یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: «تسوتسی» برنده اسکار بهترین فیلم خارجی، به همراه فیلم‌هایی چون «بابی»، «ادیسون»، «کوکب سیاه» و «جاده‌ای به سوی گوانتانامو»، به احتمال قوی در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور می‌یابند.

به گزارش خبرنگار همشهری، در حالی از این فیلم‌ها به عنوان گزینه‌های جدی حضور در بخش بین‌الملل جشنواره فجر نام برده‌ می‌شود که هیأت انتخاب هم‌اکنون مشغول دیدن آثار متقاضی حضور در جشنواره است. از میان فیلم‌های خارجی، تعدادی در بخش مسابقه بین‌الملل و برخی نیز در بخش‌های جنبی جشنواره چون جشنواره جشنواره‌ها به نمایش درخواهند آمد.

در میان گزینه‌های حضور در جشنواره، «تسوتسی» که در آخرین دوره‌ برگزاری اسکار، جایزه بهترین فیلم خارجی را از آن خود کرد، شاخص‌تر از بقیه آثار است. این فیلم که محصول آفریقای جنوبی است توسط گاوین هود ساخته شده است. «تسوتسی» که مضمونی اجتماعی دارد ماجرای زندگی خشونت‌بار یک گروه تبهکار در شهر ژوهانسبورگ را روایت می‌کند.

«بابی» ساخته امیلیو استوز یک  مهیج و وحشتناک سیاسی است که به ترور سناتور رابرت کندی در سال 1968 می‌پردازد. در این فیلم بازیگرانی چون هلن هانت، آنتونی هاپکینز و اشتون کاچر حضور دارند.«جاده‌ای به سوی گوانتانامو» دیگر گزینه حضور در جشنواره امسال است. این فیلم مستند ساخته مایکل وینتر  کارگردان انگلیسی است و به موضوع حضور 3 زندانی انگلیسی در بازداشتگاه گوانتانامو می‌پردازد که بدون اتهام حدود دو سال در آنجا حبس شده بودند.

«کوکب سیاه» آخرین ساخته برایان دی‌پالما کارگردان کهنه‌کار سینمای آمریکا بر اساس کتابی از جیمز الوری ساخته شده است. این فیلم به موضوع قتل هنرپیشه‌ای به نام الیزابت شورت می‌پردازد و در آن بازیگرانی چون جاش ‌هارنت و اسکارلت جوهانسون حضور یافته‌اند.
«ادیسون» از محصولات مستقل سینمای آمریکاست که در آن مورگان فریمن و کوین اسپیسی نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند.

این فیلم به موضوع‌ فساد نیروهای پلیس و تلاش خبرنگاری که در این باره تحقیق می‌کند، می‌پردازد.

همچنین دو فیلم از ژانر وحشت نیز در جشنواره امسال به نمایش درمی‌آیند.«مرد حصیری» ساخته نیل لابوت بازسازی فیلمی به همین نام است که در دهه هفتاد سر و صدای زیادی را به پا کرده بود. در نسخه تازه «مرد حصیری» نیکلاس کیج نقش پلیس را بازی می‌کند که در جستجوی یک دختر گمشده پا به جزیره‌ای مرموز می‌گذارد.

«سایلنت» دیگر فیلم ترسناک جشنواره امسال توسط کریستوفر گانز و بر اساس یک بازی کامپیوتری ساخته شده است.

از فیلم‌های فوق‌الذکر در حالی به عنوان گزینه‌های جدی حضور در جشنواره فجر نام برده می‌شود که هفته گذشته مدیر امور جشنواره‌های بنیاد سینمایی فارابی از شناسایی حدود 2هزار فیلم برای حضور در بخش بین‌الملل جشنواره امسال خبر داد.

به گفته محمد‌سعید قائنی نجفی، پس از ارسال مقررات جشنواره از سه ماه پیش به سراسر جهان، از میان مجموعه متقاضیان و فیلم‌های خارجی شناسایی شده برای این رویداد، تاکنون 667 عنوان فیلم بلند و 61 عنوان فیلم کوتاه از 7 کشور خارجی انتخاب اولیه شده و در لیست آثار دعوت به فجر قرار گرفته‌اند.

امید اسفندیاری، جمال امید، محمد بزرگ‌نیا، مجید شاه‌حسنی و مجید شیخ‌انصاری اعضای هیأ‌ت انتخاب بخش بین‌الملل جشنواره امسال هستند.

کد خبر 10637

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز