یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: آنتونی لیک از سوی دبیرکل سازمان مللل به عنوان مدیر اجرایی یونیسف در ایران منصوب شد

به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از دفتر یونیسف در ایران، آنتونی لیک با بیش از 45 سال سابقه خدمت عمومی‌و بین‌المللی، امروز ماموریت خود را به عنوان مدیر اجرایی یونیسف اغاز می‌کند. [سایت خبری یونیسف] او در اولین روز کاری خود می‌گوید:" ا ز ملحق شدن به صندوق کودکان سازمان ملل بسیار هیجان زده هستم. و مشتاقانه در انتظار همکاری با کارمندان استثنایی یونیسف و شرکای کاری این سازمان برای پیشبرد حقوق کودکان در سراسر دنیا هستم."

آنتونی لیک توسط بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در پی مشورت با هیئت اجرایی یونیسف به این سمت منصوب شد. دبیر کل سازمان ملل ضمن اعلام این این خبر در روز 25 اسفند 1388، یادآوری کرد که لیک با فعالیت طولانی مدت و قابل توجه در آمریکا تجربیات فراوانی را با خود به همراه می‌آورد.


لیک با رهبران و سیاستگذاران زیادی در سراسر جهان کار کرده است. او بین سالهای 1997-1993 به عنوان مشاور امنیت ملی در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون و  بین سالهای 1981- 1977 به عنوان مدیر بخش سیاست و برنامه ریزی دولت کارتر، اموری چون سیاست خارجی، امنیت ملی، توسعه و  فعالیت‌های انسان دوستانه را مدیریت کرده است. وی در سالهای 2008 – 2007 به عنوان مشاور ارشد سیاست خارجی در کمپین ریاست جمهوری باراک اوباما خدمت کرده است.

در خبر یونیسف در خصوص لیک آمده است، تعهد او به صلح و امنیت از خصوصیات حرفه‌ای او به شمار می‌آیند. وی بعد از ترک دولت در سال 1997 به عنوان نماینده مخصوص رئیس جمهور وقت آمریکا در هاییتی، اتیوپی و اریتره مشغول به کار شد. در سال 2000، بخاطر تلاش‌هایش که منجر به امضای توافقنامه الجزایر و پایان جنگ میان اتیوپی و اریتره شده بود، وی جایزه ساموئل نلسون کاخ سفید را دریافت کرد. او همچنین نقش کلیدی در شکل گیری سیاست‌هایی که منجر به صلح در بوسنی و هرزه گوین و ایرلند شمالی بودند داشت.

 لیک می‌گوید: “صلح و امنیت، بنیان جهانی شایسته کودکان است. جنگ‌ها نه تنها منجر به کشته شدن کودکان می‌شوند بلکه عامل انتقال بیماری و  ویرانی امیدهای اقتصادی می‌شوند. و در نهایت، صلح واقعی در روی کاغذ به دست نمی‌آید، بلکه آن را در زندگی های سالم و امن دختران و پسران می‌توان پیدا کرد. اگر ما امروز زندگی آنان را بهبود بخشیم، آنها وارث فردایی بهتر خواهند بود.”

آنتونی لیک،  تجربه فراوانی در زمینه توسعه بین‌المللی و حقوق کودکان دارد که آن را  از طریق همکاری با سازمان‌های غیر دولتی در چهار دهه به دست آورده است. در طول این مدت، مدیریت خدمات داوطلبانه بین المللی را به عهده داشته، مشاور بین‌المللی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و عضو هیئت مدیره سازمان غیر دولتی" نجات کودکان" و شورای توسعه خارجی بوده است.


وی یکی از حامیان قوی بیانیه هزاره و اهداف توسعه هزاره است. لیک می‌گوید: " اهداف توسعه هزاره می‌خواهند به آسیب پذیرترین کودکان جهان امکانات بهتری برای رسیدن به حداکثر توانایی‌های بالقوه خود بدهند- چه در جهت ارتقا سلامت کودک و مادر و چه برای افزایش برابری جنسیتی در آموزش یا از بین بردن گرسنگی. در این راستا کارهای ضروری بسیاری تا سال 2015 و بعد از آن برای به انجام رساندن پیش رو داریم. من معتقدم که ما می‌توانیم با تعهدات سیاسی، راهکارهای درست، سرمایه گذاری مناسب و با تعهد به جامعه جهانی انها را به انجام رسانیم. "

رابطه لیک با یونیسف بسیار طولانی است. او به مدت 9 سال در هیئت مدیره صندوق ایالات متحده برای یونیسف، به عنوان رئیس این هیئت بین سالهای 2007-2004  خدمت کرده است. در طول دوران ریاست او  بودجه این صندوق افزایش قابل توجهی پیدا کرد و تحولی در پرسنل و ماموریت آن صورت گرفت.

لیک فارغ التحصیل کالج هاروارد و دانشگاه پرینستون است. وی دکترای امور بین‌الملل خود را از دانشگاه وودرا ویلسون گرفته است و پیش از پیوستن به یونیسف، به عنوان یکی از معروفترین اساتید دیپلماسی دانشگاه جورج تان در واشینگتن دی سی مشغول به کار بوده است. تعهد او به آموزش زمانیکه عضو هیئت علمی‌چندین دانشگاه در ایالات متحده آمریکا از جمله دانشگاه مونت هال یوک قابل مشاهده است.

او متاهل و دارای سه فرزند و پنج نوه است.

کد خبر 106459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز