سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس با کاهش شدید محبوبیت حزبش و در مهلکه بحران اقتصادی، سرانجام 17فروردین به کاخ باکینگهام رفت تا تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور قطعی شود.

براون که در ماه‌های گذشته دولتش با بحران‌های شدیدی روبه‌رو بوده است 17 فروردین در کنار اعضای کابینه خود اعلام کرد که ملکه الیزابت دوم درخواست او برای صدور فرمان انحلال پارلمان را پذیرفته و به این ترتیب انتخابات پارلمانی جدید در روز 6 مه ‌(16 اردیبهشت) برگزار می‌شود.

در حالی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که به احتمال زیاد این انتخابات به حاکمیت حزب کارگر پایان خواهد داد و‌ محافظه‌کاران پیروز آن خواهند بود، اما براون اعلام کرد که انگلیس در مسیر بهبود شرایط قرار دارد و از رای دهندگان خواست که کشور را در معرض یک ریسک بزرگ قرار ندهند.

وی که در مقابل ساختمان شماره 10 خیابان داونینگ سخن می‌گفت، خواستار رای صریح مردم این کشور برای ادامه فعالیت‌هایش در راستای احیای اقتصاد انگلیس شد.

حزب کارگر در ماه‌های گذشته با مشکلات فراوانی که دولت این کشور داشته‌ تلاش گسترده‌ای را برای از دست ندادن آرای مردم این کشور انجام داده است اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این حزب با 33 درصد حمایت افکارعمومی مبارزه سختی را با حزب محافظه‌‌کار به رهبری دیوید کامرون با 37 درصد حمایت افکارعمومی پیش رو خواهد داشت.

براون 17فروردین در حالی خواستار ادامه حمایت مردم کشورش از حزب کارگر شد که دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه کار پیشنهاد انتخاب «شروعی تازه و تغییرات واقعی» را به رای دهندگان این کشور ارائه کرد.

دیوید کامرون رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس در یک تجمع انتخاباتی در لندن گفت: انتخابات پیش رو مهم‌ترین انتخابات کشور برای نسل امروز است. مردم فرصتی واقعی و مهم در اختیار دارند که اعلام کنند آیا می‌خواهند 5سال دیگر با دولت گوردون براون و حزب کارگر پیش بروند و یا به حزب مدرن شده محافظه کار با برنامه‌هایی روشن برای تغییرات رای دهند.

قرار است مجلس عوام انگلیس پس از برگزاری آخرین جلسه دوره کنونی خود در روز دوشنبه
 12 آوریل به‌طور رسمی منحل شود تا رقابت‌های شدید انتخاباتی از این تاریخ به‌طور رسمی کلید بخورد.

از زمان انحلال پارلمان تا برگزاری انتخابات و تشکیل مجلس و دولت جدید، وزیران کابینه بر سر کار خود خواهند بود ولی اجازه نخواهند داشت تصمیمات مهم و بلندمدت و تبلیغاتی را تا زمان تشکیل دولت جدید اتخاذ کنند.

شواهد نشان می‌دهد حزب حاکم کارگر که از سال 1997 در قدرت بوده است در مسیر شکست در برابر حزب مخالف محافظه‌کار قرار دارد. اما وقوع هر اتفاقی در انتخابات محتمل است و حتی ممکن است که این انتخابات باعث تشکیل یک دولت اقلیت کم سابقه شود.

درصورتی که یکی از احزاب یا جناح‌های پارلمانی بتواند اکثریت کرسی‌های مجلس عوام را به دست آورد، ملکه انگلیس رهبر آن حزب را به‌عنوان نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه جدید می‌کند.

درصورتی که هیچ حزب‌ یا جناحی نتواند اکثریت لازم را کسب کند معمولا فرصت تشکیل کابینه جدید به رهبر حزب دارای بیشترین کرسی‌های مجلس عوام داده می‌شود تا برای به دست آوردن حمایت لازم برای کسب رای اعتماد مجلس تلاش کند. ناکامی احزاب در تشکیل دولت باعث می‌شود تا پارلمان بازهم منحل و انتخابات بعدی، با امید کسب اکثریت کرسی‌های مجلس عوام توسط یکی از احزاب، برگزار شود.

تشکیل دولت ائتلافی یا دولت اقلیت با حمایت برخی از احزاب کوچک در تاریخ سیاسی انگلیس وضعیتی غیرمتعارف است و در گذشته، معمولا باعث انحلال سریع پارلمان و برگزاری انتخابات جدید شده است.

دوره قبلی انتخابات پارلمانی انگلیس در ماه می‌سال 2005 برگزار شد و پارلمان به‌طور رسمی در ماه ژوئن همان سال دوره جدید خود را آغاز کرد و به این ترتیب، عمر این پارلمان حداکثر تا ماه ژوئن سال‌جاری به پایان می‌رسید و برگزاری انتخابات جدید الزامی می‌شد.

قرار است برای نخستین بار در تاریخ انتخابات انگلیس 3 مناظره زنده تلویزیونی میان رهبران 3حزب اصلی این کشور (کارگر، محافظه کار و لیبرال دمکرات) برگزار شود. به خاطر رکود عمیق اقتصادی انگلیس در 2 سال گذشته مسائل اقتصادی یکی از مهم‌ترین موضوعات را در مباحثات انتخاباتی تشکیل خواهد داد.

کد خبر 104482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز