مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس انجمن نجوم اهواز از وجود لکه‌های جدید بر روی خورشید خبر داد و گفت: این لکه‌ها بیانگر فعالیت‌های جدید خورشیدی است و برای رصد این پدیده نجومی باید از عینک‌های مخصوص و یا شیشه‌های جوشکاری نمره 12 و 14 استفاده کرد.

به گزارش مهر، خسرو جعفری‌زاده لکه‌های خورشیدی را نقاطی دانست که با چشم غیر‌مسلح به رنگ سیاه دیده می‌شود و گفت: لکه‌های خورشیدی به دلیل ایجاد میدان‌های مغناطیسی قوی دارای اهمیت زیادی هستند. هر چه این لکه‌ها بزرگتر باشد نشان دهنده فعالیت بیشتر خورشید است.

وی با اشاره به ارسال پرتوها و ذرات باردار از سوی خورشید به زمین افزود: پرتوهای ارسال شده نشان می‌دهد که احتمالا دوره فعالیت 11 ساله یا بیشینه خورشید آغاز شده است. بیشینه خورشید هر 11 ساله است و هر 11 سال خورشید به بیشترین فعالیت خود نزدیک می‌شود.

جعفری‌زاده اظهار داشت: کاوشگر سوهو (SOHO) ماهواره‌ای است که در یکی از نقاط لاگرانژی زمین و خورشید جای گرفته است و با سرعت زمین به دور خورشید در حال گردش است و مدام خورشید را زیر نظر دارد. این کاوشگر با ارسال عکس‌هایی وجود دو لکه جدید بر روی خورشید را تایید می‌کند.

رئیس انجمن نجوم اهواز با تاکید بر اینکه این دو لکه به نامهای 1026 و 1027 نامگذاری شده است، ادامه داد: این لکه‌ها تا روزهای آینده قابل رصد است و برای رصد آن لازم است تا رصدگران از عینک‌های مخصوص و یا شیشه‌های جوشکاری نمره 12 و 14 استفاده کنند.

جعفری زاده تاکید کرد: در صورتی که برای رصد از تلسکوپ استفاده می‌شود استفاده از فیلترهای ویژه الزامی است. این فیلترها باید در در جلوی چشمی قرار داده شود.

وی بهترین روش رصد لکه‌های خورشیدی را استفاده از یک ورق کاغذ دانست و اضافه کرد: برای این کار تلسکوپ را در مقابل خورشید قرار داد و تکه کاغذ سفیدی را در برابر چشمی تلسکوپ نگه داشت. در این حالت تصویر خورشید بر روی کاغذ منعکس می‌شود و با نگاه کردن به کاغذ این لکه‌ها را می‌توان رصد کرد.

کد خبر 91517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز