یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

علی کهن‌نسب: مسابقات جام‌جهانی فوتبال فرصت مناسبی برای غول‌های بزرگ اقتصادی است تا در این عرصه کم‌نظیر جهانی محصولات و خدمات خود را ارائه کنند.

شرکت سونی به عنوان اسپانسر (حامی مالی)  فیفا در  جام جهانی فوتبال  2010 دست به کار بزرگی زده است و فناوری «تری دی» (سه بعدی) را ارائه کرده است.

تماشاکنندگان  تری دی در همه جای دنیا احساس خواهند کرد که در  افریقای جنوبی و داخل استادیوم هستند و مشغول تماشای بازی‌اند.

فیفا قراردادی با سونی امضا کرده که سبب می‌شود تماشاگران تلویزیونی بازی‌های جام‌جهانی را از نمایی تازه و هیجان‌انگیز تماشا کنند. در بخشی از این قرارداد آمده که بیش از 25 بازی با فناوری تری دی پخش خواهد شد.

دبیرکل فیفا، جروم والک، می‌گوید: «این اتفاق، تجربه بصری جدیدی برای هواداران فوتبال خواهد بود و در فناوری پخش برنامه‌های ورزشی انقلابی به پا خواهد کرد. ما بسیار خوشحالیم که جام‌جهانی می‌تواند باعث پیشرفت در زمینه فناوری باشد.» این مؤسسه همچنین قصد دارد بعد از جام‌جهانی فیلم تری دی مسابقات را تهیه کند. سر هاوارد استرینگر، رئیس این مؤسسه می‌گوید: «فناوری تری دی در حال پیشرفت است و ما می‌خواهیم در هر زمینه، اول باشیم. تماشاگران تری دی در همه‌جای دنیا احساس خواهند کرد که از داخل استادیوم دارند بازی را تماشا می‌کنند.»

26 میلیارد بیننده

برای حضور در رقابت‌های جام‌جهانی 2010 افریقای جنوبی 204 کشور در مسابقات مقدماتی شرکت کردند، اما فقط 31 تیم (به علاوه میزبان) بخت حضور در پربیننده‌ترین رویداد ورزشی جهان را داشتند.

دیدارهای مرحله مقدماتی رقابت‌های جام‌جهانی در مجموع 26 میلیارد و 290 میلیون بیننده داشت؛ یعنی به طور متوسط 410 میلیون و 781 هزار و250 نفر برای هر مسابقه پای تلویزیون می‌نشستند. جالب است بدانید دیدار نهایی جام جهانی 2006 با 715 میلیون و 100 هزار بیننده، رکورددار پربیننده‌ترین رویداد ورزشی دنیاست.

در جام‌جهانی گذشته 376 شبکه تلویزیونی از 214 کشور جهان مسابقات را پوشش دادند و در مجموع مسابقات جام‌جهانی 2006، 73 هزار و 72 ساعت روی آنتن‌تلویزیون کشورها بود.

در نوزدهمین دوره این رقابت‌ها و برای دومین بار در کل تاریخ مسابقات جام‌جهانی، از تمام قاره‌‌ها نماینده‌ای در مسابقات حضور دارد. قاره افریقا برای اولین بار و با توجه به میزبانی افریقای جنوبی، 6 نماینده دارد. آسیا 4 نماینده، اقیانوسیه یک نماینده، امریکای شمالی 3، امریکای جنوبی 5 و اروپا 13 نماینده در این دوره از رقابت‌ها دارد. پیش از این فقط در جام‌جهانی 1982 اسپانیا، تمام قاره‌ها در جام‌جهانی نماینده داشتند؛ البته تیم‌ملی فوتبال استرالیا تاکنون سه بار (1974، 2006 و 2010) به جام‌جهانی راه یافته، ولی هر سه بار به عنوان نماینده آسیا در این رقابت‌ها حضور داشته است.

ورزشگاهی با خاطره نلسون ماندلا

همه طرفداران فوتبال برای دیدار افتتاحیه جام‌جهانی لحظه‌شماری می‌کنند. فیفا در سایت اینترنتی خود از ورزشگاه «ساکر سیتی» شهر ژوهانسبورگ یاد کرده که در سال 1987 ساخته شده است. این ورزشگاه که برای برگزاری مسابقه افتتاحیه و همچنین دیدار نهایی جام‌جهانی فوتبال در نظر گرفته شده است، در ابتدا با نام ورزشگاه اف.ان.بی(FNB) شناخته می‌شد و برای مسابقات بازسازی‌کلی شد.

ورزشگاه ساکر سیتی در جنوب غربی شهر ژوهانسبورگ واقع شده و فاصله بسیار کمی با شهر دیوانه فوتبال ، «سوئتو» دارد. این ورزشگاه میزبان اولین گردهمایی مردم پس از آزادی «نلسون ماندلا» از زندان در سال 1990 و فینال جام ملت‌های افریقا در سال 1996 بود که بین تیم‌های افریقای جنوبی و تونس برگزار شد. در آن بازی افریقای جنوبی موفق شد تونس را شکست دهد.

ظرفیت ورزشگاه ساکر سیتی برای جام‌جهانی 2010 از 80 هزار نفر به 94 هزار و 700 نفر افزایش یافته و طراحی آن نیز برگرفته از نوعی گلدان سنتی افریقا به شکل کدو حلوایی است. تمام بلیت‌های دیدار افتتاحیه و پایانی جام‌جهانی به فروش رسیده است.

برزیل، اسپانیا و انگلیس، 3 بخت‌ نخست قهرمانی

ارزیابی‌های پایگاه اینترنتی «کاسترول» نشان می‌دهد برزیل بیشترین بخت را برای رسیدن به قهرمانی در جام‌جهانی فوتبال دارد. این پایگاه اینترنتی در ارزیابی‌های خود به این نتیجه رسیده که برزیل ‌٣٥ درصد شانس حضور در دیدار پایانی جام‌جهانی را دارد.
کاسترول پیش‌بینی کرده برزیل به احتمال ‌٧/٩١ درصد راهی دور یک‌هشتم نهایی خواهد شد و با احتمال ‌٧/٦٧ درصد به دور یک‌چهارم نهایی خواهد رسید.

احتمال حضور پرافتخارترین تیم دوره‌های گذشته جام‌جهانی در نیمه‌نهایی بر اساس برآوردهای کاسترول ‌٨/٤٨ درصد است. کاسترول شانس قهرمانی برزیل را هم ‌٦/٢٣ درصد می‌داند. این پایگاه اینترنتی شانس قهرمانی آرژانتین را ‌٥/٧ درصد، انگلیس ‌٤/١٠ درصد، هلند ‌١/١٠ درصد، فرانسه ‌٦/٢ درصد، آلمان ‌٨/٥ درصد و شانس اسپانیا را ‌١/١٦ درصد دانست. ایتالیا، مدافع عنوان قهرمانی نیز ‌٦/٣ درصد شانس قهرمانی دارد. تحلیل عملکرد تیم‌ها و بازیکنانشان اساس پیش‌بینی کاسترول را تشکیل می‌دهد.

یک توپ و هزار داستان

قطعاً میلیاردها هوادار فوتبال با این جمله «اوه زیلر»، اسطوره فوتبال آلمان، که گفته بود «راز فوتبال در توپ آن است» موافق‌اند و آن را قبول دارند. فوتبال پرطرفدارترین رشته ورزشی کره خاکی است و همین امر مسابقات جام‌جهانی فوتبال را به مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان تبدیل کرده است؛ مسابقاتی که هرچه بهتر برگزار شدن آن ماه‌ها، بلکه سال‌ها برنامه‌ریزی و کار می‌طلبد تا امکانات مورد نیاز این رقابت‌های بزرگ جهانی فراهم شود.
شرکت تولیدکننده کالاهای ورزشی «آدیداس» از جام‌جهانی 1970 مکزیک تاکنون مسئولیت تولید توپ رسمی این رقابت‌ها را بر عهده دارد؛ اما شاید خیلی از هواداران فوتبال ندانند این توپ چگونه تولید می‌شود.

در اولین فینال جام‌جهانی در سال 1930 به خاطر اصرار دو تیم فینالیست به استفاده از «توپ‌های مخصوص تیم خود»، از دو توپ مختلف در دو نیمه استفاده شد؛ اما از آن به بعد کشور میزبان اجازه یافت توپ مسابقات را تأمین کند.
در آن زمان توپ‌ها عمدتاً از 12 تکه ساخته می‌شدند؛ اما در جام‌جهانی 1954 از یک توپ 18 تکه‌ای در بازی فینال استفاده شد و از آن به بعد تا سال 1966 انواع توپ‌ها  به کار رفتند.
به تدریج و با توجه به پیشرفت سریع فوتبال در چند دهه بعد، کارشناسان تلاش‌های مستمری برای تولید «توپ‌های بی‌نقص» کردند.

نخستین بار آدیداس در سال 1970، یعنی 40 سال پیش، در شهر مکزیکوسیتی توپ جام‌جهانی را تولید و نام‌گذاری کرد. توپ «تلستار»، توپی چرمی مرکب از 32 قطعه سیاه و سفید بود که گردترین توپ آن دوره شناخته شد. سپس توپ «دورلست» ساخته شد و بعد از آن نوبت به توپ «تانگو» رسید که در جام‌جهانی آرژانتین(1978) مورد استفاده قرار گرفت. این توپ به عنوان مدل در پنج جام‌جهانی بعد نیز به کار رفت. جام‌جهانی 1982 عرصه ظهور توپ‌هایی از جنس مواد مصنوعی بود که گرچه توپ «تانگو اسپانا»، از چرم ساخته می‌شد، استفاده از یک لایه ضدآب پلی‌یورتن، آن را به یک محصول واقعی از عصر فناوری تبدیل کرده بود. توپ‌های «آزتکا»، «اتروسکو» و «کوئسترا» نیز به همین شکل ساخته شدند.

توپ «تریکالر» جام‌جهانی 1998 اولین توپ رنگی‌ای بود که از آن برای مسابقات جام‌جهانی استفاده شد؛ در حالی که توپ‌های «فیورنووآ» و «تیمگیست» که در جریان مسابقات 2002 و 2006 از آنها استفاده شد، به دلیل گردی، دقت و مقاومت بیشتری که داشتند، انقلابی در این زمینه به وجود آوردند.

نام توپ جام‌جهانی 2010 افریقای جنوبی «جابولانی» به معنای «جشن» است. جابولانی واژه‌ای است به زبان« زولو» که یکی از زبان‌های رسمی این کشور است.
توپ جابولانی یازدهمین توپ تولیدی آدیداس برای جام‌جهانی است و هر یک از رنگ‌های یازده‌گانه روی آن نماینده یکی از بازیکنان تیم است. طراحی این توپ، دو ویژگی مهم مردم افریقای جنوبی را می‌ستاید: تنوع و هماهنگی. جابولانی مزایای بسیاری دارد. این توپ فقط از هشت تکه ساخته شده است. روی آن شیارهای بافتی نعلی شکلی حس می‌شود که بالاترین امکان کنترل، پرواز مطمئن و مهار کامل را در هر شرایطی می‌دهد.

کد خبر 108485

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز