همشهری آنلاین: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای درخصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره دکترین جدید هسته‌ای آمریکا و فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید کرد

ملت ایران نشان داده است که حفظ حق مسلم هسته‌ای از بالاترین اولویت‌هاست و در این خصوص هیچ تحمیلی را پذیرا نخواهد شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه متن بیانیه به این شرح است:

امریکا دارای یکی از بزرگ ترین زرادخانه های اتمی جهان است و تعداد زیادی سلاح هسته ای را انبار کرده است و باید یک ضرب الاجل زمانی برای انهدام کامل سلاح های هسته ای خود تعیین کند.

نگهداری این حجم از سلاح های اتمی امنیت جهانی را در معرض خطر قرار داده است و تهدید دیگران با این سلاح ها ناامنی بین المللی را شدت می بخشد.

امریکا نخستین کشوری است که از این سلاح ها استفاده کرده و صدها هزار نفر را در هیروشیما و ناکازاکی از بین برده است .

دکترین جدید هسته ای اعلام شده ازجانب دولت اوباما از لحاظ مبنایی هیچ فرقی با دکترین های قبلی امریکا ندارد بلکه گستاخانه، استفاده از سلاح های هسته ای را در برخی موارد مجاز می شمارد.

همچنین اساس دکترین بر ادامة داشتن این سلاح ها و نوسازی آنها و تکیه بر نظریه منسوخ شده بازدارندگی است که متعلق به زمان جنگ سرد بوده و عمر آن به سر آمده است.

تاکید بر ادامة داشتن این سلاح ها مصداق بارز پایبند نبودن به ماده 6 ان پی تی است و جامعه بین المللی منتظر عمل به تعهدات امریکا طبق این ماده و خلع سلاح هسته ای کامل است.

اینکه امریکا بخواهد به کشوری تضمین عدم استفاده از سلاح هسته ای بدهد مهم نیست، چون تضمین های امریکا که بارها تعهداتش را نقض کرده است برای کشورهای عضو ان پی تی قابل قبول نیست و تا زمانی که کاهش تعداد کلاهک های هسته ای امریکا تحت نظارت کامل بین المللی انجام نشود و قابل راستی آزمایی نباشد، اعتباری ندارد.

ادبیات اظهارات اخیر آقای باراک اوباما تکرار مواضع رئیس جمهور پیشین امریکا به گونه ای دیگر است. بازگشت دولت امریکا به سیاست های قبلی هزینه های زیادی را برای ملت امریکا که نمونه آن انزوا در میان ملت هاست به ارمغان خواهد آورد.

همچنین تجربیات تهدید ملت ها ازجانب امریکا نیز ناکارآمدی و بی اثر بودن خود را در دوره رئیس جمهوری قبلی امریکا نشان داده است.

تلاش امریکا و برخی کشورهای غربی در جهت اینکه خود را جامعه جهانی معرفی، و اراده خود را به منزله اراده جامعه جهانی القا کنند، بزرگ ترین خطای استراتژیک آنهاست که واکنش متعاقب جامعه جهانی را به دنبال خواهد داشت.

اشاره نکردن آقای اوباما به رژیم صهیونیستی به عنوان اشاعه دهنده سلاح های هسته ای و به عنوان رژیمی که خود را به هیچ یک از هنجارهای منع سلاح های کشتار جمعی پایبند نمی داند، نشانه بی اعتباری و صداقت نداشتن در اظهارات مقامات امریکایی است.

ملت ایران نشان داده است که حفظ حق مسلم هسته ای از بالاترین اولویت هاست و در این خصوص هیچ تحمیلی را پذیرا نخواهد شد.

تحریم های شورای امنیت نه تنها هیچ تاثیری بر فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان نداشته و نخواهد داشت بلکه فراهم کننده انگیزه برای خوداتکایی و خودکفایی بیشتر خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده دارای برنامه هسته ای کاملا صلح آمیز بوده، به تعهدات خود طبق ان پی تی به طور کامل پایبند است.

برگزاری کنفرانس خلع سلاح در اواخر فروردین ماه جاری گواهی بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای تحقق عملی شعار "انرژی هسته ای برای همه، سلاح هسته ای برای هیچ کس" در سطح بین المللی است.

سیاست های امریکا در قبال خواست و اراده ملت ها برای برخورداری از دانش هسته ای در فعالیت های صلح آمیز شکست خورده و حمایت جامعه جهانی و همه کشورهای آزاده و مستقل دنیا از جمله کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از حق مسلم ایران در فعالیت های صلح آمیز هسته ای، مصداقی از این موضوع است.

توصیه می کنیم رئیس جمهور امریکا گفتمان "تغییر" را که از سیاست های اعلام شده انتخاباتی است که به پیروزی وی منجر شد، به صورت عملی در دستور کار قرار دهد و در این صورت خواهد بود که وجهه لطمه خورده امریکا در جهان ترمیم خواهد یافت و زمینه برای حل مشکلات بین المللی از طریق گفتگو به جای استفاده از ادبیات تهدید و فشار فراهم خواهد شد.

کد خبر 104634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز