جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رهبران 3 حزب اصلی انگلیس در آستانه انتخابات پارلمانی برای نخستین بار در تاریخ سیاسی این کشور در یک مناظره زنده تلویزیونی شرکت کردند.

در این مناظره که به میزبانی شبکه آی‌تی‌وی برگزار شد  گوردون براون نخست‌وزیر و رهبر حزب حاکم کارگر، دیوید کامرون رهبر حزب محافظه کار و نیک کلگ رهبر حزب لیبرال دمکرات به‌مدت 90 دقیقه به سؤال‌های افراد حاضر در استودیو پاسخ دادند.

آمارها نشان می‌دهد ‌ این مناظره که محورهای اصلی آن را کاهش هزینه‌های عمومی، مالیات و اصلاحات سیاسی تشکیل داد 3/10 میلیون نفر بیننده داشته است که رقم قابل‌توجهی برای رسانه‌های انگلیس به حساب می‌آید.

نکته قابل توجه در پایان ‌ مناظره این بود که بر خلاف پیش‌بینی‌ها براساس نظرسنجی‌ها نیک کلگ رهبر حزب لیبرال دمکرات مورد بیشترین توجه از سوی بینندگان قرار گرفت و به‌عنوان فرد پیروز معرفی شد.

درحالی‌که پیش از این بسیاری رقابت اصلی را در انتخابات پارلمانی میان 2 حزب کارگر و محافظه‌کار می‌دانستند این نظرسنجی نشان داد که لیبرال دمکرات‌ها هم در این رای‌گیری ممکن است به‌عنوان نیرویی جدید بتوانند نتایج قابل توجهی به دست بیاورند.

در ابتدای این مناظره هریک از رهبران احزاب اصلی به‌مدت یک دقیقه محور اصلی برنامه‌های خود را در ارتباط با مسائل سیاسی و اجتماعی داخلی اعلام کردند و سپس به 8 سؤال حاضران در محل مناظره پاسخ دادند.گوردون براون رهبر حزب کارگر در این مناظره دیوید کامرون رهبر حزب محافظه کار را به «رنگ کردن سیاست های خود درباره کاهش هزینه‌های عمومی» متهم کرد.

با وجود این کامرون پافشاری کرد که بدون نیاز به کاهش خدمات می‌توان از هزینه‌های عمومی به مقدار زیادی کم کرد. در این میان نیک کلگ رهبر حزب لیبرال دمکرات اعلام کرد که هیچ‌یک از 2 حزب کارگر و محافظه کار در مورد ابعاد کاهش مورد نیاز در هزینه‌های عمومی با رای‌دهندگان رو راست نیستند. کلگ که براساس قرعه‌کشی شروع‌کننده مناظره بود ابتدا با اشاره به اوضاع کشور از رای‌دهندگان خواست که با رای دادن به لیبرال دمکرات‌ها این بار متفاوت با سایر دوره‌های انتخابات پارلمانی عمل کنند.

رهبر حزب لیبرال دمکرات همچنین درباره موضوع زرادخانه‌های هسته‌ای انگلیس موضعی متفاوت از براون و کامرون اتخاذ کرد. رهبران احزاب کارگر و محافظه کار نظر مشابهی درباره این موضوع داشتند و بر ضرورت حفظ توان بازدارندگی هسته‌ای انگلیس تاکید کردند ولی کلگ اعلام کرد که با توجه به سپری شدن دوران جنگ سرد و تغییر تهدیدات امنیتی صرف بیش از   ۱۰۰میلیارد پوند طی   ۲۵سال آینده برای حفظ و نوسازی سلاح‌های هسته‌ای انگلیس غیرمنطقی است و باید متوقف شود.وی گفت: با توقف طرح نوسازی سلاح‌های هسته‌ای انگلیس بودجه هنگفتی آزاد می‌شود که می‌تواند صرف حل و فصل مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم شود.

روزنامه گاردین گزارش داد که رهبر حزب لیبرال دمکرات با حضوری قدرتمند در نخستین مناظره تلویزیونی، توانست روال سنتی دو قطبی بودن سیاست در انگلیس را بشکند. به نوشته رسانه‌های انگلیس گوردون براون نخست‌وزیر انگلیس اصولا از نظر روابط عمومی و شیوه سخن گفتن از توانایی زیادی برخوردار نیست و به همین خاطر انتظار چندانی از او در مناظره نمی‌رفت ولی دیوید کامرون که به‌عنوان یک سخنران خوب معروف است نتوانست انتظارات را برآورده کند و در مقابل نیک کلگ ضعیف عمل کرد.

در این مناظره که کامرون و کلگ منتقد شرایط موجود بودند براون تلاش می‌کرد از سیاست‌های دولت خود دفاع کند. آمارها نشان می‌دهد که مردم انگلیس به خاطر مشکلات مختلف از جمله مسائل اقتصادی تمایل چندانی برای شرکت در انتخابات پارلمانی ندارند و رهبران سیاسی انگلیس امیدوار هستند که این مناظره‌ها باعث تهییج انگلیسی‌ها برای شرکت در انتخابات 6 می(16 اردیبهشت) شود. به عقیده بسیاری با توجه به نزدیک‌تر شدن نظرسنجی‌ها، بروز مسئله‌ای خاص در این مناظره‌ها می‌تواند روند مبارزات انتخاباتی را عوض کند.

قرار است 2 مناظره دیگر میان رهبران احزاب اصلی انگلیس برگزار شود. مناظره هفته آینده به میزبانی شبکه تلویزیونی اسکای نیوز و با محوریت سیاست خارجی و مسائل بین‌المللی برگزار می‌شود و مناظره آخر نیز 2 هفته دیگر با میزبانی تلویزیون بی‌بی‌سی و درباره مسائل و مشکلات اقتصادی انگلیس برگزار خواهد شد.

کد خبر 105197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز