شنبه ۲ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۹
۰ نفر

ترجمه - ناصر کریمدادیان: می دانیم که خورشید سرچشمه نور و گرماست.

آیا به نقش شفابخش آن پی برده‌ایم؟ تا چه حد می‌توانیم از نور خورشید بهره ببریم؟ از زمان مصر باستان پرتوی خورشید شفابخش به حساب آمده است. در سال‌های بعد، هیپوکراتس بود که به نقش درمانی آن پی برد و آن را برای از بین بردن ناراحتی‌ها و بیماری‌های انسان‌ها استفاده کرد. چنین عنوانی احتمالا توسط دراماتیست آلمانی در سال 1800میلادی نوشته شده است: «خورشید یک داروی همگانی و جهانی از داروخانه آسمان است.»

پرتوی خورشید خشنودکننده و آرام بخش است. انرژی ناشی از خورشید می‌تواند خیلی ساده و بدون اشکال در همه خانه‌ها استفاده شود علاوه برآن تنظیم‌کننده برنامه‌های روزانه و خواب انسان‌ها‌ست. از نظر علمی ثابت شده است که بدن انسان نور را به انرژی الکتریکی- شیمیایی تبدیل می‌کند وفعل‌و‌انفعالات شیمیایی- گیاهی که به‌طور زنجیره‌ای در سلول‌ها صورت می‌گیرد، مواد مبادله شده را آزاد می‌کنند. از این طریق، سیستم ایمنی بدن قوی شده  و نسبت به باکتری‌ها و ویروسها مصون می‌شود.

بدون نور انسان غم‌انگیز است به این خاطر در کشورهای اسکاندیناوی درصد خودکشی بیشتر از کشورهای جنوب اروپا‌ست که علت آن کمبود نور خورشید است. نور از طریق چشم و عصب بینایی محرک الکتریکی مغز است. هورمون‌های سروتونین و ملاتونین در این مورد نقش اساسی دارند: نبودن نور در روز باعث اختلالات ملاتونین می‌شود. ملاتونین را می‌توان هورمون خواب نامید، این هورمون شبها تولید می‌شود و انسان را خسته و برای خواب آماده می‌کند.

در روزهایی که مقدار نور کم است، بدن نمی‌تواند تولید ملاتونین را کاهش دهد در نتیجه انسان احساس خستگی می‌کند و هماهنگی و توازن هورمونی در مغز به هم می‌خورد. هورمون سروتونین یا هورمون خوشبختی درست برخلاف ملاتونین عمل می‌کند. این هورمون در روزهای آفتابی و ماه‌های تابستان بیشتر تولید می‌شود حتی نور مصنوعی که در اتاق استفاده می‌شود در به وجود آمدن این هورمون نقش دارد.

پزشک دانمارکی نیلزریبرگ در حدود 100 سال پیش پرتودرمانی را پایه‌گذاری کرد او در سال 1903 میلادی به خاطر موفقیت در این کار جایزه نوبل در پزشکی را دریافت کرد. استفاده از نور مصنوعی تا حدی سودمند است، چون درصد نور و طیف آن قابل کنترل است همچنین نور تولید شده اشعه زیان‌بار ماوراءبنفش و عوارض جانبی آن را ندارد.

از نظر تئوری حتی یک گردش نیم ساعته در هوای آزاد انرژی خورشیدی را در بدن ذخیره می‌کند. کسانی که در روزهای سرد حال گردش کردن در طبیعت را ندارند می‌توانند از نور مصنوعی استفاده کنند مثلا توسط دستگاهی که طلوع خورشید را به وجود آورده  و صدای پرندگان را تقلید می‌کند از خواب بیدار شوند. از نور مصنوعی برای درمان بیماری‌های پوستی مثل پسوریازیس و نورودرماتیس استفاده می‌شود.

 پرتو درمانی می‌تواند همراه روش‌های درمانی دیگر یا به تنهایی طبق تجویز پزشک به کار برده شود. در اینکه برای درمان زخم‌ها و دردهای مختلف، در روماتولوژی و فیزیوتراپی، در افسردگی و سندرم پ.ام.اس، در سردردها و بیماری‌های ورزشی به نور خورشید نیاز داریم، شکی نیست اما نیازی به انتظار زیاد در مطب پزشکان و کلینیک‌های درمانی نیست، کافی‌ است که به خورشید و اثر شفا بخش آن توجه کنیم، از داروخانه‌ای که همیشه دردسترس ماست: داروخانه آسمان.

Gesunde Medizin- نوامبر 2008

کد خبر 68992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز