تخلف را مرتکب می شوی و زیاد به او گفته اند یا این که نه تخلف نکرده و الکی به او گفته اند چرا داری این کار را می کنی؟

او همچنین متذکر شد: معدود افرادی داریم که به شدت ضوابط را زیر پا می گذارند. برای پی جویی حقیقت، باید از من سوال شود چرا با کسی که ضوابط را زیر پا می گذارد، برخورد نمی کنید; نه این که از من سوال شود چرا با کسانی که ضوابط را زیر پا می گذارند، برخورد می کنید؟!

 پرویز سپس درباره این که گفته می شود آثار آیت الله صانعی چهارشنبه از نمایشگاه جمع شده و بعد دوباره برگردانده  شده اند، گفت: این موضوع دروغ است. اگر کسی مدعی این شده که آثار آقای صانعی جمع آوری شده، دروغ گفته است. گاهی خبر دروغی منتشر می شود، بعد که معلوم می شود، دروغ بوده، موضوع را یک ذره می پیچانند و یک جور دیگر آن را جلوه می دهند. ما هم که بی کار نیستیم این جا دائم تکذیبیه بفرستیم. آن مواردی هم که تکذیبیه می فرستیم، دوستان کار نمی کنند. این ها روش های اخلاقی نیست; غیراخلاقی است. ممکن است بخواهند مسائلی بگویند که هیجان ایجاد کند و جامعه را شلوغ کند; تا حدی می شود هیجان ایجاد کرد; اما بدون این که دروغ پردازی شود.

 او همچنین درباره مشکل ناشر آثار آیت الله شهید بهشتی (بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی) برای حضور در نمایشگاه کتاب، گفت: انتشاراتی به عنوان ناشر آثار شهید بهشتی نمی شناسم و شهید بهشتی انتشارات ندارد.

به گزارش همشهری‌آنلاین پیش از این یکی از دست‌اندرکاران انتشارات بقعه،ناشر آثار شهید بهشتی درباره عدم اختصاص غرفه سخنانی را گفته بود.[از نمایشگاه بیست و سوم-2]

  پرویز ادامه داد:اگر ناشری در نمایشگاه حضور پیدا نکرده باشد، دلایل چندی دارد که به طور کلان عرض می کنم; اما اگر موردی بخواهند، ناشر درخواست می دهد و به او اعلام می کنیم.

پرویز افزود: این تخلفات، یکی تخلفاتی است که ناشر در سال های گذشته انجام داده است، دوم منع حضور ناشر به لحاظ قانونی با اعلام مراکز قانونی مربوطه است و مهم تر از همه این که شرایط حضور در نمایشگاه را نداشته باشد. متقاضیان حضور در نمایشگاه زیاد هستند. خیلی وقت ها عموم کسانی که می شناسم، از آن دست افرادی هستند که ضوابط حضور در نمایشگاه کتاب را ندارند.

کتاب‌های تازه

انتشارات ماهی که از جمله ناشران فعال و کیفی در زمینه متون فلسفی و رمان به شمار می‌رود، ترجمه‌ای از کتاب معروف فریدمن(دنیا مسطح است) را به نمایشگاه رسانده است. پیش از این انتشارات هرمس ترجمه‌‌ای از این کتاب را عرضه عمومی کرده بود. در یک بررسی اولیه کتاب انتشارا یافته توسط نشر ماهی خوش دست‌تر است چرا که در قطع رقعی منتشر شده است،اما برای قضاوت درباره ترجمه وروان بودن متن باید در هر دو کتاب تاملی دقیق‌تر صورت داد.

رضارضایی مترجم شناخته‌شده‌ کشورمان در گفت‌وگویی با همشهری‌آنلاین گفت که 18 کتاب از ترجمه‌های وی دز نمایشگاه امسال عرضه شده است. از جمله مهمترین کتاب‌های رضایی می‌توان به ترجمه‌ مجموعه‌آثار جین‌آستین توسط نشر نی،اثری از آیزا برلین توسط نشر ماهی،آگاهی( در مجموعه دانش معاصر) از سوی انتشارات فرهنگ معاصر، موسیقی‌دانان دیروز و امروز رومن رولان  و مجموعه آثار ناباکف در انتشارات کارنامه اشاره کرد.

قرار بود کتاب راهنمای جامع موسیقی این مترجم هم از سوی انتشارات فرهنگ معاصر به نمایشگاه برسد که هنوز در گیر و دار صحافی است. رضایی این کتاب را چه از منظر چاپ و چه از نظر شیوه تدوین کتاب و به کاربردن اینفوگرافیگ برای راهنمایی خواننده منحصر به فرد دانست.

استقبال از کتاب‌های مصطفی ملکیان هم بسیار مناسب بود. قنبری، مدیر انتشارات نگاه معاصر ضمن اعلام این خبر به همشهری‌آنلاین گفت که کتاب تازه آقای ملکیان درکنار سه کتاب قبلی اش(مشتاقی و مهجوری و راهی به رهایی و معنویت و عقلانیت) همچنان خریداران فراوانی دارد. از قرار ملکیان روز سه‌شنبه این هفته درباره کتاب معنویت و عقلانیت در دانشکده حقوق دانشگاه تهران سخنرانی دارد. ناشر آثار آقای ملکیان همچنین از انتشار گفت وگویی با لشک‌کولاکوفسکی،اندیشمند لهستانی با ترجمه خانم روشن وزیری خبر داد. روشن وزیری پیش از این هم مجموعه کتاب‌های مباحثی کوچک در باب مقولاتی بزرگ را از سوی انتشارات طرح نو به بازار کتاب عرضه کرده بود. انتشارات طرح نو امسال در نمایشگاه حضور ندارد و به جای آن در فروشگاه خود به عرضه کتاب با تخفیف 25 درصد اقدام کرده است.

کد خبر 107388

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز