همشهری آنلاین: مریم سلیمی با بیان اینکه مدیران رسانه ایران با گرافیک خبری بیگانه و طراحان گرافیک نسبت به آن کم اطلاع هستند، گفت:

آشنایی با این نوع گرافیک و بهره گیری از آن می‌تواند در افزایش تیراژ نشریات چاپی و افزایش تعداد کاربران رسانه‌های آنلاین و نیز تسریع در روند انتقال اخبار مؤثر باشد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس مریم سلیمی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری مؤسسه آموزش عالی سوره پایان نامه خود را با موضوع بررسی «کاربرد گرافیک خبری» دفاع کرد.

در جلسه دفاعیه این پایان‌نامه که با حضور کامران افشار مهاجر استاد راهنما، یونس شکرخواه استاد مشاور، امیدعلی مسعودی و محسن سلیمانی داور و زهرا مسعودی مدیر گروه و جمعی از اساتید و دانشجویان برگزار شد، سلیمی از رساله خود دفاع کرد.

پس از این این جلسه یک ساعته استادان وارد شور شده و با نمره 20 پایان نامه را مورد تایید و پذیرش قرار دادند.

سلیمی در گفت و گو با خبرنگار فارس در خصوص پایان نامه خود گفت: این تحقیق می‌کوشد به تبیین کاربرد، ویژگی‌ها و قابلیت‌های گرافیک خبـری، برای جلـب توجه فعـالان رسانه‌ای ایران به این حوزه از گرافیک بپردازد.

وی اضافه کرد: ترغیب طراحـان گرافیک برای ورود به این عرصـه و فراهم کردن موجبات گسترش ادبیات گرافیک خبری در قالب علمی و پژوهشی از دیگر اهداف این تحقیق است.

کارشناس ارشد ارتباط تصویری تصریح کرد: در تحقیق حاضر، برای پاسخگویی به سؤالات محقق، از روش توصیفی- تحلیلی و شیوه‌های کتابخانه‌ای و میدانی استفاده شده است.

بر این اساس، گرافیک خبری، سرعت درک اطلاعات و اخبار را به نسبت واژگان، به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد. این نوع گرافیک، به لحاظ بهره گیری از رنگ، از قابلیت بالایی برخوردار است.

وی همچنین تاکید کرد: گرافیک خبری دارای قدرت اطلاع‌رسـانی بالایی بوده و می‌تواند جزئیاتی را در یک نگاه منتقل کند که واژگان و رسانه‌های دیگر چنین امکانی را ندارند.

بین استفاده از گرافیک خبری با وجود یا عدم وجود تصاویر و مستندات بصری رابطه معکوس وجود ندارد.

سلیمی گفت: براساس یافته‌های تحقیق، گرافیک خبری،نوعی گرافیک اطلاع‌رسان است که با تأکید بر محتوای خبری و با پایبندی بر اصول روزنامه‌نگاری، به تشریح بصری اخبار می‌پردازد.

گرافیک‌های خبری که در رسانه‌های آنلاین ارائه می‌شود، متفاوت از چاپی بوده که از جمله این تفاوت‌ها،تفاوت در مراحــل و فرایند تهیـه و تولیـد، قابلیت و امکانات، فرم نمایش، زمان صـرف شده برای آماده‌سازی آنها و ... است.

گرافیک خبری توسط طراحان گرافیک مسلط بر روزنامه‌نگاری، با تأکید بر ارزش‌ها و عناصر خبری، با برتری تصویرسازی و استفاده از رنگ‌های سرد و روشن تهیه و منتشر می‌شود.

وی گفت: بررسی تاریخچه گرافیک خبری (از چاپی تا آنلاین) نشان می‌دهد که این گرافیک در ایران، محدود به گرافیک خبری فوری است.

مقایسه اولین نمونه‌های گرافیک خبری ایران (مانند سقوط هواپیما در سال 46 در روزنامه آیندگان) با نمونه‌های امروزی آن، تفاوت محسوسی را نشان نمی‌دهد.

گرچه گرافیک خبری سقوط هواپیمای سی- 130 (سال 84 در همشهری جوان) از تحولاتی در این حوزه حکایت دارد، ولی بررسی روند این حرکت، از موردی بودن این گونه تحرکات خبر می‌دهد.

کارشناس ارشد گرافیک با بیان اینکه گرافیک خبری با تأکید بر جلب رضایت مخاطبان قادر است به تکمیل یا جبران خلاهای عینی و بصری سازی اخبار توسط دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری بپردازد اضافه کرد: استفاده از این نوع گرافیک در رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های آنلاین ایران می‌تواند در زمان مخاطبان در رسانه‌های چاپی و کاربران در رسانه‌های آنلاین صرفه جویی کرده و درصد موفقیت رسانه‌ها را در تأمین نیاز مخاطبان افزایش دهد.

وی در خصوص جایگاه گرافیک خبری در رسانه‌های ایران و موانع پیش روی آن گفت: عدم وجود سرویس گرافیک خبری در ساختار مطبوعات ایران، عدم اطلاع طراحان گرافیـک نسبت به گرافیک خبری، عدم اطلاع مدیران نسبت به این نوع گرافیک و قابلیت‌های آن، عدم تمایل رسانه‌ها به تولید گرافیـک به دلیل هزینه‌های بالای آن در ایران، عدم تمایل به فعالیت‌های گروهی و مناسـب نبودن بستر تولید گرافیک خبری در ایران از جمله موانع پیش روی این نوع گرافیک در کشور است.

سلیمی گفت: گرافیک خبری که در سال 1982 به مدد تلاش طراحان گرافیک خبری در روزنامه یو. اس. آ. تودی متولد و با کمک سی. ان. ان. و بی. بی. سی. وارد حوزه‌های متحرک شده از این توان برخوردار است تا ضمن ارائه حجم زیادی از اخبار در حداقل زمان و فضا، جنبه عینی و جذاب به آنها ببخشد.

کد خبر 103058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز