همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاد در مراسم اختتامیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ملت ایران باید آغازگر اصلاح فضای فرهنگی جهان باشد.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با بیان این که خدا را سپاسگزارم که توفیق داد در این جلسه فرهنگی و در حضور اصحاب فرهنگ حضور پیدا کنم، گفت: اختتامیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مقارن شده با بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی.

رئیس جمهور با بیان این که جهت عرض ارادت به اصحاب فرهنگ و کسانی که در حوزه تالیف و نشر کتاب و در خط مقدم فرهنگی ملت ایران در حال مجاهدت هستند چند نکته را بیان می‌کنم، گفت: نکته اول در باب فرهنگ است، فرهنگ فضای تنفس روح انسان است همانطور که جسم بدون هوا می‌میرد روح انسان هم بدون فرهنگ می‌میرد.

رئیس جمهور در توضیح مطلب دوم خود گفت: اگر کسی بخواهد دوام و استمرار داشته باشد و اگر یک فرد و یک ملت بخواهد در مدیریت جهانی و مناسبات جهانی نقش موثر و ماندگاری داشته باشد باید فضای فرهنگی جهان را از آن خود کند؛ ملت‌های ماندگار ملت‌هایی بودند که توان خود را برای تولید اندیشه و فرهنگ اسلامی صرف کردند.

رئیس جمهور در توضیح نکته سوم نیز گفت: خداوند متعال انسان را خلق کرد به او ماموریت داد که خود را از خاک بالا بکشد و در واقع یک زندگی سعادتمند را در این دنیا برپا کند، خداوند پیامبران را نیز فرستاد تا به انسان برای کمال و تعالی کمک کنند.

وی گفت: پیامبران وقتی که آ‌مدند و حقیقت پیام‌شان را منتشر کردند این حقیقت را عده‌ کمی دریافت کردند ولی ملت فرهنگی تمدن‌ساز و منسجم ایران فرصت پیدا کرد حقیقت پیامی را که پیامبر(ص) ارائه می‌کردند را دریافت کنند و از زمانی که ملت ایران حقیقت پیام را دریافت کردند مکتب امکان استمرار و دوام تا امروز را پیدا کرد و این فرصت را پیدا کرد که حیات سرشار از سعادت انسانی را به ارمغان آ‌ورد.

رئیس جمهور با بیان این که ملت ایران در طول تاریخ پرچمدار فرهنگ بوده است، گفت: اگر تاریخ قبل از اسلام ایران را نیز مطالعه کنیم وجهه شاخص و برجسته ایران وجهه فرهنگی و انسانی اوست.

در هفت هزار سال مطالعات و تاملات تاریخی که حتی یک نشانه که بیانگر بت پرستی، شرک یا انحرافات گسترده اخلاقی ملت ایران باشد دریافت و مشاهده نشده‌ است.

احمدی‌نژاد گفت: دین کامل و حقیقت هدایت این فرصت را پیدا کرد که به جان و دل ملت ایران منتقل شود. اما یک اتفاق پیچیده و یک انحراف بزرگ در زمامداری اسلامی ایجاد شد، جاهلیت و تعصبات عرب، بداخلاقی و خشونت‌ها به نام اندیشه توحیدی و به نام اسلام در برابر بشر قرار گرفت و از طرفی دیگر هجمه‌های پی‌درپی می‌رفت تا هویت و اصالت ملت ایران را متلاشی کند. ملتی که می‌بایست حامل مکتب و پیام حیات بخش و زندگی آفرین و حامل تمامی زیبایی‌ها و پاکی‌ها برای تمام بشر باشد.

احمد‌ی‌نژاد به اشعار فردوسی در شاهنامه اشاره کرد و گفت: کاری که فردوسی کرد فقط سرودن اشعار و حماسه نبود فقط توحید، نبوت، ولایت و امامت نبود؛ فردوسی آمد و هویت توحیدی ملت ایران، یگانه‌پرستی، حق‌طلبی و عدالت جویی ملت ایران و ماموریت تاریخی ملت ایران را بازیابی و معرفی کرد. خدمت فردوسی به یک جغرافیا، نژاد و قوم نیست، خدمت او به نوع بشر و جامعه جهانی است. روح حاکم در اندیشه و مکتب فردوسی روح جهانی است، کرامت انسانی روح یگانه پرستی و عدالت جویی است و اینها ارزش‌های جهانی است.

رئیس‌جمهور گفت: بازیابی هویت ملت ایران یعنی جلوگیری از این که مکتب کامل هم به سرنوشت پیام پیامبران قبلی دچار شود، به همین دلیل می‌گویند که فردوسی یک حکیم، روانشناس آ‌گاه، تاریخ‌شناس، انسان شناس، یک مصلح و انقلابی تمام عیار است. او آ‌مد و با تکیه بر زبان پرشور و پرظرفیت و لطیف فارسی همه حقیقت اسلام را در چهره مردان و زنان بزرگ به نمایش گذاشت، فردوسی آمد و یک مرزبندی روشن و شفاف بین خط انحراف تعصبات جاهلی و خودخواهی و کسانی که همه کار می‌کردند و از طرفی دیگر مدعی خلیفه‌الله و خلیفه رسول‌الله بودند و حقیقت مکتب‌ ایجاد کرد و اینها را از هم جدا کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه با طرح این پرسش که اگر اندیشه، هنر و درک عمیق فردوسی در سیر تکامل بشر در قالب یک کتاب عرضه نمی‌شد، آیا فرصت ماندگاری و اثرگذاری پیدا می‌کرد؟ گفت: هرگز این اتفاق نمی‌افتاد علی‌رغم توسعه همه سیستم‌ها و ارتباطات همچنان کتاب موثرترین، صمیمی‌ترین و ماندگارترین محفل و وسیله برای انتقال فرهنگ واندیشه است.

وی به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت: با آ‌ن که شبکه‌های ارتباطی در تمام خانه‌ها و محل کارها وجود دارد، اما وقتی نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود پرشورتر، پررونق‌تر و با استقبال گسترده‌تر برگزار می‌شود.

رئیس جمهور گفت: فضای خلوت یک انسان با کتاب یک فضای ملکوتی است در نفس کتابت یک لطافتی است. کتاب اندیشه را ماندگار و تثبیت می‌کند، کتاب بهترین رابط بین اندیشه‌ها، فرهنگ‌ها و دل‌هاست.

رئیس جمهور با بیان این که اگر یک نظرسنجی از همه ملت‌ها و مردم انجام شود و در این نظرسنجی سوال شود که آیا از وضعیت موجود دنیا، زندگی و مناسبات جهانی راضی هستند یا نه بدون تردید قریب به اتفاق ملت‌ها و انسان‌ها پاسخ‌شان منفی است و اگر سوال کنید از چه چیزی ناراضی هستند در آخر به این نکته خواهید رسید که ملت‌ها و انسان‌ها از فضای فرهنگی حاکم بر جهان ناراضی هستند.

رئیس جمهور افزود: علت بیشتر مشکلات کنونی در عرصه جهانی انحرافات فکری و فرهنگی است.

احمدی‌نژاد گفت: مثلا در فرهنگ مادی و لیبرالیسم چپاول دیگران مقدس است و این خود ریشه خیلی از مشکلات است. در دوران اخیر نیز می‌بینیم که سازمان اقتصادی درست کرده‌اند. شیره اقتصادی کشورها را می‌مکند و می‌برند و مشکلات خود را به دیگر کشورها منتقل می‌کنند ریشه مشکلات جامعه بشری در حال حاضر دریافت‌های نادرست فکری و فرهنگی است. تا زمانی که فضای فرهنگی جهان اصلاح نشود مناسبات سیاسی و اقتصادی جهان اصلاح نخواهد شد.

رئیس جمهور در ادامه با طرح این پرسش که چه کسی می‌تواند و باید فضای فرهنگی جهان را اصلاح کند؟، گفت: قطعا کسی و ملتی می‌تواند این کار را انجام دهد که از ذخایر، داشته‌ها و عمق کافی برای تولید و انتشار فرهنگ که پاسخگوی نیازهای امروز بشر باشد برخوردار باشد. این سخنی که می‌گویم به معنای ناسیونالیستی و نگاه ناسیونالیستی نیست. ما اندیشه فردوسی را وسط بگذاریم و از طرف دیگر تمام تفکرات مادی را بگذاریم کدام اندیشه می‌تواند پاسخگوی بشر باشد. اندیشه شرق و غرب عالم را همه در یک طرف بگذارید. اندیشه حافظ و مولوی را نیز در طرف دیگر، کدام اندیشه کامل‌تر است. کدام یک از آ‌نها حقیقت انسان و کرامت انسان را به صورت مناسب منتقل و دریافت کرده و انتقال داده است. پاسخ به این سوال روشن است. آن ملتی می‌تواند پرچمدار فرهنگی جهان باشد که 2500 سال قبل برده‌داری را ملغی کرد. ملتی که در خود ابوریحان‌ها، ابن‌سیناها و سایر بزرگان را پرورش داده است. این مسئولیت بزرگ امروز بر عهده ملت ایران است البته این سخن به این معنا نیست که دیگران مسئولیت ندارند دیگران نیز مسوولیت دارند و در واقع تحقق این امر یک مسوولیت مشترک جهانی است که باید در این راستا فعالیت شود. ولی یک ملتی باید پرچم را بلند کند و حرکت را آغاز کند و آن ملت ایران است.

رئیس جمهور گفت: ماموریت بزرگ ما امروز تبیین، شفاف‌سازی و انتشار فرهنگ متعالی انسان در جهان است و بالاتر از این کاری نیست، این کار انبیاء الهی است و بشر امروز به این امر نیازمند است.

رئیس جمهور خطاب به ناشران و اهالی کتاب و قلم گفت: شما مجاهدان خط مقدم فرهنگ انسانی هستید و باید قدر کار خود را بدانید، ماموریت‌ها و ظرفیت‌ها را به خوبی بشناسید و در این راستا حرکت کنید ماموریت بزرگ و جهانی است و ظرفیت‌ها بی‌پایان است، البته مشکلات و موانع نیز زیاد است و باید تلاش کنیم آنها را به حداقل ممکن برسانیم و آموزه‌های فردوسی به ما می‌گوید قدر و ظرفیت انسان آنقدر بالاست که می‌تواند بر تمام موانع غلبه کند. امروز ماموریت نشر فرهنگ انسانی است و این بر عهده مولفین و ناشران است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: می‌خواهم در اینجا چند توصیه‌ای را به ناشران عزیز و مولفان داشته باشم. کارهای خوبی در این زمینه انجام شده ولی در مقابل طلب و نیاز بشر کافی نیست، اولین توصیه به خودمان و دولت است. از آقای وزیر و آقای پرویز می‌خواهم که در این زمینه حرکت گسترده‌تری را انجام دهند و در واقع اگر در حال حاضر از شما خواسته شود که نمایشگاهی در معیار تمام کشورهای جهان برگزار کنید این نباید با توجه به اقدامات انجام شده برای شما کار سختی باشد.

رئیس جمهور گفت: مناسب است که 200 کارخانه چاپ مجهز ایجاد شود که هزینه چاپ به حداقل برسد.

احمدی‌نژاد با اشاره به این که دولت به مقوله فرهنگ توجه ویژه دارد و در سفرهای استانی نیز بودجه‌های خوبی برای مقوله فرهنگ اختصاص می‌دهد، گفت: مناسب است که یک بودجه ملی نیز در این زمینه پیشنهاد شود و دولت نیز این موضوع را در صورت ارائه تصویب می‌کند.

وی گفت: هر کارخانه دولتی که در زمینه چاپ آماده واگذاری باشد و دارای شرایط واگذاری باشد مناسب است که واگذار شود با اقساطی مثلا بیست، سی ساله و یا پنجاه ساله و هیچ سودی گرفته نشود و با نظر کارشناسی تخفیف داده شود.

رئیس جمهور گفت: دولت از ایجاد شبکه توزیع کتاب نیز حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز روابطی در ارتباط با نشر و تالیف کتاب بر عهده وزارت ارشاد و دولت گذاشته شده که با کمک ناشران باید این وظایف محقق شود.

رئیس جمهور خطاب به ناشران گفت: باید نگاهتان جهانی باشد چرا که امروز هر اتفاقی که در ایران رخ می‌دهد اثر جهانی دارد.

وی گفت: امروز نقطه امید دیگری برای بشر باقی نمانده و دیدید که کسانی که مدعی بودند چه کردند و یک جایی که ملت‌ها به آن امید دارند ایران است و به همین دلیل بر اتفاقات ایران تمرکز دارند.

احمدی‌نژاد با بیان این که باید کار کنیم، گفت: شما باید خودتان را برای تیتراژ‌های ملی و ترجمه عظیم کتاب‌ها از زبان فارسی به زبان‌های دیگر آماده کنید، اکنون وقت آن است که اندیشه متعالی ایران را ترجمه و به دنیا معرفی کنید و ما نیز از این امر پشتیبانی می‌کنیم.

رئیس جمهور خطاب به وزیر ارشاد گفت: مناسب است که شما یک حساب ویژه برای کتابهایی که قرار است بین‌المللی شود ایجاد و در زمینه معرفی کتاب و توزیع این کتاب‌ها تلاش کنید.

وی خطاب به مولفان گفت: مولفان عزیز یک اقیانوس بی‌کران از اندیشه انسانی در این کشور وجود دارد و هر کس با هر سلیقه‌ای تنش را به این اقیانوس بزند می‌تواند گوهرهای درخشانی را صید کند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این که هنر و اندیشه ایرانی باید در عرصه جهانی معرفی شود، گفت: وزارت ارشاد باید برای تالیف کتاب امتیازات ویژه در نظر بگیرد، کتابهایی که بیانگر فرهنگ و اندیشه ایرانی هستند ترجمه و معرفی شوند.

رئیس جمهور گفت: علی‌رغم این که ملت ایران جزو معدود ملت‌هایی است که بیشترین هجمه و چپاول‌گری‌ها را تجربه کرده و علی‌رغم تمام زمستان‌ها جوانه‌های ملت ایران جوان هستند و درختان ملت ایران تنومند و در حال شکوفه دادن. باید فرهنگ ایران زمین به جهان معرفی شود؛ مولفان و ناشران ما در انجام این ماموریت عظیم و تاریخی نقشی موثر دارند و مطمئنم که در انجام این ماموریت موفق خواهند بود.

در این جلسه با توجه به درخواست ناشران برای بیان مشکلات‌شان به رئیس‌جمهور اعلام شد که جلسه‌ای با حضور ناشران، رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد که در آن جلسه ناشران مشکلات خود را با رییس جمهور در میان بگذارند.

در این جلسه از ناشران برگزیده سال 88 تقدیر شد و از جمله ناشرانی که مورد تقدیر قرار گرفت در بخش خصوصی موسسه آموزشی امام خمینی و همچنین در این مراسم از غرفه‌های برگزیده نیز تقدیر شد که از جمله این غرفه‌های برگزیده سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی بود.

در این مراسم با حضور رئیس جمهور و وزیر ارشاد به برگزیدگان لوح تقدیر داده شد.

کد خبر 107470

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز