دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ائتلاف ریشه‌کنی سرخک اعلام کرد که بین سال‌های ٢٠٠٠ تا ٢٠٠٨ مرگ و میر ناشی ناشی از سرخک ٧٨ درصد کاهش یافته و از ٧٣٣هزار نفر در سال ٢٠٠٠ به ١٦٤هزار نفر در سال ٢٠٠٨ رسیده است.

با این حال، کارشناسان ایمن‌سازی در جهان هشدار می‌دهند که اگر تلاش‌های مستمر در جهت واکسیناسیون صورت نگیرد این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

به جز یک منطقه، تمامی‌مناطق جهان دو سال جلوتر به هدف تعیین شده توسط سازمان ملل مبنی بر کاهش ٩٠ درصدی مرگ و میر ناشی از سرخک بین سالهای ٢٠٠٠ تا ٢٠١٠ دست یافته اند. در کمتر از یک دهه واکسیناسیون حدود ٧٠٠ میلیون کودک علیه سرخک از طریق بسیج‌های گسترده ایمن‌سازی و افزایش پوشش ایمن‌سازی منظم از مرگ و میر حدود ٤/٣ میلیون نفر  پیشگیری کرده است.

دکتر مارگارت چان، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی گفت: در طول سال های گذشته، با  تلاش و تعهد دولت‌ها و اهدا کنندگان، دستاوردهای بسیاری به دست آمده است. اما با وجود اینکه هنوز ٢ سال تا پایان زمان هدف تعیین شده باقی است، اما نشانه هایی از وقفه در این حرکت وجود دارد. وی افزود: این بیماری بسیار مسری است و  هرگونه کوتاهی در این تلاش ها سریعا باعث شیوع آن خواهد شد.

خانم کتی کلوین، رییس اجرایی بنیاد ملل متحد گفت: ما اطمینان داریم که در سال ٢٠١٠ بیش از هر زمان دیگری کودکان را واکسینه کنیم. سال آینده بسیج ملی ایمن‌سازی در تعدادی از کشورهایی که جمعیت بسیار زیادی دارند از جمله چین، اندونزی، پاکستان، بنگلادش، ویتنام، نیجریه و اتیوپی اجرا خواهد شد. به عقیده ما سال بسیار مهمی‌برای واکسیناسیون علیه سرخک در پیش رو خواهد بود و متاسفانه تعهدات مالی فعلی انتظارات را بر آورده نخواهند کرد.

طرح ریشه کنی سرخک با کمبود بودجه ای معادل ٥٩ میلیون دلار در سال ٢٠١٠ مواجه است. اگر این مبلغ تامین نشود مرگ و میر ناشی از سرخک افزایش خواهد داشت. کارشناسان ایمن سازی از این مسئله هراس دارند که کاهش تعهدات سیاسی و مالی منجر به مرگ حدود ١/٧ میلیون نفر ناشی از سرخک بین سال های ٢٠١٠ تا ٢٠١٣ بشود و در مقایسه با ١٦٤٠٠٠ مرگ در سال ٢٠٠٨،  بیش از نیم میلیون نفر تنها در سال ٢٠١٣ جان خود را از دست خواهند داد.

سرخک یکی از مسری ترین بیماری ها در جهان به شمار میرود و یکی از دلایل اصلی مرگ و میر کودکان در جهان است. روزانه ٤٥٠ کودک به دلیل ابتلا به سرخک جان خود را از دست می‌دهند. حتی کودکانی که سالم هستند و از تغذیه خوبی برخوردار هستند، اگر واکسینه نشوند در معرض خطر بیماری‌ و عواقب بهداشتی جدی آن از جمله ذات الریه، اسهال و ورم مغذی قرار خواهند گرفت. این بیماری برای جمعیت های آسیب پذیر مرگبار خواهد بود، به همین دلیل است که عمده مرگ و میر ناشی از سرخک در کشورهای در حال توسعه روی میدهد.

دکتر توماس ر. فریدن، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها در آمریکا گفت: علیرغم پیشرفت های قابل توجهی که در جهان صورت گرفته است، روزانه بیش از ٤٠٠ کودک به دلیل ابتلا به این بیماری که قابل پیشگیری است می‌میرند. اگر ما به پیشرفت خود ادامه ندهیم سرخک به سرعت شیوع پیدا می‌کند. ما در آمریکا شاهد این امر بودیم، زمانیکه بین سال های ١٩٨٩ تا ١٩٩١، حدود ٥٥٠٠٠ مورد ابتلا به سرخک دیده شد و ١٣٠ نفر به دلیل ابتلا جان خود را از دست دادند.

تنها منطقه ای که ممکن است در آن دستیابی به هدف سال ٢٠١٠ به خطر بیفتند، منطقه جنوب شرقی آسیاست که کشورهایی با جمعیت بسیار زیاد مانند هند، اندونزی و بنگلادش قراردارند. مرگ و میر ناشی از سرخک در این کشورها بین سالهای ٢٠٠٠ تا ٢٠٠٨ ، چهل و شش درصد کاهش داشته است. تاخیر در اجرای بسیج گسترده واکسیناسیون در هند که  مرگ عده زیادی به دلیل ابتلا به سرخک آنجا رخ می‌دهد، عامل اصلی فقدان پیشرفت است.

خانم آن ونمن، مدیر اجرایی یونیسف گفت: در سال ٢٠٠٨، از هر چهار کودکی که بدلیل ابتلا به سرخک می‌مردند، سه کودک در هندوستان زندگی می‌کردند، بنابراین برنامه کشور هند برای تقویت بسیج واکسیناسیون سرخک در  بسیاری بخش‌های این کشور بسیار امیدوار کننده است. 

برای از بین بردن خطر افزایش مرگ و میر ناشی از سرخک، کشورها باید بسیج‌های واکسیناسیون را هر دو تا ٤ سال به راه اندازند تا  وقتی که نظام بهداشتی آنها بتواند دو نوبت واکسن سرخک را برای تمامی‌کودکان و همچنین درمان بیماری را فراهم کنند. 

بونی مک الوین کانتر، رییس هیئت مدیره صلیب سرخ ایالات متحده گفت: سرخک به شکلی باور نکردنی توانایی برگشت دارد و به موفقیت ما بسیار آسیب می‌زند. اگر ما از مقابله با آن دست برداریم، شیوع این بیماری یک با دیگر به شدت به جریان خواهد افتاد. ما باید بسیار هوشیار باشیم. 

آمار جدید در نسخه چهارم دسامبر "ثبت هفتگی همه گیری‌ها"ی سازمان بهداشت جهانی و "گزارش هفتگی مرگ و میر و بیماریها"ی مرکز کنترل بیماریهای ایالات متحده منتشر خواهد شد.

کد خبر 96813

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز