چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: قرن 21 دوره فناوری‌های نوین است. این روزها استفاده از فناوری تقریبا در تمام لحظه‌های زندگی بشر متداول شده است. جام جهانی فوتبال هم از این امر مستثنی نیست.

کمتر از 3 هفته 32 تیم راه یافته به مرحله نهایی جام جهانی فوتبال، رقابت های خود را آغاز می کنند. رقاربتی که میلیون ها نفر در سراسر جهان را به مدت یک ماه در انتظار می گذارد تا ببینند جام این دوره را کدام بازیکنان بالای سر خود می برند. هر چند که پیش از این یک ریاضیدان آلمانی با انجام یکسری محاسبات اعلام کرده که تیم ملی فوتبال آلمان در جام جهانی 2010 قهرمان می شود!

محاسبات مرتین تولان ریاضیدان دانشگاه دورتموند، قبل از جام جهانی 2006 نشان می داد که تیم ملی کشورش در هر 4 یا 5 دوره یکبار باید پیروز میدان باشد و بنابراین باید در سال 2006 قهرمان می شد یا در 2010 قهرمان خواهد شد.

از آنجا که در دوره 2006 این پیروزی به دست نیامد این ریاضیدان اطمینان دارد که در سال 2010 محاسباتش به نتیجه خواهد رسید.

اما این تنها استفاده از فناوری در مورد بازی های این دوره نیست. شرکت های تولید محصولات ورزشی هم در این میان بی کار ننشسته اند. شرکت هایی چون آدیداس و پوما که بهره لازم را از فناوری برده اند تا توپ و کفش هایی تولید کنند که بیشترین امکانات لازم را در اختیار فوتبالیست ها قرار دهند: «سرعت واقعی من را در آفریقا خواهید دید.»

لیونل مسی اعجوبه آرژانتین که قرار است با F50 AdiZero جدیدترین کفش ورزشی آدیداس در رقابت ها حاضر شود، امیدوار است که پوشیدن این سبک ترین کفش دنیا (با وزنی معادل 165 گرم) به او بیشترین سرعت را در رقابتهای امسال بدهد. البته سبکی تنها ویژگی این کفشها نیست بلکه به دلیل استفاده از فناوریهای نوآورانه، این کفش‌ها حداکثر سرعت را به بازیکن اهدا می کنند و به فوتبالیست اجازه می دهند که توپ را به بهترین روش کنترل کند. 

شرکت پوما نیز با محصول جدید خود (PowerCat 1.10 FG) در این رقابت ها حاضر است. این کفش که با استفاده از پوست بسیار نرم کانگرو تولید شده است، راندمان عملکرد بازیکن را به حداکثر می رساند و راحتی پاها را در سطح بالایی حفظ می کند.

به گزارش مهر، کروی ترین توپی که تا کنون تولید شده است هم محصول دیگری است که نام شرکت آدیداس را در جام جهانی آفریقا مطرح می کند.

شرکت آدیداس از 1976 تاکنون در هر دوره بازیهای جام جهانی یک توپ جدید را عرضه می کند اما اولین توپ فناوری این شرکت در سال 2006 معرفی شد. این توپ با 14 پانلی ساخته شده بود که کروی بودن را افزایش می دادند و دقت و کنترل توپ از سوی بازیکن را تضمین می کرد.


اکنون این شرکت برای جام جهانی آفریقای جنوبی توپی به نام «جابولانی» را طراحی کرده است.سطح این توپ مجهز به «8 پانل سه بعدی گرمایی به هم متصل» است که این توپ را بیش از مدلهای گذشته کروی می کند.

 کشته مرده‌های فناوری در آفریقا

اما علاوه بر شرکت‌هایی که نانشان در گرو استفاده از فناوری‌های نوین در تولید محصولاتشان است، در میان بازیکنان و مربیان حاضر در این دوره از رقابت ها هم دوستداران فناوری مورد توجه خبرگزاری های مختلف قرار گرفته اند.
 
از آن جمله می توان به مارادونا مربی همواره خبرساز تیم ملی آرژانتین اشاره کرد که درخواست تعویض سرویس بهداشتی اتاق خود را کرده است.

به همین منظور در ورودی اتاق مارادونا دو حمام در نظر گرفته شده است که هر دو مجهز به سینکها و شیرهای دستشویی جدید خواهند شد. همچنین سرویس بهداشتی ویژه اتاق مارادونا کاملا فناورانه بوده و مجهز به یک سیستم جریان آب گرم یکپارچه و بیده الکترونیک است. آب از این بیده در سه سطح سرعت و فشار مختلف خارج می شود. باوجود این، کارگزاران تیم ملی آرژانتین اعتراض کرده اند که سینک دستشویی و کاسه آب سرویس بهداشتی این حمامها با استانداردهای مارادونا سازگار نیست!

به گزارش ساندی تایمز، آرژانتینی ها علاوه بر خرده فرمایشاتی که در مورد تغذیه بازیکنانشان در طول بازی ها دارند، از برگزارکنندگان بازی ها خواسته اند برای بازیکنانشان 6 کنسول بازی «پلی استیشن» در نظر بگیرند.

ظاهرا برزیلیها هم نخواسته اند از رقیب دیرینشان کم بیاورند: تیم ملی برزیل درخواست کرده در هتل محل اقامتشان استخر باید آماده باشد و دمای آن دقیقا باید روی 32 درجه سانتیگراد تنظیم شده باشد.


لاجوردیهای مارچلو لیپی هم انتظارات فناورانه داشته اند. در محل اقامت آنها فیبرهای نوری با سرعت بالا نصب شده اند که به آنها اجازه می دهد کانال‌های تلویزیونی ایتالیایی را از طریق اینترنت دریافت کنند.

اعضای تیم ملی اسلواکی درخواست کرده اند که در محل اقامت خود دو میز پینگ پنگ داشته باشند و از تجهیزات الکترونیک به درخواست یک دستگاه الکترونیکی برای بازی دارت اکتفا کرده اند.

فیس بوک ممنوع!

در میان این حجم درخواست استفاده از فناوری های گوناگون شاید این خبر هم جالب باشد که ویسنته دل بوسکه برای بازیکنان تیم ملی اسپانیا استفاده از سایت های اینترنتی نظیر فیس بوک و توییتر را ممنوع کرده است.

کد خبر 108294

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز