شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

رؤیاهای شیرین افشین قطبی برای حضور در جام ملت‌های 2011 آسیا با عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در روزهای پایانی سال‌88 کمی رنگ تلخی به‌خود گرفت تا مرد خوش بیان سال‌های اخیر فوتبال ایران تعطیلات نوروزی خوبی را سپری نکند و با دلخوری از فدراسیون فوتبال و مدیران این فدراسیون روزگار سپری کند.

با هم مروری داریم بر وقایعی که در سال گذشته بر افشین قطبی گذشت.

افشین قطبی که پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان و با تأخیری 2ساله هدایت تیم ملی فوتبال ایران را در روز دوم اردیبهشت ماه سال‌88 برعهده گرفت، ابتدا برای 3دیدار برابر کره‌شمالی، امارات و کره‌جنوبی و راهیابی تیم ملی به جام‌جهانی قراردادش را با فدراسیون فوتبال به امضا رساند و به‌عنوان پنجاهمین مربی تاریخ فوتبال ملی ایران در شرایطی هدایت تیم ملی را برعهده گرفت که مورد حمایت همه اهالی فوتبال بود.

البته با توجه به شرایطی که فوتبال ایران در آن برهه خاص داشت و از شانش کمی برای حضور در جام جهانی‌2010 برخوردار بود، طبیعی به‌نظر می‌رسید که اهالی فوتبال به حمایت از وی بپردازند و انتخابش به‌عنوان سرمربی تیم ملی را بهترین انتخاب بدانند؛ این اتفاق در شرایطی رخ داد که تیم ملی قبل از رویارویی با کره‌شمالی راهی چین شد و ضمن برپایی اردوی آماده‌سازی‌ در این کشور روز11 خرداد برابر تیم ملی چین به میدان رفت و با یک گل شکست خورد.

با این حال وعده‌هایی که قطبی از زمان پذیرش هدایت تیم ملی برای صعود به جام جهانی داده بود، این امیدواری را نزد اهالی فوتبال ایجاد کرد که وی بتواند با شناختی که  مثل کف دستش  از تیم‌های کره‌شمالی و جنوبی دارد ایران را به جام جهانی برساند. اما تساوی بدون گل در پیونگ‌یانگ این امیدواری‌ها را به حداقل رساند. تساوی تیم ملی برابر کره‌شمالی که روز 16‌خرداد در زمین حریف رقم خورد هرچند امیدها را کم رنگ کرد اما 2بازی دیگر و کسب 6امتیاز می‌توانست زمینه حضور در جام‌جهانی را فراهم کند.

هر چند که پیروزی یک بر صفر برابر امارات در روز 20‌خرداد امیدها را برای صعود به جام جهانی زنده نگه داشت اما در دیدار روز 27‌خرداد مقابل کره جنوبی با گلی که پارک جی‌سونگ در دقایق پایانی وارد دروازه ایران کرد و بازی را به تساوی یک بر یک کشاند عملا شانس صعود مستقیم تیم ملی از بین رفت و باید چشم انتظار نتیجه دیدار عربستان و کره‌شمالی می‌ماند. تساوی این دو تیم در عربستان عملا ایران را از رسیدن به جام جهانی 2010 محروم کرد تا داغ بزرگی بر دل ورزش ایران بماند.

پس از این ناکامی بزرگ انتقادات از افشین قطبی و فدراسیون فوتبال آغاز شد و مثل همیشه نمایندگان مجلس و برخی افراد که سالی یکبار هم سراغ فوتبال را نمی‌گرفتند وارد گود شدند و با دادن بیانیه‌ها و مطرح کرد انتقادات فراوان خواستار مؤاخذه مقصرین این ناکامی شدند اما مثل همه کمیته‌های پیشین هیچ عایدی نصیب خودشان و فوتبال نکردند و در نهایت این فدراسیون بود که حرفش را به کرسی نشاند و قرارداد افشین قطبی را تمدید کرد.

البته این پروسه چند هفته‌ای به طول انجامید و در نهایت دهه اول تیرماه تلاش‌های مهدی تاج، نایب رئیس فدراسیون فوتبال ثمر داد و افشین قطبی قرارداد دو ساله‌اش را با فدراسیون به ارزش 800‌هزار دلار به امضا رساند.

او که در دادن وعده‌های بزرگ و البته کمی اغراق‌آمیز متبحر شده است پس از تمدید قراردادش گفت که می‌خواهد ایران را پس از 3دهه قهرمان جام ملت‌های آسیا کند. البته همان زمان خیلی‌ها این اظهارنظر را هم به پای همان اظهارات صعود تیم ملی به جام‌جهانی گذاشتند و خیلی به حساب نیاوردند.

قطبی در شرایطی این وعده را داد که در رساندن تیم ملی به جام ملت‌های آسیا در همان مرحله مقدماتی به مشکل خورد و پس از آنکه اردن را در تهران شکست داد در دیدار برگشت یک بر صفر بازنده شد تا به لطف پیروزی 3 بر یک برابر سنگاپور جواز حضور در این رقابت‌ها را به دست آورد و در دیداری تشریفاتی نیز تایلند را روز 12 اسفندماه در تهران شکست دهد.

اما حاشیه‌ها پیرامون افشین قطبی دقیقا پس از پیروزی تشریفاتی برابر تایلند آغاز شد و در دهه‌پایانی اسفندماه به اوج خود رسید. خبری مبنی بر مذاکره مقامات فدراسیون با مربیان ترکیه‌ای و در رأس آن فاتح‌تریم عملا اعصاب افشین قطبی را بهم ریخت و انتقادات او از فدراسیون فوتبال را آغاز کرد.

هر چند او انتقاداتش از مدیران فدراسیون فوتبال را در صحبت‌های محرمانه و خصوصی با دوستانش مطرح می‌کرد اما مشخص بود که از همان روزها شکاف بین قطبی و فدراسیون فوتبال آغاز شده است.

درست در همین برهه بود که خبر سفر افشین قطبی به هلند در یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شد و با وجود اینکه این خبر از سوی مدیران رده بالای فدراسیون فوتبال تأیید شد اما حاج‌باقر، مدیر برنامه‌های وی در گفت‌وگو با یکی دیگر از خبرگزاری‌ها تأکید کرد که قطبی در ایران است و حتی تعطیلات نوروز را در شمال کشور سپری خواهد کرد!

همین اظهارنظر متناقض نشان می‌داد که جنگ غیرعلنی بین افشین قطبی و مجموعه فدراسیون فوتبال آغاز شده است و قطبی در شرایطی مورد نامهربانی قرار می‌گرفت که حامی اصلی‌اش به‌علت مشکلات قلبی در بیمارستان بود و این علی‌کفاشیان بود که جای مهدی‌تاج را گرفته بود. تاج که در همه ماه‌های گذشته حامی اصلی افشین قطبی بود در روزهای پایانی سال‌88 به‌علت مشکلات قلبی در بیمارستان بستری شد و شاید همین فرصت مناسبی برای مخالفان سرمربی تیم ملی بود تا با به‌راه‌انداختن شایعات متعدد زمینه برکناری وی را فراهم کنند.

البته از مدت‌ها قبل این نظریه در ذهن برخی مدیران فدراسیون فوتبال و نزدیکانشان شکل گرفت که افشین قطبی از نظر فنی توانایی قهرمان کردن ایران در جام ملت‌های آسیا را ندارد و باید به فکر یک سرمربی مطرح خارجی بود. این فکر حتی ماه‌ها قبل از دیدار برابر تایلند که روز 12 اسفندماه برگزار شد، مطرح و قرار بود که پس از این بازی قرارداد قطبی به‌صورت توافقی فسخ شود.شاید مطرح شدن خبر مذاکره با فاتح‌تریم و چند مربی نام آشنای دیگر پس از دیدار با تایلند هم در این راستا بود اما علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال به‌شدت این موضوع را رد کرد. اما این دلیل نمی‌شد که فدراسیون فوتبال و افشین قطبی این اخبار و شایعات را به بایگانی بسپارند.

به هر حال سال 1388 یک سال پر فراز و نشیب برای افشین قطبی بود. حتی شاید بتوان این سال را پر هیاهوترین سال زندگی او دانست.

کد خبر 104106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز