گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: بیمه روستائیان و عشایر با بیمه سازمان تأمین اجتماعی در مواردی تداخل دارد

به همین دلیل نمایندگان مجلس برآنند تا این تداخل را برطرف کنند.

دولت پارسال مصوبه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن ساکنان شهرهای زیر 20هزار نفر تحت پوشش بیمه روستائیان و عشایر کشور قرار می‌گرفتند. یکی از پیامدهای این مصوبه تداخل میان این نوع بیمه با بیمه تأمین اجتماعی بود،

در واقع اگر فرد یا خانواده‌‌ای در یک شهر زیر 20هزار نفر از بیمه روستائیان و عشایر استفاده کند و بعد از مدتی سرپرست خانوار در جایی استخدام شده و می‌بایست تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرد با کدام روش این کار انجام پذیر است؟ و درصورتی که فرد شاغل ارتباطش را با بیمه روستائیان و عشایر قطع کند انتقال سابقه به تأمین اجتماعی ممکن خواهد بود یا خیر؟‌

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است اجرای طرح بیمه روستائیان و عشایر برای شهرهای زیر 20هزار نفر در پی داشته باشد عدم‌دسترسی بیمه‌شدگان به بیمه حوادث و از کارافتادگی است؛

به این معنا که اگر افرادی که تحت پوشش بیمه روستائیان و عشایر هستند در جایی مشغول به کار شوند و نتوانند سابقه بیمه قبلی‌شان را به سازمان تأمین اجتماعی منتقل کنند، محاسبه شرایط بازنشستگی، از کار افتادگی یا حادثه آنها چه خواهد شد؟ طرح این پرسش‌ها سبب شد تا شهرنشینان ساکن شهرهای زیر20هزار نفر نسبت به استفاده از این نوع بیمه دچار تردید شوند.

از آنجا که بیمه روستائیان در 2بخش جدا از هم بیمه اجتماعی‌و بیمه درمان تعریف شده و مسئولیت بیمه اجتماعی با صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر کشور است و بخش بیمه درمان را سازمان خدمات درمانی بر عهده دارد لزوم برنامه‌ریزی هماهنگ با سازمان‌های مرتبط بیشتر احساس می‌شد. یک نماینده مجلس در آخرین واکنش نسبت به این بلاتکلیفی گفت: یک کمیته در مجلس در تلاش است تا راه‌هایی برای حل این مشکلات پیدا کند.

به گفته هادی مقدسی اعضای کمیته رفاه اجتماعی که در مجلس تشکیل شده می‌بایست پیش‌بینی لازم برای برطرف‌کردن مشکلات را در زمینه چگونگی انتقال سوابق از یک بیمه به دیگری، رفع مشکل بازنشستگی یا از کارافتادگی و نیز انتقال بیمه درمان را بررسی کنند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در توضیح بیشتر گفت: اجرای طرح بیمه عشایر و روستائیان موجب می‌شود تا افرادی که در این مناطق ساکن بودند و ناخواسته زیر مجموعه کمیته امداد امام قرار می‌گرفتند، از این پس زیرمجموعه بیمه قرار گیرند.

در گرو پزشک خانواده

رفع مشکلات بین 2نوع بیمه روستائیان و عشایر و تأمین اجتماعی در حالی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود که بیمه درمان روستائیان و عشایر در گرو اجرای طرح پزشک خانواده است.

براساس قوانینی که برای بیمه درمان روستائیان و عشایر نوشته شده، روستائیان برای استفاده از امکانات درمانی می‌بایست ابتدا به پزشک خانواده مراجعه کنند و درصورتی که دستور پزشک خانواده در دفترچه‌شان ثبت شده باشد خواهند توانست به پزشک متخصص یا مراکز درمانی مراجعه کنند؛ به این ترتیب استفاده از دفترچه درمانی تنها درصورت دسترسی به پزشک خانواده ممکن خواهد بود.

این در حالی است که اجرای طرح پزشک خانواده در کشور با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده؛ به شکلی که با وجود گذشت چند سال از تصویب این طرح هنوز تا اجرای کامل فاصله زیادی دارد.

سرپرست بیمه‌های درمانی وزارت رفاه در آخرین واکنش نسبت به اجرای طرح پزشک خانواده گفته: اجرای طرح یادشده در تمامی شهرهای زیر100هزار نفر منابع مالی بسیاری را می‌طلبد، اما چنانچه به‌صورت پایلوت در برخی از شهرهای زیر 100هزار نفر آغاز شود، شاید اجرای آن با منابع مالی در نظر گرفته شده در بودجه امکان‌پذیر باشد. 

در حالی که اجرای طرح پزشک خانواده هنوز با مشکلات جدی روبه‌روست، اجرای بیمه درمان روستائیان و عشایر به‌نظر ممکن نمی‌رسد چه رسد به اینکه شهرهای زیر 20هزار نفر را پوشش دهد.

کد خبر 105387

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز