یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس‌جمهور عراق گزارش کمیسیون بیکر را درباره تغییر راهبرد آمریکا در قبال عراق به صورت کامل رد کرد.

خبرگزاری اتریش از بغداد گزارش کرد، جلال طالبانی یکشنبه 10 دسامبر(19 آذر) در برابر خبرنگاران در انتقاد از این گزارش گفت که آن را هجمه‌ای به حق حاکمیت عراق می‌داند.

وی این گزارش را "ناعادلانه" و "مقاله‌ای خطرناک" خواند که حاکمیت ملی و قانون اساسی عراق را مورد حمله قرار داده است و افزود: من این گزارش را در کل رد می‌کنم.

طالبانی به ویژه این پیشنهاد را در گزارش بیکر یادآور شد که که توصیه می‌کند اعضای سابق حزب بعث دوباره به عرصه سیاست عراق بازگردانده شوند و ادامه داد: این پیشنهاد مبارزه طولانی ملت عراق علیه دیکتاتور را تحلیل می‌برد.

وی همچنین از این پیشنهاد کمیسیون بیکر انتقاد کرد که کمک به دولت عراق را به پیشرفت در زمینه مقولات امنیتی گره می‌زند. رییس جمهور عراق گفت این بدین معناست که عراق "مانند یک مستعمره نوپاست و کشوری با حاکمیت مستقل نیست."

کمیسیون تحقیق درباره عراق که ریاست آن بر عهده جیمز بیکر، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا بود، روز چهارشنبه گذشته گزارش خود را به جورج بوش، رییس جمهور آمریکا تسلیم و در آن پیشنهاد کرد که در صورت پیشرفت نکردن دولت عراق در زمینه امنیت، آمریکا بغداد را به محروم شدن از حمایت "سیاسی، نظامی و اقتصادی" تهدید کند.

کد خبر 10616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز