جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: تازه‌ترین اعلام از سوی مقامات اجرایی کشور حاکی از به تعویق افتادن اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به نیمه‌دوم سال است.

به گزارش همشهری، طرح هدفمندی یارانه‌ها که به گفته مقامات دولتی قرار بود از نیمه سال گذشته به مرحله اجرا درآید و بارها دولت آمادگی خود را برای اجرا از سال گذشته اعلام کرده بود، ظاهرا قرار است از نیمه دوم سال به اجرا درآید.

 رئیس‌جمهور روز پنجشنبه در یاسوج، با بیان  اینکه قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بزرگ‌ترین طرح اقتصادی 50 سال اخیر است، تاکید کرد: این طرح از نیمه دوم امسال اجرا می‌شود.
به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد، همچنین با بیان اینکه 9‌بسته حمایتی در طرح هدفمندکردن یارانه‌ها پیش‌بینی شده است، گفت: مقدمات اجرای این طرح به سرعت در حال انجام است که پس از تکمیل اطلاعات خانوارها، حساب‌های بانکی، باز می‌شود و 2ماه قبل از شروع طرح، پول‌ها به حساب افراد واریز می‌شود که امیدواریم این طرح عواقب سوء نداشته باشد.

پیش از این، براساس توافقی که بین دولت و مجلس پس از بروز اختلاف بر سر میزان منابع درآمدی حاصل از اجرای قانون یارانه‌ها صورت گرفت، طرفین بر تعویق 3 ماهه اجرای این قانون موافقت کرده‌بودند.

به‌نظر می‌رسد انتظار مجلس پس از این توافق و پذیرش خواست‌های دولت، عمل به تعهدات از سوی دولت است. مقام‌های دست‌اندرکار اجرای این طرح به‌ویژه معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد و سخنگوی طرح نیز بر اجرای طرح از تیرماه بارها تاکید کرده‌اند.

این مقامات  همچنین اعلام کرده‌اند که کار افتتاح حساب برای دریافت یارانه‌ نقدی از خردادماه آغاز می‌شود. حتی از سوی دولت اعلام شد که طرح به‌صورت آزمایشی از اواخر اردیبهشت در 3 استان کشور به اجرا در‌می‌آید.

اما ظاهرا دولت که به‌نظر می‌رسد از توافق اخیر با مجلس همچنان ناراضی است، قصد دارد این قانون را مطابق سیاست‌های خود به اجرا درآورد. پیش از این، دولت اعلام کرده‌بود مجلس یا درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در سال اول را به 40 هزار میلیارد‌تومان افزایش دهد یا اینکه مبلغ مصوب 20هزارمیلیاردتومانی به‌طور طبیعی از نیمه دوم سال به مرحله اجرا در‌می‌آید.

مجلس هرچند مبلغ 20هزارمیلیاردتومان را نگه داشت اما با حذف مالیات و برخی تعهدات دیگر، عملا دست دولت را برای توزیع بیشتر منابع حاصله و زمان اجرا باز گذاشت.
با اظهارات اخیر رئیس‌جمهور معلوم نیست آیا برنامه افتتاح حساب برای دریافت یارانه‌نقدی که گفته می‌شود 2 ماه زودتر از برداشتن یارانه آغاز می‌شود و قرار بود این کار از خردادماه اجرایی شود هم به تعویق افتاده یا خیر؟

کد خبر 107380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز