پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

آیدا ابوترابی: بهار یعنی تغییر، یعنی سفر، یعنی آمدن و رفتن. این وسط فقط گیاهان نیستند که تازه می‌شوند و سفر جدیدی را به سوی زایش آغاز می‌کنند.

با آمدن بهار حیوانات هم شروعی دوباره دارند و حرکتشان به سوی زندگی، ‌فصلی تازه بر روی کره خاکی رقم می‌زند. هر سال آمدن بهار برای بسیاری از موجودات زنده یعنی بار سفر را بستن و حرکت کردن. مگر نه این که گاهی وقت‌ها برای ماندن باید رفت؟!

یکی از معروف‌ترین پرنده‌های مهاجر پرستوها هستند. این حیوان‌های زیبا هر ساله مهاجرت و حدواً 19 هزار کیلومتر را طی می‌کنند. به طور متوسط پرستوها 34 سال عمر می‌کنند و آنچه که باعث شهرت آنها شده این است که در این مدت 4/2 میلیون کیلومتر پرواز می‌کنند!  

اردک‌ها گونه‌های زیادی دارند. بعضی از آنها می‌توانند صدها کیلومتر بدون توقف پرواز ‌کنند. تالاب‌ها زیستگاه اصلی این پرنده‌ها هستند که میزبان این مسافران بهاری می‌شوند.

بعضی از ماهی‌ها مهاجر هستند، مثل ماهی سالمون. آنها در آب‌های شور و شیرین زندگی می‌کنند. این که چرا این ماهی‌ها مهاجرت و مسافت زیادی را شنا می‌کنند، هنوز مشخص نشده است.

سنجاقک‌ها یکی دیگر از حشره‌هایی هستند که مهاجرت می‌کنند. بیشتر آنها از نواحی جنوبی هند به سمت افریقا در حرکت هستند و 600 تا 800 کیلومتر بر فراز اقیانوس پرواز می‌کنند. پرواز دسته‌جمعی آنها آسمان را تیره می‌کند و می‌تواند خسارت‌هایی هم به گیاهان وارد کند.

پروانه‌ها از شگفت‌آور‌ترین‌حشره‌هایی هستند که به طور دسته‌جمعی مهاجرت می‌کنند. پروانه‌های ملکه که بال‌های بزرگ‌تری نسبت به بقیه دارند، می‌توانند مسافت زیادی پرواز کنند و محل زندگی‌شان را تغییر دهند. گونه‌ای از پروانه‌ها می‌توانند تا 4800 کیلومتر پرواز کنند. به دلیل گرم شدن زمین نسل پروانه‌های مهاجر در حال نابودی است.

گونه‌های زیادی از پستانداران مثل گاوهای وحشی و بوفالوها نیز به صورت گروهی سفر می‌کنند و با آمدن فصل گرما به سرزمین‌های خنک‌تر می‌روند. بیشتر این پستاندارن در افریقا و امریکا زندگی می‌کنند.

غول‌پیکرترین حیوانی که مهاجرت می‌کند نهنگ است. این پستاندار هم به صورت انفرادی و هم دسته‌جمعی سفر می‌کند و با آمدن فصل گرما به سمت قطب‌ها شنا می‌کند. طول بعضی از نهنگ‌ها به 33 متر می‌رسد. نسل بسیاری از آنها به دلیل شکارهای غیرقانونی در خطر است.

کد خبر 105235

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز