سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: براون به منظور حفظ حزب کارگر انگلیس در قدرت اعلام کرد که حتی اگر لیبرال دموکرات‌ها تصمیم داشته باشند به حزب وی در دولت بپیوندند،‌ حداکثر تا ماه سپتامبر استعفا خواهد کرد

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، هم‌اکنون محافظه‌کاران انگلیس به دنبال جلب نظر لیبرال دموکرات‌ها برای تشکیل دولت ائتلافی هستند.

حزب محافظه‌کار به رهبری دیوید کامرون که در انتخابات هفته گذشته بیشترین کرسی را در پارلمان انگلیس به خود اختصاص داد، اما نتوانست اکثریت پارلمان را در دست بگیرد، هم اکنون به دنبال جلب حمایت حزب لیبرال دموکرات‌ است که در جایگاه سوم قرار گرفت.

حزب کارگر متعلق به گوردون براون، نخست وزیر انگلیس نیز در جایگاه دوم ایستاد.

به گزارش آسوشیتدپرس، حزب کارگر در انتخابات هفته گذشته با شکست سنگینی مواجه شد و با از دست دادن 91 کرسی، اکثریت در پارلمان را نیز از دست داد. [نتایج انتخابات 2010 انگلیس]

گوردون براون رهبر این حزب مسئولیت شکست را پذیرفت. البته در انتخابات هفته گذشته هیچ یک از احزاب نتوانستند اکثریت را کسب نمایند و یک "پارلمان معلق" شکل گرفته است. [پارلمان انگلیس معلق ماند]

هم‌اکنون میان حزب کارگر و محافظه‌کار رقابت شدیدی برای جلب نظر لیبرال دموکرات‌ها که در جایگاه سوم قرار دارند و تلاش برای ائتلاف با آنها، به وجود آمده است.

براون با ارائه پیشنهاد استعفای خود پیش از کنفرانس حزب در ماه سپتامبر، اظهار داشت: به عنوان رهبر حزبم، باید بپذیرم که در مورد من قضاوت وجود دارد.

براون خاطر نشان کرد، نیک کلگ، رهبر لیبرال دموکرات‌ها، خواهان آغاز مذاکرات رسمی ائتلاف با حزب کارگر است و ممکن است احزاب آنها یک ائتلاف چپ میانه تشکیل دهند.

کلگ پیشتر گفته بود، خروج براون از حزب پیش شرط هر گونه تعامل با حزب کارگر است.

از سوی دیگر و به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از این که براون اظهار داشت که برای ابقای حزبش در مسند قدرت از سمت خود استعفا می‌کند، هم اکنون حزب کارگر و حزب محافظه‌کار درصدد هستند نظر حزب لیبرال‌ دموکرات‌ها را برای تشکیل ائتلاف جلب کنند.

براون با اعلام استعفای خود مانع تلاش‌های محافظه‌کاران برای تشکیل دولت با لیبرال دموکرات‌ها شد.

محافظه‌کاران هم‌اکنون بزرگترین حزب پارلمان هستند، اما برای کسب اکثریت به 20 کرسی دیگر نیاز دارند. پارلمان انگلیس دارای 650 کرسی است.

نیک کلگ، رهبر لیبرال دموکرات‌ها، هم اکنون در شرایط دشواری قرار گرفته است؛ حزب وی دارای نقاط مشترک بسیاری با حزب کارگر است، اما ائتلاف این دو حزب منجر به شکل گیری اکثریت در پارلمان نمی‌شود و آنها هم‌چنان باید از احزاب کوچکتر درخواست کنند که به ائتلاف آنها بپیوندند.

البته کلگ پس از دیدار با اعضای پارلمان اظهار داشت: ما مایل هستیم اقدامات لازم را هر چه سریعتر انجام دهیم.

کد خبر 107202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز