چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: در پایگاه اطلا‌ع‌رسانی دولت خبری با این تیتر منتشر شده ‌است: «جزئیات بیمه کارگران ساختمانی تعیین شد» و این تعیین شدگی به نقل از همان منبع با ابلاغ آیین‌نامه‌ای از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری انجام شده‌است

تیتر خبر این انتظار را در خواننده ایجاد می‌کند که سرانجام تکلیف بیمه کارگران ساختمانی روشن شده و این گروه از کارگران پس از مدت‌ها انتظار و پشت سرگذاشتن فراز‌و‌نشیب‌های زیاد خواهند توانست زیر چتر بیمه قرار بگیرند.

متن خبر اما تنها به این نکته اشاره می‌کند که وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک آیین‌نامه اجرایی مواد 3 و 5 قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی را تصویب کرده‌اند که براساس این مصوبه، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مکلف است با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا وسیما تمهیدات لازم را درخصوص اطلاع‌رسانی و فراخوان آموزشی به متقاضیان اشتغال در کارهای ساختمانی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای یا سایر مراکز آموزشی مورد تأیید صندوق از طریق نشریات، روزنامه‌ها و صدا و سیما فراهم کند.

در بخش دیگری از این خبر آمده که بر این اساس، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مکلف است تمهیدات لازم را برای آموزش مهارت‌های مورد نیاز بازار کار، بازآموزی و تجدید مهارت کارگران ساختمانی فراهم و اجرا کرده و کارت مهارت فنی برای ‌آموزش دیدگان را صادر کند تا آموزش دیدگان با در دست داشتن کارت ملی، کارت مهارت‌حرفه‌ای و شناسنامه در یکی از شعب صندوق تحت پوشش این آیین‌نامه قرار گیرند.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به این نکته نیز اشاره کرده که مراجع صادر‌کننده پروانه ساختمانی مکلفند به‌منظور تأمین سهم کارفرمایی حق بیمه کارگر ساختمانی، در مواردی که انجام کارهای ساختمانی مستلزم اخذ پروانه باشد، پس از دریافت رسید پرداخت بیمه به حسابی که صندوق اعلام می‌کند، نسبت به صدور پروانه ساختمانی مربوط اقدام کنند.

مشروط شدن صدور پروانه ساختمانی به پرداخت حق بیمه تعیین شده پیش از این هم رایج بوده و شهرداری به‌عنوان مرجع صدور پروانه ساختمانی تنها درصورتی این کار را انجام می‌داده که کارفرما مبلغ تعیین شده را به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز کرده باشد.

قانون بیمه اجتماعی کارگران

آنچه در این خبر به‌عنوان منبعی برای بیمه کارگران ساختمانی در نظر گرفته شده متنی است که از مدت‌ها پیش در کمیسیون‌های دولت بررسی شده و نام قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی را بر خود دارد؛ متنی که همواره از آن سخن گفته شده، حال آنکه اصل این قانون هرگز منتشر نشده‌است.

حتی اگر بپذیریم که این قانون هنوز در هیأت دولت در دست بررسی است شاید بهتر می‌بود تا برای روشن‌شدن افکار عمومی کارگران یا ایجاد سنجه‌ای میان نیاز کارگران و متن نوشته‌شده اطلاعات بیشتری درباره این قانون منتشر شود.

کدام صندوق

به کار بردن کلمه «صندوق» در متن خبر نیز شبهه ایجاد می‌کند. آنجا که مقرر شده تا کارگرانی که کارت مهارت حرفه‌ای دریافت کرده‌اند با در دست داشتن مدارک شناسایی به صندوق مراجعه کنند، منظور کدام صندوق است؛ سازمان تأمین اجتماعی که به تازگی به صندوق تبدیل شده یا صندوق دیگری برای این کار در نظر گرفته شده است؟

سقفی که محکم نیست

حکایت بیمه کارگران ساختمانی چند سالی است که از سوی وزارت رفاه و با هدف گسترش چتر بیمه‌ای دنبال می‌شود. ساز و کار این نوع بیمه هنوز کاملا مشخص نشده و از آنجا که کارگاه‌های ساختمانی غالبا به شکل فصلی دایر هستند یکی از مشکلات این بیمه‌شوندگان همین فاصله‌هایی است که در بیمه‌پردازی ایجاد می‌شود.

صمدالله فیروزی، سرپرست معاونت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت رفاه سال گذشته درباره چگونگی بیمه کارگران ساختمانی گفته بود: کارگران ساختمانی می‌بایست در تمامی ماه‌های سال حق بیمه‌‌شان را پرداخت کنند و تنها درصورت پرداخت دائمی حق بیمه خواهند توانست از مزایای این بیمه بهره ببرند.

این گفته فیروزی در واقع به معنای این است که کارگران ساختمانی می‌بایست در ماه‌های بیکاری نیز حق بیمه ‌شان را همچنان واریز کنند و در واقع این شرط برای استفاده از مزایای بیمه است؛ شرطی که کارگران از عهده‌ انجامش برنخواهند آمد. بیمه کارگران ساختمانی با این شرط سقفی است که چندان محکم نیست.

کد خبر 107776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز