پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

علی کهن‌نسب: زمانی که «دیوید بکهام»، بازیکن انگلیسی باشگاه آث‌میلان ایتالیا روی برانکارد، ورزشگاه سن‌سیرو را ترک کرد، می‌شد در چهره‌اش به خوبی رنگ رؤیاهای برباد رفته یک ستاره فوتبال را مشاهده کرد.

هافبک میانی تیم ملی انگلیس که تا قبل از آغاز جام‌جهانی بسیار امیدوار بود تا فوتبال حرفه‌ای خود را با حضور در چهارمین جام‌جهانی به پایان برساند، با این آسیب‌دیدگی شانس حضور در جام‌جهانی را از دست داد.

 وین رونی«فابیو کاپلو» مربی ایتالیایی تیم ملی انگلیس که در یک سال اخیر همواره در دعوت کردن یا نکردن از این بازیکن سرشناس تردید داشته است، از هم اکنون به فکر بازیکن جانشین است.

البته تنها دیوید بکهام نیست که از حاضر نشدن در جام‌جهانی ضرر می‌کند بلکه جام‌جهانی نیز به عنوان بزرگ‌ترین رویداد ورزشی فوتبال جهان یکی از بزرگ‌ترین نام‌هایی را که می‌توانست در ماه ژوئن بر جذابیت رقابت‌ها بیفزاید، از دست می‌دهد.

هواداران فوتبال انگلیس تنها امیدوار به حضور مجدد «مایکل اوون» در تیم ملی هستند؛ بازیکنی که از نظر کاپلو هنوز به آمادگی ایده‌آل دست نیافته است و در باشگاه منچستر یونایتد نیز به عنوان بازیکن جانشین وارد زمین می‌شود.

تکرار تاریخ

البته این حکایت در جام‌جهانی 2006 به گونه دیگری برای انگلیسی‌ها تکرار شد. در آن زمان «وین ‌رونی» در آستانه رقابت‌های جام‌جهانی در دیدار منچستر یونایتد و چلسی از ناحیه پا مصدوم شد و مسابقه اول تیم ملی انگلیس در جام جهانی را از دست داد . در جام‌جهانی 2002 نیز« اریکسون» سرمربی تیم ملی انگلیس نتوانست از وجود «گری نویل» و «استیون جرارد» استفاده کند.

جبرئیل سیسه

«امرسون»، کاپیتان تیم ملی برزیل هم دیدار این تیم و ترکیه را در جام‌جهانی به دلیل مصدومیت از دست داد. امرسون هافبک برزیلی تیم آث‌رم ایتالیا با آسیب‌دیدگی در آستانه رقابت‌های جام‌جهانی بخت رویارویی با ترکیه را در جام جهانی از دست داد.

بازیکن دیگری که در این زمینه می‌توانیم نام ببریم «سانتیاگو کانیزارس» نام دارد. دروازه‌بان تیم ملی اسپانیا بخت حضور در جام را نه در زمین فوتبال بلکه در حمام محل تمرین از دست داد! پای دروازه‌بان برجسته تیم ملی اسپانیا با تیغی که بر روی زمین افتاده بود، مصدوم شد.

پس از «اندونی زوبی‌زارتا» به نظر می‌رسید این بار حق «کانیزارس» است که درون دروازه اسپانیایی‌ها بایستد. «خوزه آنتونیو کاماچو» از «ایگرکاسیاس» دروازه‌بان 21 ساله باشگاه رئال مادرید به جای دروازه‌بان با تجربه خود استفاده کرد.

سباستین دایسلر

«لی‌مینگ» یکی از امیدهای فوتبال چین در جام‌جهانی 2002 پس از برخورد یک بطری به صورتش،مسابقه اول تیم خود را  در جام‌جهانی از دست داد.

همچنین تیم ملی فوتبال فرانسه که به عنوان قهرمان دوره قبل به جام‌جهانی 2002  پا می‌گذاشت، دو ستاره خود به نام های «روبرت پیرس» و«کریستین کارمبو» را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشت.

غیبت کاپیتان

آرژانتین نیز مانند فرانسه در مرحله اول جام‌جهانی 2002 یک غایب بزرگ داشت و این غایب کسی جز« روبرتو آیالا» مدافع سرشناس و کاپیتان تیم ملی این کشور نبود. بازیکنی که بسیاری از هواداران فوتبال در این کشور امیدهای بسیاری به او بسته بودند. آیالا اولین کاپیتانی نبود که آسیب می‌دید. در سال 1986 «پاسارلا» که هشت سال قبل با تیم ملی آرژانتین قهرمان شده بود، در آستانه جام‌جهانی به دلیل ابتلا به یک ویروس، به شدت لاغر شد و دورانی طولانی را برای بهبود بیماری‌اش گذراند.

 جام‌جهانی قربانیان دیگری نیز داشت. تیم ملی آلمان نیز از این آسیب‌دیدگی‌ها مصون نماند. «ینس نووتنی» و «سباستین دایسلر» مدافع و هافبک میانی این تیم، به دلیل آسیب‌دیدگی جام‌جهانی را از دست دادند.نووتنی در رقابت‌های یوفا در مرحله نیمه نهایی آسیب دید و پای دایسلر نیز در دیدار دوستانه برابر اتریش شکست. نووتنی چهار سال بعد در جام‌جهانی 2006 این فرصت را یافت تا بار دیگر با پیراهن ژرمن‌ها به میدان برود و به مقام سوم جهان برسد؛ ولی سباستین دایسلر این بار نیز جام جهانی را به دلیل مصدومیت زانو از دست داد.

«جبرئیل سیسه»، مهاجم فرانسوی 20 ماه به دلیل شکستگی جدی پا، از صحنه رقابت‌ها دور ماند. پای دیگر سیسه نیز در سال 2006 در بازی با تیم ملی چین شکست. سیسه علاوه بر جام جهانی، جام ملت‌های اروپا در سال 2004 را نیز از دست داده بود.
البته فرانسوی‌ها پیش از این در رقابت‌های اروپایی سال 1984 و جام جهانی 1986 «خوزه توره» را به دلیل آسیب‌دیدگی در اختیار نداشتند و در سال 1958 آنها «تادی سیزوسکی و رنه بلیارد» را از دست دادند . «ژوست فونتن» جانشین او شد و در این تیم خوش درخشید.
البته بازیکنان دیگری هم بوده‌اند که همچون دیوید بکهام رقابت‌های مهمی را از دست داده‌اند .

این جزئی از فوتبال است. همین مصدومیت‌ها و ناکامی‌ها بارها منجر به ظهور ستاره‌های تازه‌ای شده است . با این حال برای هواداران فوتبال نبودن بازیکنان بزرگی چون دیوید بکهام در جام‌جهانی یک اتفاق ناگوار تلقی می‌شود که از جذابیت رقابت‌های تیم ملی انگلیس در جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی می‌کاهد.شاید در این جام ستاره دیگری ظهور کند.

کد خبر 105097

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز