جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: خبرنگار شبکه آر تی ال چهار در پاریس در میزگردی در شبکه تلویزیونی فرانس 24 تاکید کرد در نظام سیاسی انگلیس ، دموکراسی نقشی ندارد

به گزارش واحد مرکزی خبر، شبکه تلویزیونی فرانس 24 گزارش داد: نتایج انتخابات پارلمانی انگلیس مبهم‌تر از آنچه بود که تصور می‌شد. [وضعیت آرا در انتخابات 2010 انگلیس]

واقعیت این است که نتیجه بدست آمده در انتخابات پارلمانی انگلیس برای هر یک از نامزدهای اصلی نخست وزیری این کشور ناامید کننده است. [تاخیر در اعلام نتایج نهایی انتخابات انگلیس]

اما این نتیجه بیش از همه برای نیک کلگ رهبر لیبرال دموکرات‌ها ناامید کننده است زیرا وی فکر می‌کرد که در تشکیل دولت آینده تعیین کننده خواهد بود اما در بهترین حالت، وی تکمیل کننده دولتی حداقلی در کنار محافظه کاران یا کارگران خواهد بود.

براون نیز که بر روی کاغذ شکست سختی خورده بود، اکنون بر روی همین کاغذ این شانس را دارد که با آویزان شدن از قدرت در مقام خود باقی بماند اما در این صورت این سوال مطرح می‌شود که آیا چسبیدن به قدرت و باقی ماندن در آن با روح دموکراسی سازگاری دارد یا نه. [شکست حزب براون در انتخابات انگلیس]

فابریس بنسیمون در پاسخ به این سوال که در سال 1974 انگلیس با پارلمانی مواجه شد که هیچ حزبی در آن اکثریت مطلق نبودند و اکنون چه درسی می‌توان از آن پارلمان گرفت گفت: در فوریه سال 1974، حزب کارگر فقط با چهار کرسی بیشتر و نه با رای بیشتر حائز اکثریت شد و نخست وزیر محافظه کار آن دوران تلاش کرد در قدرت بماند اما چهار روز بیشتر نتوانست در قدرت بماند و جای خود را به نخست وزیری محافظه کار داد.

آنچه تجربه آن دوره نشان می‌دهد این است که بین شرایط زمانی که رای‌گیری برگزار می‌شود و زمانی که دولت بر سرکار می آید اختلاف زیادی وجود دارد و نظام سیاسی انگلیسی به گونه‌ای است که می‌توان با مذاکرات بین احزاب دولت تشکیل داد.

استفان دووری خبرنگار شبکه آر تی ال چهار نیز در پاسخ به این سوال که آیا براون همچنان می‌تواند در انگلیس ایفای نقش کند گفت: بله زیرا وی ظاهرا قصد ندارد استعفا کند و نظام سیاسی انگلیس به اندازه‌ای عجیب و غریب است که دموکراسی در این کشور هیچ نقشی ایفا نمی‌کند و یا نقش اندکی دارد اما وی باید استعفا کند زیرا دیگر حزبش اکثریت را ندارد اما به هر حال این قصد را ندارد و اکنون کارت‌های بازی دست نیک کلگ است که وی نیز موفقیت مورد انتظار و پیش‌بینی شده را بدست نیاورد.

اما وی در وضعیتی نیست که شرط تعیین کند زیرا وی می‌خواست نظام انتخاباتی انگلیس را اصلاح کند اما نتوانست آرای پیش بینی شده را بدست آورد و شانسی ندارد برای اینکه تغییرات مد نظرش در نظام انتخاباتی را تحمیل کند. استفان دووری در این باره که اگر براون بخواهد همچنان به قدرت بچسبد گفت: هیچ معنایی ندارد که وی به قدرت بچسبد زیرا اگر وی بخواهد این کار را انجام دهد با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد زیرا همه مطبوعات انگلیسی و مردم این کشور علیه وی خواهند بود و براون هیچ اعتباری ندارد و در این صورت شاهد برگزاری انتخابات زودهنگام خواهیم بود.

به این ترتیب به نظر من کامرون نخست وزیر جدید انگلیس خواهد بود. بنسیمون در ادامه افزود: در این بین بحثی وجود دارد که به هیچ وجه درباره آن صحبت نمی‌شود و آن نحوه واکنش مردم انگلیس است زیرا دولت آینده انگلیس تدابیر سفت و سخت خود برای بودجه دولتی را اعلام خواهد، بیکاری در انگلیس افزایش یافته است و در حال افزایش است و در ماه های آینده شاهد تنزل سطح زندگی مردم انگلیس خواهیم بود تاکنون تظاهرات بزرگی در انگلیس در اعتراض به این مشکلات برگزار نشده است و اعتصابی نبوده است اما اینکه این نارضایتی‌ها به بسیج همگانی مردم انگلیس تبدیل خواهد شد یا نه مساله‌ای است که باید در ماه‌های آینده شاهد آن باشیم زیرا دولت آینده تدابیر اقتصادی سفت و سختی را در پیش خواهد گرفت.

کد خبر 106824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز