پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۶
۰ نفر

علی کهن‌نسب: کمتر از سه ماه دیگر به آغاز مهم‌ترین رویداد ورزشی فوتبال جهان باقی مانده است. 32 تیم راه‌یافته به جام‌جهانی در افریقای جنوبی رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند تا تکلیف قهرمان جام جهانی مشخص شود.

اکثر مربیان ترکیب اصلی تیم خود را شناخته‌اند و در دیدارهای دوستانه به محک بازیکنان مورد نظر خود می‌پردازند، با این حال هنوز هیچ‌کس از حضور خود در تیم ملی و جام‌جهانی مطمئن نیست، به ویژه برخی از ستاره‌ها که هواداران زیادی نیز دارند. برخی مغضوب مربیان تیم ملی‌اند و برخی نیز با مشکل مصدومیت یا عدم آمادگی مواجه اند. با این حال باید تا زمان اعلام اسامی بازیکنان تیم‌ها صبر کنیم تا بعد بتوان درباره حضور ستاره‌ها یا غیبت آنها صحبت کرد.

رؤیای چهارمین جام‌جهانی اوون

 «مایکل اوون» وقتی در اوج بود، مصدوم شد؛ ولی با غلبه بر مصدومیت توانست به دنیای فوتبال بازگردد و حتی پیراهن منچستر یونایتد را نیز به تن کند.
اوون که روزی با 18 سال سن به عنوان جوان‌ترین بازیکن تاریخ لیگ برتر وارد تیم ملی انگلیس شد، اکنون برای حضور دوباره در جمع ستارگان این تیم کار دشواری پیش‌رو دارد. چرا که در منچستر اکثراً نیمکت ‌نشین است و بعید است که کاپلو او را به تیم ملی انگلیس دعوت کند.


اوون که تجربه حضور در سه جام‌جهانی را دارد، می‌گوید:« مدت‌هاست از حضورم در ترکیب تیم ملی انگلیس می‌گذرد. من هیچ‌وقت ناامید نمی‌شوم، ولی در کورس رسیدن به تیم ملی راهی بسیار طولانی پیش‌رو دارم و نظر فابیوکاپلو را برای دعوت جلب خواهم کرد.»
اوون می‌گوید:«کاپلو دید خوبی نسبت به من دارد و اطمینان دارم که اگر در منچستر آماده باشم بار دیگر پیراهن تیم ملی کشورم را به تن خواهم کرد.»

کاپلو نیز در مورد اوون می‌گوید: «مایکل برای حضور در جام جهانی باید در بازی‌های بیشتری حضور پیدا کند. او یکی از بازیکنان محبوب و یکی از بهترین گلزنان تاریخ انگلیس محسوب می‌شود. اما مشکل اینجاست که بیشتر نیمکت‌نشین است و بازی نمی‌کند و تحت این شرایط نمی‌توانم او را انتخاب کنم.»

مدافع بدشانس پرتغالی

«په‌په» مدافع ارزشمند تیم ملی پرتغال و باشگاه رئال مادرید خیلی بدشانس بود که در آستانه جام‌جهانی 2010 در رقابت‌های لالیگا دچار آسیب‌دیدگی شدید شد و علاوه بر رقابت‌های لالیگا ، جام‌جهانی را نیز از دست داد.

کاپیتان روی لبه تیغ

«پاتریک ویه‌را» هافبک با تجربه و کاپیتان تیم ملی فوتبال فرانسه که تابستان گذشته از اینترمیلان ایتالیا به منچستر سیتی انگلیس پیوست، هنوز با وضعیت مطلوب فاصله دارد و «ریموند دومنش»، سرمربی فرانسه نیز اعلام کرد که اگر او می‌خواهد بار دیگر به تیم ملی فرانسه دعوت شود باید به روزهای اوجش بازگردد. «ویه‌را» معتقد است که در حال حاضر  60 یا 70 درصد آمادگی دارد. این هافبک سابق آرسنال انگلیس و اینترمیلان ایتالیا امیدوار است تا به تیم ملی کشورش دعوت شود ولی در صورت دعوت نشدن نیز ناامید نخواهد شد.

ویه‌را می‌گوید:« اگر دعوت شوم خوب است اما اگر دعوت نشوم تغییری در هدفم ایجاد نخواهد شد. می‌دانم که پوشیدن پیراهن تیم ملی فرانسه نصیب هر کسی نمی‌شود و باید شایسته آن باشی.»
البته به غیر از ویه‌را باید به« سباستین فری» دروازه‌بان موفق باشگاه «فیورنتینا»ی ایتالیا اشاره کرد که کمتر مورد توجه دومنش قرار گرفته و بعید به نظر می‌رسد که بتواند در جام‌جهانی برای فرانسوی‌ها به میدان برود ، با این حال رسانه‌های فرانسوی معتقدند که فری می‌تواند دروازه‌بان شایسته‌ای برای این تیم در جام‌جهانی باشد.

جام جهانی بدون رونالدینیو و رونالدو

«رونالدینیو» ستاره برزیلی باشگاه آث‌میلان ایتالیا در ماه‌های اخیر نمایش خیره‌کننده‌ای داشته است ولی با وجود درخشش از سوی «دونگا» سرمربی تیم ملی برزیل به این تیم دعوت نمی‌شود. دونگا با اشاره به عدم آمادگی رونالدینیو می‌گوید:
« مدعی بودن، معنای خاصی ندارد و می‌بایست توانایی‌ها را اثبات کرد. په‌له زمانی بهترین بازیکن دنیا بود. من هم زمانی بسیار خوب بازی می‌کردم. بازیکنان می‌آیند و می‌روند و ما تیم خود را مشخص کرده‌ایم.»

با وجود  این، رونالدینیو حضور در رقابت‌های جام جهانی را یکی از اهداف خود تعیین کرده و می‌خواهد به دونگا ثابت کند که در مورد او اشتباه کرده است. رونالدو نیز وضعیت مشابهی دارد. او هر چند  در ترکیب «کورینتیانس» نمایش خیره‌کننده‌ای داشته است، با این حال دونگا نامی از او در بین مدعیان تیم ملی به میان نمی‌آورد.

سمبل رم باز می‌گردد!

هافبک تهاجمی تیم ملی ایتالیا که بیشتر در پست مهاجم دوم معروف است، از ستارگان
دوست داشتنی باشگاه آث رم ایتالیاست که سمبل رم نیز شناخته می‌شود. «توتی» برای اولین بار در سال 98 پیراهن تیم ملی ایتالیا را برتن کرد. او در جام‌جهانی 2006 همراه با ایتالیا جام‌ جهانی را بالای سر برد و نقش زیادی در قهرمانی لاجوردی پوشان داشت. توتی پس از پایان جام از تیم ملی کناره‌گیری کرد، با این حال «کلودیو رانیری» سرمربی تیم رم از علاقه مجدد  او به بازی در تیم ملی می‌گوید.

« لیپی» سرمربی تیم ملی فوتبال ایتالیا نیز که رابطه دوستانه‌ای با توتی دارد، می‌گوید: «من وتوتی در این خصوص صحبت می‌کنیم و در پایان نظرمان را به‌طور مشترک اعلام می‌کنیم.» البته در ایتالیا  موضوع به توتی ختم نمی‌شود. «آنتونیو کاسانو» و «الساندرو نستا» از گزینه‌های مطرح تیم ملی ایتالیا هستند ولی نستا اعلام کرد که دیگر به تیم ملی فکر نمی‌کند.
داستان «آنتونیو کاسانو» فرق می‌کند. لیپی در مورد او می‌گوید:« اگر کاسانو رفتار خود را تغییر دهد، می‌تواند به تیم ملی ایتالیا دعوت شود.»پیشینه بد اخلاقی‌های کاسانو ذهنیت بدی از او ایجاد کرده است.

مشکل حل‌نشدنی تیم ملی آرژانتین

کمتر کسی است که از مشکل «خوان رومن ریکلمه» بازیکن سابق تیم ملی آرژانتین با «دیه‌گو مارادونا » سرمربی این تیم آگاه نباشد. مارادونا اعلام کرد تا زمانی که او در تیم ملی است، ریکلمه جایی در این تیم نخواهد داشت. مارادونا می‌گوید سبک بازی او را دوست دارد و امیدوار است که بتواند در باشگاه بوکاجونیورز که به او نیاز زیادی دارد، به روزهای اوجش بازگردد.
از سویی دیگر ریکلمه نیز مشکلات خود را با مارادونا حل ناشده می‌داند.هافبک تیم فوتبال بوکاجونیورز به خبرنگاران گفته است که  در خرداد ماه،  زمان برگزاری مسابقه های  جام‌جهانی  به تعطیلات خواهد رفت.

پایان افسانه مادرید

بدون شک «رائول گونزالز» را باید بازیکن تمام نشدنی باشگاه رئال مادرید و تیم ملی اسپانیا دانست. مهاجم محبوب مادریدی‌ها به عنوان بهترین گلزن‌ تاریخ باشگاه، افتخارات زیادی در رده باشگاهی و ملی کسب کرده است. رائول که برای اولین بار در سال 96 پیراهن تیم ملی اسپانیا را برتن کرد. بهترین گلزن تاریخ اسپانیاست؛ ولی همه اینها نمی‌تواند دلیل حضور در تیم ملی باشد.

«دل بوسکه» که زمانی مربی رائول در رئال نیز بود، در مورد او می‌گوید: «قصد ندارم مانعی مقابل رائول قرار بدهم و بگویم او هرگز به تیم ملی دعوت نخواهد شد. او به بازی در رئال ادامه خواهد داد و باید دید آیا فرصتی برای بازگشت او به تیم ملی وجود خواهد داشت؟»

کد خبر 105110

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز