گروه اقتصادی: وزیر اقتصاد و دارایی بدون ارائه نشانی روشن نسبت به پیامدهای آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی بر شاخص‌های کلان اقتصادی،با تکرار مواضع پیشین خود در انتقاد از نظام کنونی یارانه‌ها اظهار کرد:

یارانه باید به کالاها و خدماتی پرداخت شود که برای مردم و کشور منشأ اثر مثبت باشد. او افزود: ما قیمت‌‌های نسبی را در جامعه خراب کرده‌ایم. وقتی قیمت‌های نسبی را خراب کردید، یعنی مسیر و آدرس را اشتباه معرفی می‌کنید. یکی از دلایلی که بهره‌وری انرژی و بهره‌وری منابع در کشور ما پایین است، به اختلال در قیمت‌ها برمی‌گردد.

سخنگوی اقتصادی دولت و وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر بدون اشاره به جزئیات الگوی اقتصادی دولت در نتیجه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح کرد: ما مسیر و آدرس را با خراب کردن قیمت‌‌های نسبی اشتباه داده‌ایم و باید قیمت‌ها را در نظام اقتصادی خود از پارامتر به همان آدرس و نشانه تبدیل کنیم.

حسینی، روش کنونی پرداخت یارانه‌ها را منشأ ایجاد اختلال در نظام قیمت‌ها دانست و افزود: وقتی که در قیمتی اختلال ایجاد می‌شود، چگونگی و اندازه مصرف یک کالا یا خدمت را بی‌اهمیت می‌کند.

کلی‌گویی وزیر اقتصاد دولت آن‌هم در زمانی که دولت تا اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و آزاد‌سازی‌ حامل‌های انرژی تنها 3ماه فرصت دارد،  باعث ابهام نزد فعالان اقتصادی و کارشناسان شده است که چرا دولت جزئیات بسته‌های نه‌گانه سیاستی و حمایتی خود را اعلام نمی‌کند.

وزیر اقتصاد بازهم در برابر پرسشی درباره میزان جبران پرداخت‌های ناشی از آزادسازی قیمت‌ها به این بیان کلی اکتفا می‌کند: به میزانی که قیمت‌ها اصلاح می‌شود، متناسب با اصلاح قیمت‌ها، جبران صورت می‌گیرد.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه سقف درآمدهای پیش‌بینی شده از محل آزادسازی یارانه‌ها براساس مصوبه مجلس 24هزار میلیارد تومان است،  در مورد میزان پرداخت‌ها به هر خانوار گفت: ما باید اطلاعات مربوط را در هر مرحله که اصلاح قیمت تصویب و تایید می‌شود، بگیریم و این موضوع بعد از مشخص‌شدن قیمت‌ها روشن می‌شود.

به گزارش همشهری اظهارنظر کلی وزیر اقتصاد در نقد نظام کنونی یارانه‌ها و دفاع از برنامه دولت برای آزادسازی قیمت‌ها با هدف هدفمندکردن یارانه‌ها تداعی‌کننده اظهارنظر چندی پیش احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس است

که گفته بود دولت نظریه اقتصادی ندارد چرا که مردم و فعالان اقتصادی انتظار دارند با نزدیک‌تر شدن به زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها سخنگوی اقتصادی دولت به جای اظهارنظر کلی به تشریح دقیق سیاست‌های جبرانی دولت بپردازد و کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت هم براساس وعده‌های پیشین سخنگوی این کارگروه،  نسبت به انتشار مصوبات و بسته‌های حمایتی از اقتصاد ملی اقدام کند.

18 بهمن ماه 1388 محمد رضا فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت از تدوین 9 بسته سیاستی در حوزه‌های حمل‌ونقل درون و برون‌شهری،  کشاورزی، صنعت، انرژی،  سیاست‌های تجاری و تنظیم بازار، سیاست‌های پولی، نظام بازتوزیع یارانه‌ها،  بسته اجتماعی و بسته امنیت غذایی خبر داد.

جزئیات سیاست‌های حمایتی دولت  تاکنون اعلام نشده است

قرار است براساس مصوبات کارگروه یادشده، سیاست‌ها و برنامه‌های دولت جهت جبران اثرات آزادسازی یارانه‌ها در این بسته‌ها اعلام شود اما  با گذشت نزدیک به 5ماه از آن زمان و تنها 100روز تا زمان تحقق وعده دولت برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هنوز جزئیات این بسته‌های حمایتی اعلام نمی‌شود.

کد خبر 109928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز