همشهری آنلاین: رییس جمهور ایران در سخنان خود در اجلاس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی NPT، به ارائه پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در مورد بازنگری ان‌.پی‌.تی و مشکلات کنونی معاهده ان‌.پی‌.تی پرداخت.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور با اشاره به اهمیت کنفرانس بازنگری ان‌.پی‌.تی گفت: بدون تردید کنفرانس بازنگری ان‌.پی‌.تی از مهمترین نشست‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.

رییس جمهور با اشاره به اهمیت تامین امنیت گفت: پیامبران الهی در پرتو ایمان به خدا به دنبال دستورالعمل‌هایی بودند که اجرای آن ضامن زندگی آرام و امن در دو جهان باشد و از دیدگاه آنان جامعه‌ آرمانی جامعه‌ای است که مبتنی بر توحید، عدالت و مملو از امنیت، عشق و برادری باشد.

وی با بیان اینکه بدون احساس امنیت پایدار، امکان برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای پیشرفت و رفاه وجود ندارد، ‌گفت: امروز نشانه‌ای از بهبود امنیت و کاهش فضای تهدید مشاهده نمی‌شود و به دلیل دور شدن برخی از دولت‌ها از تصمیمات انبیای الهی و توحید، تهدیدهای هسته‌یی بر تمام جهان سایه افکنده است و هیچ کس احساس امنیت نمی‌کند و برخی از دولت‌ها در راهبرد خود بمب هسته‌یی را عامل ثبات خود مطرح می‌کنند که این یکی از اشتباهات آنان است.

رییس جمهور افزود: بمب هسته‌یی به هر بهانه‌ای تولید و نگهداری شود، اقدامی خطرناک است؛ چرا که اولا کشور محل تولید را ناامن می‌کند، به خاطر دارید که جابجایی یک موشک مجهز به کلاهک هسته‌یی با هواپیما از یک پایگاه به پایگاه دیگر در خاک آمریکا چقدر مخاطره‌آمیز بود و موجب نگرانی مردم آمریکا شد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه تنها کاربرد سلاح هسته‌یی، نابودی تمام موجودات زنده و محیط زیست است و اثرات مخرب آن بر روی نسل‌های بعد و تا صدها سال باقی می‌ماند، گفت: بمب هسته‌یی آتشی علیه بشریت است نه سلاح دفاعی و دانش بمب هسته‌یی نه تنها افتخارآمیز نیست، بلکه زشت و شرم‌آور است و در واقع تهدید به استفاده‌ی آن شرم‌آور و کاربرد آن با هیچ جنایت تاریخی قابل قیاس نیست و کسانی که از بمب اتم علیه کشورها استفاده کرده‌اند منفورترین افراد تاریخ در نزد ملت‌ها محسوب می‌شوند. سازمان ملل متحد و خصوصا شورای امنیت طی بیش از 60 سال نتوانستند امنیت پایدار و احساس امنیت را بر روابط بین‌الملل حاکم کنند.

رییس‌جمهور گفت: سایه‌ی تهدید و انباشت سلاح هسته‌یی و بدتر از همه، سیاست‌های اعمالی از ناحیه چند دولت توسعه‌طلب، چشم‌انداز مناسبات بین‌المللی را برای همه مبهم ساخته است و فضای عمومی جوامع متاثر از فضای تهدید و ناامنی است. خلع سلاح و عدم اشاعه محقق نشده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انجام وظایف خود موفق نبوده است. در 40 سال اخیر برخی از دولت‌ها از جمله رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی مجهز شده‌اند، علت چیست؟ علت را باید در سیاست‌ها و اقدامات چند دولت خاص و ناکارآمدی و عدم توازن در ارکان ان‌.پی‌.تی جستجو کرد.

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود در اجلاس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی NPT در مقر سازمان ملل متحد به ناکارآمدی و عدم توازن در ارکان ان‌.پی‌.تی و سیاست‌ها و اقدامات چند دولت خاص اشاره کرد و گفت: یکی از این عوامل ناکارآمدی، برتری‌جویی است. از نگاه پیامبران الهی و تمام اندیشه‌های انسانی، برتری و سعادت و کمال انسان به اخلاق، پاکی و خدمتگزاری به هم‌نوع است. ولی متاسفانه برخی از دولت‌ها با تکیه بر تئوری تنازع برای بقاء، برتری خود را در داشتن سلاح‌های هسته‌یی، تهدید و سرکوب دیگران و رقابت تسلیحاتی می‌دانند و در واقع بزرگترین اشتباه آنان این است که قدرت را منشاء حق می‌دانند.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور عامل دوم را سیاست تولید و بکارگیری سلاح هسته‌یی عنوان کرد و گفت: اولین سلاح‌های هسته‌یی توسط دولت آمریکا ساخته شد و این اقدام به ظاهر باعث برتری آمریکا و متحدانش در جنگ جهانی شد، ولیکن خود عامل توسعه‌ی سلاح‌های هسته‌یی و مسابقه تسلیحاتی شد و در واقع تولید و انباشت و ارتقای کیفی سلاح‌های هسته‌یی در یک کشور بهترین توجیه برای توسعه‌ی سلاح‌هایی هسته‌یی از سوی دیگران است که ما در 40 سال اخیر شاهد این موضوع بودیم.

وی عامل سوم را، استفاده از سلاح‌های هسته‌یی به عنوان عامل بازدارندگی عنوان کرد و گفت: این خود عامل توسعه‌ی رقابت‌های تسلیحاتی است و در واقع بازدارندگی با این دیدگاه مستلزم داشتن دست برتر در کیمیت و کیفیت این سلاح است که خود به رقابت‌های هسته‌یی دامن زده است. بنابر اخبار منتشر شده بیش از 20هزار کلاهک هسته‌یی در دنیا وجود دارد که نیمی از آن متعلق به آمریکاست.

احمدی‌نژاد مسئله چهارم را تهدید به استفاده از سلاح هسته‌یی توسط برخی از کشورها عنوان کرد و گفت: متاسفانه دولت آمریکا هم از سلاح هسته‌یی استفاده کرده و برخی از کشورها را نیز به استفاده از این سلاح علیه‌شان تهدید کرده است. رژیم صهیونیستی نیز دائم کشورهای خاورمیانه را تهدید می‌کند.

رییس‌جمهور استفاده ابزاری و یک‌جانبه از شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را یکی دیگر از این موارد عنوان کرد و گفت: برخی دولت‌ها با امتیازات ویژه در بالاترین سطح تصمیم‌گیری حضور دارند و علیه روح ان‌.پی‌.تی و اعضای فاقد سلاح اتمی و اعضایی که به دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی هستند، تصمیم‌گیری می‌کنند و از این امتیاز بهره‌برداری می‌کنند و این رفتار ناعادلانه بر اساس تکرار به یک روند تبدیل شده و تاکنون هیچ یک از اعضای آژانس که فاقد سلاح هسته‌یی هستند، نتوانستند بدون تحمل فشارها و تهدیدات از حقوق قانونی خود جهت استفاده صلح‌آمیز هسته‌یی استفاده کنند و علیرغم صراحت ماده شش معاهده و اساسنامه آژانس، تاکنون یک گزارش در مورد تاسیسات سلاح‌های هسته‌یی آمریکا و متحدانش از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر نشده است و برنامه مصوب و جامعی برای خلع سلاح وجود ندارد و تحت فشارهای این دولت‌ها به بهانه‌های گوناگون قطعنامه‌های متعددی علیه اعضای فاقد سلاح هسته‌یی که به دنبال استفاده صلح‌آمیز از این انرژی هستند، با قصد تضییع حقوق آنها صادر شده است.

احمدی‌نژاد عامل ششم را اعمال معیارهای چندگانه نسبت به این موضوع عنوان کرد و گفت: از طرفی می‌بینیم که رژیم صهیونیستی کلاهک‌های هسته‌یی ذخیره می‌کند، آغاز کننده چندین جنگ بوده، مردم و کشورهای منطقه را تهدید می‌کند، عامل ناامنی است و از سوی دولت آمریکا و متحدانش به صورت مطلق حمایت می‌شود و به آن کمک‌های لازم برای توسعه‌ی سلاح صورت می‌گیرد؛ اما همان دولت‌ها به بهانه‌ کذب انحراف در فعالیت‌های صلح‌آمیز دیگران و بدون ارائه یک سند مفید انواع فشارها را به اعضای آژانس وارد می‌کنند.

رییس‌جمهور عامل هفتم را یکسان معرفی کردن سلاح اتمی با انرژی اتمی عنوان کرد و گفت: متاسفانه برخی از کشورها سعی دارند که این دو مقوله را یکسان معرفی کنند.

وی با اشاره به کاربرد انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی در عرصه‌هایی مانند پزشکی، کشاورزی و صنعت،‌گفت: بزرگترین ظلمی که دارندگان سلاح‌های هسته‌یی انجام می‌دهند،‌ این است که آنها می‌خواهند انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی با بمب اتم یکسان جلوه دهند و در واقع آن‌ها می‌خواهند علاوه بر اینکه سلاح هسته‌یی را در انحصار دارند، انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی را در انحصار خود داشته باشند و این موارد علیه روح ان‌.پی‌.تی است.

احمدی‌نژاد علت آخر را عدم توازن در مواد ان‌.پی‌.تی و ماموریت‌های آژانس عنوان کرد و گفت: گرچه ماموریت مهم ان‌.پی‌.تی، جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی،‌ خلع سلاح و منع اشاعه است و استفاده‌ بدون قید و شرط اعضا از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی است، ولی می‌بینیم که برای خلع سلاح‌ هسته‌یی هیچ ساز و کار موثری تدوین نشده است و صرفا به گفت‌وگو برای اقدامات موثر اشاره شده است که فاقد تضمین هم است و از طرف دیگر به بهانه منع اشاعه، بیشترین فشارها به کشورهای اعضای فاقد سلاح که قصد دارند از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی استفاده کنند، وارد شده است ولی دارندگان سلاح‌ اتمی از مصونیت و حقوق کامل اعضا برخوردارند.

رییس‌جمهور ادامه داد: تولید و انباشت سلاح هسته‌یی و سیاست‌های اعمالی توسط برخورد دارندگان سلاح اتمی و عدم توازن در ان‌.پی‌.تی،‌ بزرگترین عامل ناامنی و توسعه این سلاح است. خلع سلاح هسته‌یی، رفع تهدید هسته‌یی و جلوگیری از اشاعه بزرگترین خدمت برای ایجاد امنیت و دوستی است.

رییس‌جمهور گفت: دادن اختیارات فوق‌العاده در آژانس و سپردن امر خلع سلاح به دارندگان سلاح‌ هسته‌یی و انتظار انجام اقدام داوطلبانه در خلع سلاح و منع اشاعه، کار و انتظار غیرمنطقی است چرا که آنان سلاح هسته‌یی را عامل برتری خود می‌دانند و ما در ایران ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید "چاقو دسته خود را نمی‌برد".

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه توقع برقراری امنیت از سوی بزرگترین تولیدکنندگان و فروشندگان سلاح در جهان، توقع غیرمنطقی است، گفت: دولت آمریکا متهم اصلی در تولید، اشاعه و استفاده از سلاح هسته‌یی و تهدید به وسیله‌ی آن است و از سوی دیگر اصرار دارد که رهبری اصلاحات ان‌.پی‌.تی را بر عهده بگیرد.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه دولت آمریکا در راستای توجیه حفظ و ارتقای زرادخانه‌های هسته‌یی خود، سعی می‌کند افکار و اراده جهانی را از خلع سلاح منحرف کند و به سمت موضوعات موهوم سوق دهد، گفت: آمریکا در سیاست جدید خود اعلام کرده است که سلاح‌های هسته‌یی خود را توسعه نمی‌دهد ولی آنها را ارتقای کیفی می‌دهد، این ارتقای کیفی به منزله افزایش کشتار و تخریب است و این خود به معنای اشاعه است و همین سیاست نیز قابل راستی‌آزمایی نیست، چون نظارتی از ناحیه سازمان‌های مستقل بر آن وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، وی گفت: در نشست واشنگتن تلاش بر حفظ سلاح اتمی شد ولی در نشست تهران همه بر سیاست انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی برای همه و سلاح هسته‌یی برای هیچ کس تاکید کردند.

رییس جمهور گفت:‌ برای تحقق هدف انسانی خلع سلاح هسته‌یی و جلوگیری از اشاعه و استفاده عمومی از انرژی هسته‌یی پیشنهادات زیرا را ارائه می‌کنم.

احمدی‌نژاد اولین پیشنهاد خود را اصلاح و تکمیل ان‌.پی‌.تی. عنوان کرد و گفت: به اعتقاد ما باید NPT به DNPT معاهده خلع سلاح و منع اشاعه سلاح هسته‌یی تغییر یابد و در واقع محور ماموریت و ساز و کارهای روشن و با تضمین‌های لازم دیده شود.

رئیس جمهور دومین پیشنهاد را تشکیل یک گروه مستقل بین‌المللی برای تهیه دستور العمل اجرایی ماده 6 معاهده و برنامه‌ریزی و نظارت کامل بر خلع اتمی و جلوگیری از اشاعه با اعطای اختیارات کامل از سوی کنفرانس عمومی عنوان کرد و اظهار داشت: این گروه به گونه‌ای عمل کند که همه دولت‌ها و ملت‌های مستقل در مدیریت کار مشارکت مؤثر داشته باشند با تعیین یک ضرب العجل یک برنامه زمانی فوری و حداکثر تمام سلاح‌های هسته‌ای خنثی شود.

احمدی نژاد در سومین پیشنهاد خود ارائه تضمین‌های جامع امنیتی الزام آور حقوقی، بدون تبعیض و بدون شرط تا حصول خلع سلاح کامل هسته‌ای از ناحیه دارندگان سلاح هسته‌ای را ارائه کرد.

وی افزود: چهارمین پیشنهاد توقف فوری هرگونه تحقیق و توسعه و نوسازی سلاح‌های هسته‌ای و تاسیسات مربوطه و طراحی راستی آزمایی مندرج در پیشنهاد 2 است.

رئیس جمهور در پنجمین پیشنهاد "تدوین دستورالعمل الزام آور حقوقی برای ممنوعیت کامل تولید، توسعه، انباشت، ارتقاء، اشاعه و حفظ و نگهداری و استفاده از سلاح هسته‌ای " را مطرح کرد.

احمدی نژاد در ششمین پیشنهاد را تعلیق استفاده کنندگان و تهدید کنندگان به سلاح هسته‌ای از عضویت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد و گفت: تاکنون حضور و فشار آنها و تسلط سیاسی بر آژانس مانع از انجام وظایف قانونی خصوصاً در مواد 4 و 6 معاهده و موجب انحراف آژانس از انجام مأموریت‌های قانونی شده است و به خصوص دولت آمریکا که علاوه بر اقدام اتمی علیه ژاپن در جنگ عراق نیز از اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده چگونه می‌تواند عضو شورای حکام باشد.

وی قطع هرگونه همکاری هسته ای با کشورهای غیر عضو معاهده ان پی تی و تدوین اقدامات تنبیهی موثر برای کشورهایی که به همکاری خود با غیر اعضاء ادامه می‌دهند، به عنوان هفتمین پیشنهاد خود مطرح کرد.

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: تهدید به حمله و یا هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای یا حمله به تاسیسات هسته‌ای به عنوان نقض صلح و امنیت بین المللی و لزوم واکنش سریع سازمان ملل و قطع همکاری کشورهای عضو ان پی تی با کشور تهدید و یا حمله کننده هشتمین پیشنهاد ایران است.

احمدی نژاد در مورد نهمین پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: اجرای هرچه سریعتر و بدون قید و شرط قطعنامه کنفرانس 1995 درباره منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه یکی دیگر از پیشنهادات ایران برای تحقق هدف انسانی خلع سلاح هسته‌ای و جلوگیری از اشاعه و همچنین استفاده عمومی و صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است.

وی افزود: برچیده شدن سلاح‌های هسته‌ای در پایگا‌ه‌های نظامی آمریکا و متحدانش مستقر در سایر کشورها از جمله آلمان، ایتالیا و ژاپن و در هلند دهمین پیشنهاد ایران است.

رئیس جمهور یازدهمین پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران را تلاش جمعی برای اصلاح ساختار شورای امنیت عنوان کرد و ادامه داد: ساختار فعلی به شدت ناعادلانه و ناکارآمد است و از عوامل اصلی این ناکارآمدی حمایت از دارندگان سلاح هسته‌ای است.

احمدی نژاد افزود: اصلاح ساختار شورای امنیت و تکمیل N.P.T لازم و ملزوم یکدیگر و برای تحقق اهداف آژانس انرژی اتمی ضروری‌اند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه به نمایندگی از ملت بزرگ و فرهنگ‌ساز ایران که همواره منادی خداپرستی، عدالت و صلح در جهان است، آمادگی مشارکت جمهوری اسلامی ایران را در تحقق پیشنهادات ذکر شده و برنامه‌ریزی عادلانه جهت خلع سلاح و منع اشاعه و بهره‌مندی صلح‌آمیز از انرژی پاک هسته‌یی اعلام می‌کنم. با صدای بلند می‌گویم ملتی که در دامن خود بزرگانی چون فردوسی، حافظ، مولانا، وحشی بافقی، سنایی، ابوریحان، شهریار و رهبر آزاده و آزادی‌خواه و حکیمی چون امام خمینی (ره) را تربیت کرده و به بشر هدیه کرده و ملتی که منادی عشق و صلح برای بشریت است و شعر شاعر نامی ایران سعدی بر سر در سازمان ملل متحد می‌درخشد، ملتی که حدود 2500 قبل برده‌داری را ضد بشر و ملقا اعلام کرده، یعنی ملت بزرگ ایران برای پیشرفت خود به بمب اتم نیازی ندارد و آن را باعث افتخار نمی‌داند.

رییس‌جمهور گفت: تمام ملت‌های مستقل معتقدند که انرژی هسته‌یی برای همه و سلاح هسته‌یی برای هیچ کس و این شعار ما در برگزاری اجلاس تهران بود.

رییس‌جمهور خطاب به کشورهایی که دارنده سلاح هسته‌یی نیز هستند، گفت: آنها نیز باید بدانند که دوران اتکا به بمب اتم گذشته است و اکنون دوران ملت‌ها، اندیشه و فرهنگ است و در واقع تکیه بر سلاح هسته‌یی در مناسبات بین‌المللی و تهدید به استفاده آن مربوط به دولت های است عقب مانده از تاریخ است .

رییس‌جمهور گفت: به این دولت‌ها توصیه می‌کنیم که به راه ملت‌ها و منطق انسانی بپیوندند چرا که این راه مفیدتر است. آینده از آن ملت‌هاست و امنیت و صلح و عدالت با همکاری صالحان و انسان کامل در جهان مستقر می‌شود و قدرت منطق بر منطق قدرت پیروز می‌شود. از آقای اوباما رییس‌جمهور آمریکا نیز دعوت می‌کنیم چنانکه هنوز بر شعار تغییر پایبند هستند به این نهضت انسانی بپیوندند چرا که فردا برای این کار دیر خواهد بود.

رییس‌جمهور ادامه داد: در اینجا لازم است از همه کسانی که برای استقرار صلح و عدالت در جهان تلاش می‌کنند سپاسگزاری کنم و با همکاری و همدلی،‌آرزوی برپایی جهانی پر از عدالت و صلح دست یافتنی است و شعار انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی برای همه و سلاح هسته‌یی برای هیچ کس، مبنای تعامل انسان با انسان و انسان با طبیعت خواهد بود.

احمدی‌نژاد در پایان گفت: سلام بر عدالت، ‌آزادی و انسان عاشق انسان. 

کد خبر 106602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز