به‌دنبال اختلاف‌نظرهای دولت و مجلس درباره نحوه اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، کمیته مشترکی بین 2قوه تشکیل شد و شنبه جمع‌بندی خود را ارائه کرد.

از سوی دیگر، قرار است امروز طرح اصلاح قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها در مجلس مطرح شود. درباره آخرین تحولات این موضوع، با محمدحسین فرهنگی عضو کمیته مشترک دولت و مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آیا ارائه طرح اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به معنای بی‌نتیجه ماندن جلسات کمیته مشترک دولت و مجلس است؟

جلسات این کمیته که برای رفع اختلاف‌های 2قوه درباره قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تشکیل شده بود، تمام شده و کمیته نظرات خود را اعلام کرد. تصمیم نهایی کمیته این شد که اگر 2راهکار پیشنهادی یعنی کسب 20هزار میلیارد تومان درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها در 9ماه   سال‌جاری و حذف مالیات و عوارض آن، مورد موافقت دولت قرار نگرفت، نمایندگان حامی دولت طرحی برای اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ارائه دهند.

  • پس ارائه این طرح به معنای عدم‌موافقت دولت با پیشنهادهای کمیته مشترک است؟

در جلسه آخر که روز شنبه برگزار شد نمایندگان دولت گفتند که پیشنهادها را با شخص رئیس‌جمهور مطرح می‌کنند و اگر رئیس‌جمهور موافقت کرد که همین پیشنهادها اجرا می‌شود و اگر ایشان موافقت نکرد، طرح را ارائه می‌کنند که گویا حالت دوم پیش آمده‌است؛ یعنی دولت با پیشنهادهای کمیته مشترک موافقت نکرده و قرار شده که طرح اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در جلسه امروز مجلس مطرح و به رای گذاشته شود.

  • بعضی نمایندگان معتقدند این طرح اصلاحی، هویت متمم بودجه دارد و از لحاظ قانونی نمایندگان نمی‌توانند چنین طرحی را ارائه کنند. نظر شما چیست؟

خیر اینگونه نیست و طرح اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها متمم نیست و طرحی برای اصلاح یک قانون است و ایرادی از این لحاظ به آن وارد نیست. اگر فوریت این طرح در صحن علنی مجلس تصویب شود به کمیسیون ویژه ارجاع خواهد شد. در هر حال مبنا، رای مجلس است.

  • علت انتقادات گسترده و تند برخی نمایندگان نسبت به ایرادات دولت به هدفمند کردن یارانه‌ها چیست؟

انتقاد  این عده از نمایندگان این است که هنگام اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت اگر ایرادی دید،  باید برای اصلاح آن  اقدام کند.

کد خبر 104919

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز