یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

گروه اجتماعی- مینا شهنی: با اجرای بیمه پایه ایرانیان بنا بود که هیچ ایرانی‌ای از چتر حمایتی بیمه درمانی بیرون نماند

2سال تمام وزیر رفاه و تأمین اجتماعی وقت از ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع بیمه سخن‌ها گفت. بیمه کلید خورد و در همان دم، خبرهایش خاموش شد و دیگر خبری از بیمه پایه ایرانیان در جایی منتشر نشد و معلوم نشد که بالاخره آیا این نوع بیمه توانسته ایرانیانی را که فاقد بیمه درمان بوده‌اند جذب کند و پوشش بدهد یانه؟ میزان موفقیت طرحی که می‌رفت تا سراسر کشور را زیر پوشش بگیرد هرگز اعلام نشد و عبارت بیمه پایه ایرانیان از صدر خبرهای وزارت رفاه به زیر کشیده شد و همان‌جا هم باقی ماند.

سازمان بیمه خدمات درمانی که از سوی دولت به‌عنوان مجری این طرح در نظر گرفته شده بود هرگز توضیح قانع کننده‌ای از نحوه خدمات ارائه‌شده و تفاوت این نوع خدمات با خدمات پیشین ارائه نکرد و هیچ مسئولی این زحمت را بر خود هموار نکرد که میزان رضایت خاطر مردم را از این نوع بیمه اندازه بگیرد.

به تازگی اما یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کتاب بیمه پایه ایرانیان را گشوده است. انوشیروان محسنی بندپی به خبرگزاری فارس گفته: متأسفانه سازمان بیمه خدمات درمانی سال گذشته در اجرای بیمه ایرانیان موفق نبود، ضمن اینکه مردم نیز استقبال خوبی از این بیمه نکردند.

این شکستن سکوت هر چند دیر انجام شد اما به هر حال همین یک گام را شاید بتوان سرآغازی برای سنجش طرح بیمه پایه ایرانیان محسوب کرد.به‌نظر می‌رسد وقت آن رسیده که سازمان بیمه خدمات‌درمانی دلایلش را برای درست اجرانشدن این نوع بیمه بیان کند، چرا که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده وقتی یک سازمان برای اجرای یک طرح انتخاب می‌شود مسئولیت کیفیت اجرا را بر عهده دارد و انتظار می‌رود کار را طبق برنامه پیش ببرد که در مورد سازمان بیمه خدمات درمانی این اتفاق نیفتاده است.

عدم‌استقبال مردم از این نوع بیمه می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که می‌توان ناتوانی در پرداخت حق بیمه را یکی از آنها بر شمرد که در این مسئله حتما وزارت رفاه از گام‌های نخست، شناخت مناسبی از مخاطبان نداشته و فقط تصور کارشناسان وزارتخانه ‌این بوده که پرداخت ماهانه 2700 تومان برای هر نفر مبلغی نیست که خانواده‌ها از عهده‌اش برنیایند.

اگر افرادی که فاقد هر نوع پوشش بیمه‌ای بودند بنا بود که از مزایای طرح بیمه پایه ایرانیان استفاده کنند آیا به‌نظر کارشناسانی که این طرح را نوشته‌اند تمامی این افراد از عهده پرداخت حق بیمه برمی‌آیند؟‌

دلیل دیگری که ممکن است باعث شده‌باشد مردم از این نوع بیمه استقبال نکنند شاید به نوع خدماتی برمی‌گردد که این بیمه در اختیار بیمه‌‌شدگانش قرار می‌دهد. اگر مردم به این نتیجه رسیده‌باشند که خدمات ارائه شده در این طرح ارزش حق بیمه پرداختی را ندارد قید بیمه درمان را خواهند زد و به روش‌های پیشین زندگی‌شان را ادامه می‌دهند.

مردم از طرح‌هایی استقبال می‌کنند که واقعا ارزش پرداخت پول یا سرمایه‌گذاری را داشته باشد در غیر‌این صورت طرح‌هایی که فاقد ارزش لازم باشند از سوی مردم پس زده خواهند شد. به‌نظر می‌رسد بیمه پایه ایرانیان هم دچار همین پس زدگی شده‌است و آنچه روی دست مسئولان مانده نامی از طرحی است که نیمه‌کاره رها شده است.

کد خبر 104826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز