جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بوریس تادیک، رئیس‌جمهور صربستان، قانون جدید ضدسیگار را به امضا رساند

بر اساس این قانون؛ روشن کردن سیگار در اغلب مکان‌های عمومی ممنوع می‌شود،، اما برای اجرای آن به رستوران‌ها و کافه‌ها مهلت داده می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه این قانون سیگارکشیدن در موسسات و ساختمان‌های دولتی، مدارس، موسسات مراقبت اجتماعی، ساختمان‌های مورد استفاده برای فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی، ساختمان‌های رسانه‌ها و ساختمان‌هایی که غذا در آن تهیه می‌شود، ممنوع می‌کند.

جریمه زیرپا گذاشتن این ممنوعیت 50 یورو (64 دلار) برای افراد و تا 10000 یورو برای شرکت‌ها است.

رستوران‌ها و کافه‌هایی که بزرگتر از 80 متر مربع هستند، مجبور خواهند بود یک بخش بدون دود سیگار که دست کم نیمی از مساحت آنها را تشکیل دهد، ایجاد کنند. محل‌های کوچکتر می‌‌توانند به سادگی اعلام کنند که مخصوص افراد سیگاری یا افراد غیرسیگاری هستند.

 این قانون در ماه‌های آینده به مرحله عمل در خواهد آمد، زمان دقیق اجرای ان روشن نیست، چرا که باید فرآینده ثبت برای محل‌های خوردن و نوشیدن انجام گیرد.

 بیش از یک سوم (33.6 درصد) ساکنان هشت میلیونی صربستان سیگاری هستند.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت کشورهای بالکان محل سکونت قهارترین سیگاری‌های اروپا است، به طوری که 30 تا 40 درصد افراد بزرگسالان این کشورها دچار این اعتیاد هستند.

 کشورهای همسایه صربستان، کرواسی و مقدونیه اخیرا با اعمال قوانین ضدسیگار برای ممنوع کردن کشیدن سیگار در کافه‌ها و رستوران‌ها اعتراض عمومی را برانگیختند.

کد خبر 106846

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز