شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۶
۰ نفر

بعضی حرف‌‌ها هیچ وقت از استیون جرارد انتظار نمی‌رود و این یکی از آنهاست که کاپیتان دوم تیم ملی انگلیس در زمان استراحت در اردوی تمرینی اتریش بیان کرد: «در حال حاضر واقعا هیچ علاقه‌ای به آنچه در لیورپول اتفاق می‌افتد ندارم.

 ممکن است وقتی در طول تابستان نیستم چیزهایی اتفاق بیفتد. شاید بازیکنانی برای کمک به تقویت تیم بیایند. باید صبر کنیم و ببینیم. ولی من تا بعد از جام‌جهانی آینده، خودم را درنظر نمی‌گیرم و به آنچه قرار است برایم اتفاق بیفتد فکر نمی‌کنم. الان تمرکز من باید روی انگلیس باشد». اگرچه هیچ رمزی در گفته‌های جرارد نهفته نیست اما با کنار هم قراردادن کلمات «درنظر گرفتن» و «آینده» به سادگی می‌توان دریافت که ارزیابی او از وضعیتش در آنفیلد نه‌تنها نامطمئن است بلکه ممکن است دوباره روابط پرتنشی را با باشگاه در پیش داشته باشد. منصفانه است که بگوییم جرارد پس از جام‌جهانی هر جا که باشد باز هم به آنچه در لیورپول اتفاق می‌افتد علاقه‌مند  خواهد بود.

به سختی می‌توان گفت که او در دوران حرفه‌ای خود به یک چند راهی  رسیده. تنها تفاوت برای بازیکنی که پایان این ماه 30‌ساله می‌شود این است که احتمالا این بار آخرین بار است. 2بار گذشته که با 2 تورنمنت بین‌المللی در سال‌های‌2006 ‌و 2004 مصادف شده بود، قبل و بعد از موفقیت دراماتیک لیورپول در لیگ قهرمانان2005 اتفاق افتاد که بعد از آن جرارد درخواست انتقالی را به باشگاه ارائه کرد که تنها 24ساعت بعد آن را پس گرفت. با اینکه پیشنهاد چلسی برای به خدمت‌گرفتن این بازیکن وسوسه‌انگیز بود اما جرارد در نهایت توانست به آن بی‌اعتنایی کند، هرچند که این کار معنای پشت‌کردن به آرزوی بزرگش برای رسیدن به قهرمانی لیگ برتر بود و حتی شانس موفقیت در اروپا را نیز کم رنگ کرد.

5سال بعد از فینال استانبول درست در آستانه شروع یک تورنمنت بزرگ دیگر، جرارد باز خود را با افکاری پیرامون آینده‌اش مواجه می‌بیند اما این بار نحوه برخورد با آن را می‌داند و می‌خواهد همه چیز را ساده بگیرد: «طی 2یا 3 ماه گذشته شایعاتی درباره آینده من مطرح شد، اما این چیزی است که از سال‌ها قبل همین‌طور بود. من 4سال پیش به تله افتادم.در جام‌جهانی گذشته که دائما به فکر آینده‌ام بودم و حال این اشتباه را دوباره تکرار نمی‌کنم. احساس می‌کنم الان به اندازه کافی تجربه دارم که چنین مسائلی را مهار کنم. اگر مردم می‌خواهند راجع به آینده‌ام صحبت کنند نمی‌توانم این را کنترل کنم. آنچه می‌توانم کنترل کنم تمرکز خودم است. این بار مصمم هستم که همه انرژی‌ام را صرف بازی برای انگلیس کنم».

پیشنهاد چلسی

جرارد گفته بود که در طول رقابت‌های قهرمانی اروپا در سال2004 در پرتغال، زمانی که چلسی ژوزه مورینیو اولین پیشنهاد جدی خود را مطرح کرد فکر او دائما مشغول بود و همین اتفاق 2سال بعد هم، زمانی که باشگاه لندنی بار دیگر برای به خدمت‌گرفتن او تلاش کرد، تکرار شد: «امیدوارم از آنچه 4سال پیش در آلمان اتفاق افتاد درس گرفته باشم. در جام‌جهانی، وقت آزاد زیادی داری و من هم در آن زمان به اتاقم برمی‌گشتم و روزنامه‌ها را می‌خواندم یا به اینترنت می‌رفتم. بعد با افرادی صحبت می‌کردم که به من می‌گفتند اتفاقاتی در جریان است. 

می‌دانستم که چلسی به خرید من علاقه‌مند است چون مدیر برنامه‌هایم به من این موضوع را می‌گفت. هر وقت که به اتاقم برمی‌گشتم به این فکر می‌کردم که آیا باید به چلسی بروم یا نه و شاید این مسئله مرا به لحاظ ذهنی تخریب کرد. نمی‌دانم که آیا این اتفاق واقعا افتاد یا نه اما این‌بار به هیچ وجه این کار را نمی‌کنم. اطرافیانم به شدت از صحبت راجع به آینده باشگاهی‌ام یا هر خبر و شایعه‌ای منع شده‌اند. این موضوع الان اهمیتی ندارد. آنچه مهم است این است که جام‌جهانی خوبی را با هم داشته باشیم. به مدیر برنامه‌ها، دوستان و خانواده‌ام گفته شده که درباره مسائل باشگاه با من صحبت نکنند».

با این وجود زندگی و فوتبال به این سادگی که جرارد پیش گرفته نیست. از حالا شایعاتی در خصوص وجود اختلافاتی بین جرارد و رافائل بنیتس، سرمربی لیورپول مطرح شده، شاید بهترین راه برای فروکش‌کردن این شایعات اعلام وفاداری جرارد به لیورپول بوده اما ممانعت این بازیکن از این کار در واقع به معنای تایید اخبار است و نشان می‌دهد که مسائلی در لیورپول وجود دارد که باید بعد از بازگشت او از آفریقای‌جنوبی حل شود. در این صورت این احتمال وجود دارد که سکوت سیاستمدارانه جرارد به این معنا است که او از آنچه در آینده اتفاق می‌افتد باخبر است.

نا امید از لیورپول

فابیوکاپلو، سرمربی تیم ملی انگلیس، به وضوح بیان کرده که نمی‌خواهد آمادگی تیم او برای جام‌جهانی توسط مدیر برنامه‌ها یا جنگ نقل‌وانتقالات بین باشگاه‌ها به هم بریزد؛ بازیکنی که به گفته خود، 4سال پیش با این افکار تا مرز جنون پیش رفته بود مطمئنا این بار دوست دارد که تردیدها را هرچه زودتر از بین ببرد، به خصوص که کاپیتان 30ساله لیورپول برخلاف بازیکنان جوان‌تر فرصت زیادی ندارد و انتقال او به باشگاه دیگر که شاید آخرین و درعین حال اولین شانس او است نیازمند برنامه‌ریزی و تفکری محتاطانه‌تر است.

تردیدی وجود ندارد که جرارد، با تمام عشقی که به لیورپول دارد، از این تیم ناامید شده سؤال از او در این ‌باره دردناک است و دل‌شکستگی او در پاسخ به سؤالی که خودش نیز بارها از خود پرسیده به وضوح نمایان است:« فصل گذشته خیلی ناامید‌کننده بود. به‌خصوص بعد از اینکه سال قبلش هم در لیگ برتر دوم شده بودیم. هدف این بود که یک قدم به جلو برداریم اما در نهایت پسرفت هم کردیم. این همان چیز ناامید‌کننده است. فصل خیلی سختی بود. هم برای من هم برای همه افراد دیگر تیم دشوار بود که با این پسرفت بزرگ کنار بیاییم.

این موضوع حالا  گذشته و باید آن را پشت سر بگذارم. هیچ کاری نمی‌توانم برای تغییر‌دادن آنچه اتفاق افتاده انجام دهم. آنچه در کنترل من است چیزی است که از این به‌بعد به همراه تیم انگلیس اتفاق می‌افتد. به‌عنوان یک فوتبالیست بیشتر به جلو نگاه می‌کنم تا عقب و تورنمنت بزرگی در راه است. تمرکزکردن روی تیم ملی به‌جای تیم باشگاهی واقعاً کار سختی نیست.  وقتی تمرینات را شروع می‌کنی با دیگران راجع به جام‌جهانی صحبت می‌کنی و این به تو کمک می‌کند تا هر چه را که در باشگاه اتفاق افتاده به‌راحتی پشت‌سر بگذاری. بعداز پایان جام‌جهانی روقت زیادی هست که تمرکزات را دوباره به سمت لیورپول معطوف کنی. این شاید آ‌خرین جام جهانی من باشد.

بازیکنانی که به‌جای من می‌آیند خیلی خوب هستند و مطمئن نیستم که بتوانم موقعیتم را در ترکیب اصلی طی  4سال آینده حفظ کنم. این موضوع درباره چند بازیکن دیگر هم صدق می‌کند. این آخرین شانس برای درخشش در جام جهانی یا شاید پیروزی در آن است اما بدون اینکه مغرور شویم، دوست داریم کاری که در حد توانمان است را انجام دهیم. با صحبت با بازیکنان مختلف تیم می‌توان دید که هیجانی خاص و اراده‌ای برای جبران ناکامی صعود به یورو2008 بین آنها وجود دارد.

اما احساس می‌کنیم که در این تورنمنت به ملتمان بدهکار هستیم». پس از اتفاقاتی که 4سال پیش افتاد مشغولیات ذهنی جرارد به عملکرد غیرقابل قبول او  در مرحله گروهی انجامید.  این بازیکن احتیاط می‌کند که این‌بار در گفته‌های خود روحیه بالای خود را بروز دهد. کاپلو ادعا کرده که همه بازیکنانش به قهرمانی در جام جهانی اطمینان دارند و شکی در آن وجود ندارد هرچند که بیان چنین اظهاراتی این‌قدر زود، اصلا ایده خوبی نیست به‌خصوص با توجه به سابقه‌ای که انگلیس دارد.

جرارد در این‌باره اعتراف می‌کند: «ما در سال‌های گذشته خیلی پایین‌تر از حد انتظار بوده‌ایم. فکر می‌کنم همه در سراسر دنیا می‌دانند که ارتش انگلیس این‌بار تجهیزات لازم را دارد که در جام جهانی خوب عمل کند. هدف ما این است که به رقابت‌ها برویم. این برای من آسان است که اینجا بنشینم و بگویم ما یکی از مدعیان اصلی هستیم و در این تورنمنت عالی خواهیم بود یا این کار را خواهیم کرد یا آن کار را خواهیم کرد. حرف‌زدن خیلی راحت است. ما اول باید از گروهمان بالا برویم و بعد از بین 16 تیم صعود کنیم. حتی در آن مرحله هم باز این نگرانی وجود خواهد داشت که بتوانیم به جمع 8 تیم آخر برسیم. همه می‌دانند که در تورنمنت‌های قبل چه اتفاقی افتاد. اگر از بین 8 تیم صعود کنیم، آن‌وقت تازه نمایش شروع می‌شود اما ما آزمون سختی را برای رسیدن به این مرحله در پیش داریم».

خوشحال از بازگشت کاراگر

جرارد در حصاری که درحال حاضر بین خود و لیورپول کشیده تنها نیست. او خوشحال است که جیمی ‌کاراگر، مدافع هم‌باشگاهی‌اش، به تیم ملی بازگشته مخصوصا که حالا دیگر مجبور نیست برای تغییر‌دادن عقیده او تلاش کند. وی دراین‌ باره می‌گوید: «برای کارا خوشحالم. همین‌طور برای خودم و تلاشی که کرده‌ام. من همواره با او صحبت می‌کردم درست از همان لحظه‌ای که او تصمیم گرفت کناره‌گیری کند. من دلایل او را درک می‌کردم اما به او گفتم که بیشتر فکر کند. من می‌خواستم که کارا اینجا کنار ما باشد چون او بازیکن بسیار خوبی است. من هر روز در تمرینات و در دیدارها با او بازی می‌کنم و او لیورپول را کنار هم نگه می‌دارد».

منبع: گاردین

کد خبر 108470

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز