چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: گوردون براون نخست وزیر انگلیس چهارشنبه تلاش کرد فضا را برای احتمال تشکیل دولت ائتلافی با لیبرال دموکرات‌ها پس از انتخابات پارلمانی ششم ماه مه آماده کند

ولی این تلاشها با استقبال نیک کلیگ رهبر حزب لیبرال دموکرات مواجه نشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از تهران به نقل از خبرگزاری فرانسه از لندن، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد انتخابات آینده انگلیس صحنه رقابت سخت بین حزب کارگر به ریاست براون و حزب محافظه کار به ریاست دیوید کامرون و لیبرال دموکراتها خواهد بود.

در صورتی که هیچ یک از دو حزب نخست نتوانند اکثریت مطلق کرسی های پارلمان را به دست آورند، لیبرال دموکراتها نقش مهمی در تشکیل کابینه ائتلافی خواهند داشت. براون در مصاحبه ای که در شماره روز چهارشنبه روزنامه ایندیپندنت منتشر شد تلاش کرد با ارائه طرح تشکیل ائتلاف برای پیشرفت زمینه را برای ائتلاف احتمالی با لیبرال دموکراتها آماده کند.

وی همچنین وعده سیاستی جدید را برای اصلاح نهادها و موسسات مطرح کرد. حزب کارگر در برنامه انتخاباتی خود پیشنهاد کرده است همه پرسی درباره اصلاح نظام انتخاباتی انگلیس و تبدیل کردن مجلس اعیان از یک نهاد مبتنی بر وراثت به یک مجلس منتخب مردم، برگزار شود.

براون گفت، زمینه مشترکی با لیبرال دموکراتها درباره مسائل مربوط قانون اساسی وجود دارد و اکنون نوبت آنها است که به پیشنهاد ما پاسخ دهند. اما نیک کلیگ که نظرسنجی ها نشان می‌دهد محبوبیتش پس از نخستین مناظره تلویزیونی در انگلیس بین رهبران سه تشکل سیاسی بزرگ انگلیس افزایش یافته است، به روشنی در گفتگو با روزنامه محافظه کار دیلی تلگراف اعلام کرد همکاری با براون دشوار خواهد بود. کلیگ گفت، به نظر من او (براون) سیاستمداری مأیوس است و من او را تأیید نمی‌کنم.

وی مدعی شد براون شخصا و به شکلی روش‌مند مسئول توقف اصلاحات سیاسی بوده است. بر اساس نظرسنجی روزنامه «ایندیپندنت» که نتایج آن روز چهارشنبه اول اردیبهشت منتشر شد حزب محافظه کار با سی و پنج درصد بیشترین رای را در انتخابات آینده به دست خواهد آورد و حزب کارگر و لیبرال دموکرات هرکدام با بیست و شش درصد در رده بعدی قرار دارند. 

کد خبر 105710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز