جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همان طور که پیش‌بینی می‌شد در انتخابات پارلمانی انگلیس هیچ کدام از احزاب نتوانستند اکثریت کرسی‌های مجلس عوام ‌ را به دست بیاورند تا تکلیف دولت آینده این کشور همچنان نامشخص باقی ‌بماند

هر چند حزب محافظه‌کار توانست در این انتخابات بیشترین تعداد آرا و کرسی‌های پارلمان را به دست بیاورد اما این حزب به اکثریت لازم برای تشکیل دولت دست نیافت و برای نخستین بار از سال 1974 هیچ کدام از احزاب انگلیس به تنهایی قادر به تشکیل دولت جدید این کشور نیستند.

در اصطلاحات سیاسی انگلیس از این وضعیت با عنوان پارلمان معلق یاد می‌شود. آخرین نتایج انتخابات پارلمان انگلیس روز گذشته نشان داد که از 650 کرسی پارلمان، حزب محافظه‌کار 302 کرسی، حزب کارگر 256 کرسی و حزب لیبرال دمکرات 56 کرسی پارلمان را به دست آورده‌اند.

این نتایج نشان می‌دهد حزب محافظه‌کار، به رهبری دیوید کامرون در مقایسه با پارلمان قبلی توانسته است 94 کرسی بیشتر به دست آورد که شکست سختی برای حزب کارگر به رهبری گوردون براون به حساب می‌آید. حزب حاکم کارگر در این انتخابات 88 کرسی و حزب لیبرال دمکرات 5 کرسی را از دست داده‌اند.

این مسئله باعث شد که روز گذشته دیوید کامرون حزب خود را پیروز این انتخابات بداند و اعلام کند که حزب کارگر حاکمیت خود را از دست داده است. اکنون کامرون و براون هر دو چشم امیدشان به ائتلاف با حزب لیبرال دمکرات، به رهبری نیک کلگ است.

گوردون براون با وجود اینکه هنوز کلید ساختمان شماره 10 خیابان داونینگ را در دست دارد اما می‌داند برای باقی ماندن در دفتر نخست‌وزیر نیازمند ائتلاف با حزب سوم این انتخابات است.

به‌طور قانونی در چنین شرایطی، نخست‌وزیر و رهبر حزب حاکم با وجود اینکه شمار کرسی‌های حزب او کمتر از سایر احزاب است اما برای تلاش جهت تشکیل دولت ائتلافی با کسب حمایت احزاب دیگر در اولویت قرار دارد. به همین خاطر براون اکنون هنوز در دفتر نخست‌وزیر انگلیس به همراه مشاورانش باقی مانده است تا آخرین تلاش‌های‌خود را برای در قدرت ماندن انجام دهد.

درصورتی که وی در تشکیل دولت ائتلافی موفق نشود کابینه‌اش استعفا خواهد داد و ملکه ماموریت تشکیل دولت را به رهبر حزب دارای بیشترین شمار کرسی‌ها محول خواهد کرد.براون روز گذشته از قبول شکست خودداری و تمایل خود را برای ادامه فعالیت به‌عنوان نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد.

وی گفت: وظیفه من به‌عنوان نخست‌وزیر این است که نقش خود را در ایجاد یک دولت قوی، باثبات و اصولی ایفا کنم.هر چند حزب کارگر اکنون تمام توان خود را برای جلب نظر لیبرال دمکرات‌ها به کار بسته است اما نیک کلگ، رهبر این حزب روز گذشته حمایت خود را از محافظه‌کاران برای تشکیل دولت اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت سیاسی انگلیس کاملا سیال است اعلام کرد که اکنون محافظه‌کاران حق تشکیل دولت را دارند.رهبر حزب لیبرال دمکرات گفت: من عقیده دارم اکنون حزب محافظه‌کار باید ثابت کند که توانایی‌های لازم برای تشکیل دولت را دارد.

محافظه‌کاران اکنون در بهترین شرایط برای پس گرفتن قدرت از حزب کارگر پس از 13 سال قرار دارند. دیوید کامرون، رهبر این حزب به همین خاطر به‌دنبال پیروزی حزبش اعلام کرد که کاهش کرسی‌های حزب کارگر به معنی آن است که رای دهندگان اعتماد خود را به دولت کارگری و نخست‌وزیر از دست داده‌اند و خواستار کناره‌گیری براون هستند.

وی تاکید کرد که حزب کارگر با نتایج به دست آمده حق خود را برای تشکیل دولت از دست داده است. وی روز گذشته همچنین در بیانیه‌ای از تلاش خود برای تشکیل دولت خبر داد و اعلام کرد که راهکارهای ویژه‌ای برای تشکیل دولتی با ثبات و قوی که در راستای منافع ملی انگلیس فعالیت کند، درنظر گرفته است.

واقعیت این است که هیچ حزبی اکنون در انگلیس از حمایت کامل افکار عمومی برای تشکیل دولت برخوردار نیست. با وجود این، در چنین شرایطی باز هم به‌نظر می‌رسد که شانس کامرون برای رسیدن به نخست‌وزیری بیشتر است و به احتمال زیاد براون مجبور خواهد شد که دفتر نخست وزیری را ترک کند.

کد خبر 106822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز