دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

گروه اجتماعی: شرایط کنونی اقتصادکشور اجازه گسترش چتر بیمه‌ای را نمی‌دهد

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اعلام این خبر گفت: برای گسترش چتر بیمه‌‌ای در کشور نیازمند حمایت جدی دولت هستیم؛ در غیراین صورت وضعیت اقتصادی کنونی کشور اجازه گسترش بیمه را نخواهد داد.علی ذبیحی در همایش «هدفمند کردن یارانه‌ها، تحقق عدالت اجتماعی» با اشاره به اینکه در حال حاضر 50 تا 60 درصد از مردم کشور از مزایای بیمه اجتماعی برخوردارند بر این نکته تأکید کرد که خلأ‌های زیادی در حوزه بیمه وجود دارد و این بخش از خدمات اجتماعی نیاز شدیدی به کمک دولت برای بهبود شرایط دارد.

او معتقد است که هدفمندکردن یارانه‌ها به نوعی توزیع ثروت بین تمام مردم است و در اثر این توزیع توانمندسازی اقتصادی در خانوارها اتفاق می‌افتد که تأثیر مستقیمی را در بیمه و آموزش خواهد گذاشت.

به گفته ذبیحی بخشی از طرح هدفمندکردن یارانه‌ها به گسترش چتر بیمه‌ای در کشور اختصاص خواهد یافت و چنانچه دولت یارانه‌ها را از طریق صندوق‌های بیمه‌ای ارائه کند، انقلابی در صنعت بیمه کشور ایجاد خواهد شد.

تکلیف بدهی‌ها

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در توضیح چگونگی پرداخت بدهی 20 هزار میلیارد تومانی دولت به این سازمان گفت: نحوه چگونگی پرداخت بدهی‌ها از سوی دولت هنوز مشخص نشده؛ آنچه در حال حاضر پرداخت می‌شود(مثل شرکت رجا  و دیگر شرکت‌ها)  مربوط به طلب‌های سازمان در سال گذشته است که بابت 2500 میلیارد تومان همسان‌سازی‌ مستمر‌ی‌های بازنشستگان بوده‌است.

او تأکید کرد که سازمان تأمین اجتماعی تلاش می‌کند بابت این بدهی‌ها از دولت پول نقد دریافت کند چون این سازمان به نقدینگی بیشتر نیازمند است اما در شرایطی که دولت تصمیم بگیرد کارخانه‌ها را درعوض بدهی‌‌اش به سازمان واگذار کند نیز از این واگذاری استقبال خواهد شد.

به گفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی دولت هنوز برنامه‌‌ای را برای پرداخت تمامی 20هزار میلیارد تومان اعلام نکرده‌است.

صندوق بیمه بیکاری

به گفته ذبیحی صندوق بیمه بیکاری به‌زودی شاهد یک تحول خواهد شد و یک اصلاح ساختار را تجربه خواهد کرد.او گفت که در حال حاضر اصلاح ساختار صندوق بیمه بیکاری در دستور کار دولت است و این اصلاحات با هدف کاهش مشکلات پیش روی صندوق انجام خواهد شد؛ به قسمی که مشکلاتی که هم‌اکنون صندوق بیمه بیکاری با آن روبه‌روست کاهش پیدا کند.

بیمارستان‌های تأمین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به این پرسش که آیا بیمارستان‌های تأمین اجتماعی افراد فاقد بیمه را هم پذیرش خواهند کرد یا نه؟ ‌توضیح داد: بیمارستان‌های تأمین اجتماعی طرف قرارداد با بیمه‌ خدمات درمانی نیز هستند و براساس قوانین حاکم بر سازمان بیمه خدمات درمانی کسانی هم که بیمه نباشند به محض بستری شدن بیمه می‌شوند.

بنابراین افرادی که در این شرایط هستند پس از ورود به بیمارستان‌های تأمین اجتماعی می‌بایست ابتدا از مزایای بیمه خدمات درمانی برخوردار شوند و در عین حال از امتیازهای بیمه‌‌ای خودشان در تأمین اجتماعی هم استفاده کنند.

صندوق یا سازمان

به تازگی سازمان تأمین اجتماعی تبدیل به صندوق تأمین اجتماعی شده‌ و به‌نظر می‌رسد این تغییر تنها به نام این نهاد اجتماعی ختم نشده‌است، اما مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به اینکه این تغییر نام چه تغییراتی را با خود به همراه می‌آورد؟ گفت: من اصلا نمی‌دانم و برایم هم مهم نیست که سازمان باشد یا صندوق.

با گفتن این جمله همچنان تغییراتی که در آینده در سازمان تأمین اجتماعی به وقوع می‌پیوندد و آن‌را عملا به صندوق تبدیل خواهد کرد در هاله‌ای از ابهام باقی ماند.

کد خبر 107096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز