همشهری‌آنلاین: جامعه‌شناسی خبر و خبرنویسی پیشرفته به زبان ساده از سوی نشر ثانیه به بازار کتاب عرضه شد

دو کتاب «جامعه‌شناسی خبر» تالیف مشترک فریدون وردی‌نژاد و شهلا بهرامی رشتیانی و کتاب «خبرنویسی پیشرفته به زبان ساده» نوشته دکتر احمد توکلی از سوی نشر ثانیه به بازار کتاب عرضه شد

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ کتاب جامعه‌شناسی خبر در پنج فصل  و دو پیوست منتشر شده است. مولفان در این کتاب آستانه برخورد خبر و مخاطب را در اشکال گوناگون نشانه گرفته‌اند و بر اساس نظریه گروه گلاسگو که تا حدودی شبیه نظریه مارشال مک لوهان است، بر غیر طبیعی بودن پدیده خبر تاکید می‌کنند.

در کتاب «جامعه شناسی خبر» سعی شده است دو وجه سازمان اجتماعی و فرهنگ‌شناسی (مخاطب سنجی) پررنگ‌تر دیده شود  و علاوه بر آن مولفان با ارائه‌نظریه‌های گوناگون علمی به طور هدفمند سعی کرد‌ه‌اند، نظریه‌ها و روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی را در ارتباط با تاثیر پیام، جایگزین حدس و گمان کنند.

از جمله ویژگی‌های این کتاب تلفیق نظریه با عمل است که به دلیل تجربیات عملی آقای وردی‌نژاد که سال‌ها در حیطه‌های مختلف رسانه تجربه اندوخته‌اند، سرشار از پیوند‌های میان مسائل نظری با مسائل عملی حوزه رسانه است.

جامعه‌شناسی خبر/مولفان:دکتر فریدون وردی‌نژاد،دکتر شهلا بهرامی رشتیانی/ناشر:انتشارات ثانیه،چاپ اول 1388 ،قیمت:4800 تومان،273 صفحه

«خبرنویسی پیشرفته به زبان ساده»، هفتمین کتاب دکتر احمد توکلی روزنامه‌نگار و مدرس حوزه‌های روزنامه‌نگاری در دانشگاه‌آزاد به شمار می‌رود.

کتاب در دوبخش نوشته شده است و در بخش اول مبانی پایه خبرنویسی به ساده‌ترین شکل توضیح داده شده است  در این بخش مخاطب درمی‌یابد که چگونه  با آشنایی و درک مسائل پایه خبر نویسی و خبرنگاری در یک فرآیند کار خبری گلیم خود را  از آب بیرون بکشد و در بخش دوم در می‌یابد در برخورد با رویدادهای خبری حرفه‌ای تر عمل کند و توانایی‌های خبرنگاری خود را ارتقاء‌دهد.

به اعتقاد آقای توکلی اگر مثال‌های کتاب مورد اعتنا و توجه خوانندگان قرار گیرد، مشخص خواهد شد که اصولا زاویه نگاه ما(ایرانیان) به خبر از اساس – اگر نگوییم اشتباه- متفاوت است و شاید بتوان آن را یکی از دلایل روزنامه‌زدگی مردم و پایین بودن تیراژ مطبوعات در ایران دانست.

 مولف در انتهای هر فصل تمرین‌هایی برای دانشجویان رشته روزنامه‌نگاری  تد ارک دیده است تا با انجام آنها به درک دقیق و عمیق‌تری از مباحث مطروحه در کتاب برسد.

خبرنویسی‌پیشرفته به زبان ساده/نویسنده:احمد توکلی،ناشر:انتشارات ثانیه،چاپ اول:1389،قطع رقعی، قیمت:4500 تومان،256 صفحه مصور

کد خبر 104845

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز