همشهری‌آنلاین: یک استاد فیزیک محیط فضایی با بررسی تغییرات آب و هوایی انگلیس و شمال اروپا در مدت 300 سال گذشته توانست ارتباط بین زمستانهای سرد و لکه‌های خورشیدی را کشف کند.

به گزارش مهر، مایک لاک وود استاد فیزیک محیط فضایی دانشگاه ردینگ در انگلیس به این نتایج دست یافت.

دمای هوا در مرکز انگلیس به طور منظم از 351 سال قبل ثبت شده است. با کمک این اطلاعات دانشمندان می‌توانند مطالعات آماری مفیدی درخصوص تغییرات آب و هوایی به دست آورند. این اطلاعات هواشناسی می‌توانند دوره کمینه مائوندر را هم در بر گیرند.

آشنایی با هیئت بین‌دولتی تغییرات اقلیمی (IPCC)

آثار اقتصادی تغییرات آب و هوا

کمینه مائوندر به دوره بین 1645 تا 1715 گفته می‌شود که در آن فعالیت خورشیدی به حداقل میزان خود رسید. در این دوره در انگلیس و بسیاری از بخش‌های قاره اروپا زمستان‌های بسیار سرد و طولانی را پشت سر گذاشتند به طوری که از آن به عنوان عصر یخبندان کوچک یاد می‌شود.

این دانشمند تاکید کرد که فعالیت خورشیدی برای یک دوره 300 ساله افزایش می‌یابد و در100 بعد از آن، این فعالیت رو به کاهش می‌رود. این بدان معنی است که حداکثر فعالیت خورشیدی در 1985 رخ داد و در حال حاضر در فاز نزول به سمت موقعیت مشابه کمینه مائوندر پیش می‌رود.

براساس گزارش تلگراف، در این مکانیزم، فعالیت خورشیدی بر روی آب و هوا اثر گذاشته و به این ترتیب پرتوهای فرابنفش بر روی تشکیل بادهای شدید در لایه استراتسفر زمین تاثیر می‌گذارند. این پدیده موجب می‌شود که در بخش‌های شرقی اروپا یخبندان شود در حالی که بادهای گرمتر از مناطق غربی می‌وزند.

کد خبر 105212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز